Kommer dessa bli svåra attt åka på som nybörjare!

poptos

Ny medlem
Vikt 105 Längd 185. Kommer ett par Dynastar Sultan 80 bli svåråkta för en nybörjare? Jag har tidigare åkt snowboard men nu vill jag byta till skidor. På sikt hoppas jag bli så bra så att jag kan ge mig ut på lite äventyr utanför pisten, ungefär som när jag åker bräda.

Svàràkta lär de inte bli. Tycker det verkar väldigt kort dock. De kommer inte fungera för dig utanför pisten eftersom du helt enkelt är för stor i alla avseenden för de skidorna.

Ja, efter att ha studerat lite så verkar de ju bli för korta. 184 cm verkar vara den längsta i den serien. Får väl börja banta.

En längre skida är ju ocksà byggd för en lite tyngre àkare. Du kommer antagligen kunna använda skidan lite i början men sen kommer den bli otroligt ostabil. 80 i midjan är extremt smalt för en rejäl karl utanför pisten, man sjunker som en sten.

Ah, dom är alldeles för korta egentligen, men iom att du är grön så kommer det fungera ett tag ändå. Med tanke på din storlek så ska du absolut inte gå under 185cm i någon modell. Men kör på dom där ett tag tills du har lite koll, och byt sedan upp dig. Sultan 80 är en populär skida och det kommer inte vara några problem att sälja den.

Alternativt kapar du dom och Rax-konverterar dom sen när du börjar bli varm i kläderna. Rax är det som gäller nu.

Haha! Hittade ju en tråd här. Är lite skeptisk dock. Ska nog hyra ett par först:/

Låter som jag får hålla mig i pisten med dessa då. Men jag föredrar designen framför pistracers. Kan ljuga ihop en historia om ett offpiståk i cafeterian.

poptos sa:
Vikt 105 Längd 185. Kommer ett par Dynastar Sultan 80 bli svåråkta för en nybörjare? Jag har tidigare åkt snowboard men nu vill jag byta till skidor. På sikt hoppas jag bli så bra så att jag kan ge mig ut på lite äventyr utanför pisten, ungefär som när jag åker bräda.
Vad jag fattat efter att läst produktbeskrivningar så är är målgruppen av Dynastar Sultan 80 köpare som är medelgoda och bättre skidåkare.

Senast ändrad:
Vilken egenskap är det som gör en skida mer lättåkt för en nybörjare? Är det bredden, längden och/eller styvhet som avgör?

Fischer RX 4 verkar ses av många som en lättåkt skida och den är en cm smalare över hela registret. Kan en cm göra så stor skillnad i lättåkthet. Jag hoppas väl att denna skida ska bli något att växa i. Åker ofta i dagsmeja eller när det är lite uppkört och då hoppas jag att sultan sväljer dessa ojämnheter bättre.

poptos sa:
Vilken egenskap är det som gör en skida mer lättåkt för en nybörjare? Är det bredden, längden och/eller styvhet som avgör?
En mjuk skida (både när det gäller flex och vridstyvhet) uppfattas som mer lättåkt. Nackdelen med en mjuk skida är att den blir instabil i högre farter, när den pressas i tajta svängar och på hårt underlag (generellt, det finns undantag).

En smal skida upplevs i allmänhet som mer lättsvängd men blir samtidigt betydligt mer krävande när underlaget är ojämnt och löst.

Många tror att en kort skida är mer lättåkt men det har egentligen mer med syvheten att göra eftersom kortare skidor i allmänhet är optimerade för lättare personer och är mjukare. Generellt ger en längre skida bättre stabilitet och är mer förlåtande (vilket är bra för en nybörjare).

Jag tycker du ska börja med att hyra skidor tills du vet vad du vill ha ...

/MM

Om du ska hyra ett par skidor så prova gärna om du kan ett par Völkl AC30. Med din vikt på över 100 pannor så är det ett par jättebra skidor. Jag är själv runt 100 kg och har ett par AC30. 80mm midja som Sultanen du nämner men i mitt tycke en ännu bättre skida som är ännu stabilare och följsammare i uppkörd pist. Vill man åka riktigt fort så kommer skidorna ännu mer till sin rätt. Funkar bra i barnbacken med småungarna också, speciellt årets upplaga som är aningen mjukare i sin helhet. Finns i Völkls "AC" seie (all condition) med bla Grizzly, AC 50 mm och är som skapta för tunga grabbar eller de med god teknik som har fysiken att trycka på i svängarna. I mina ögon en skidserie som inte begränsas av en för dålig eller för duktig åkare.

Tänk på att det går ganska fort att utvecklas som skidåkare, och då blir laggen fort en begränsning, speciellt om man har +100 pannor som pressar ner skidorna i svängarna!

Tillbaka
Topp