Kommer en burton custom 162 vara för lång?

flipp_90

Ny medlem
jag är 182 väger 80 kg har storlek 42,5 i dojjorna

kör mycket park men även ofpist och i pist en del. Brädan kommer vara ett komplement till min parkbräda
blir brädan för lång?

Vad är din parkbräda för en bräda, hur lång är den?
Eftersom detta är ett komplement till den tänker jag att du kommer ta ut denna när det snöat mycket eller när du vill fokusera på att leka i det mjuka utanför pisterna, right?

Med det som bakgrund tänker jag rent spontant att den inte kommer bli för lång. Du väger ändå 80 kg och åker du dessutom med mycket fart, dynamik (rörelse) och kraft kommer den bli lagom.

Jag har ganska identiska mått med dig och har kört Burton Custom 155, Fanatic Raft 160 samt 166 och Extrem Enlight 159 cm. I vinter blir det något mellanting, K2 Turbo Dream 161 som enda bräda. Hade det vart park- och lekbräda hade jag dock gått närmre 155 och hade det vart köttarbräda närmare 166.

Senast ändrad:
Det beror helt på hur hårt du kör, var du kör, vad du gillar och om du även tänker släpa in denna bräda i parken trots att du har en parkbräda.

Jag väger endast drygt 70 och har kört mkt på en 170, bytte sedan till 168 och står nu på en lite styvare 163 (men har en separat jibblpanka som kan åka puder men inte stora åk). Att jag valt kortare beror delvis på att jag blivit äldre och inte chargar lika hårt eller droppar lika högt längre men under 160 kommer jag nog aldrig att gå på en friåkningsbräda. Det går att anpassa åkstilen och åka puder på korta brädor men när man ska dra på ordentligt så tycker jag att korta brädor blir lite läskiga. Dina skor är nog inte begränsande på några riktiga puderbrädor.

Lima-Ko:s längdförslag är bra men om du inte är så van åkare så duger en 162 som charger (eftersom farterna och höjderna då inte blir så stora).

Sedan vet jag inte om jag skulle valt just en Custom.

Senast ändrad:
Jag åker sällan puder, det är snarare pisten den skall användas i! Det är inte heller omöjligt att jag skulle låta den ta några vändor i parkhoppen. Parkbrädan jag har är en eviltwin155
Jag åker nog ganska aggresivt tror jag, självklart svårt at avgöra men det skulle jag nog säga att jag gör!

Vad är det du tänker att den (i det här fallet Custom) ska göra som inte din Eviltwin 155 gör, eller fixa bättre?

Jag har alltid enbart haft en bräda för all sorts åkning och strävar efter det liknande även när det gäller skidåkning. Där är det dock svårare då en park-/lekskida inte har i närheten av samma yta som ett par puderplankor.
På snowboard däremot är ytan relativt stor även på en ganska liten parkbräda, som ger en hel del flytkraft ute i det mjuka. Det är snarare form och framförallt monteringspunkt som skiljer radikalt.

Ska man således inte åka mach 3 i pudret á la Jeremy Jones och/eller droppa klippor som Xavier de La Rue känner jag personligen att jag klarar mig utomordentligt med en enda bräda. Då ska kanske tilläggas att om det har kommit riktigt mycket snö och det ska matas på rejält i det mjuka tar jag fram laggen. Snowboard finner jag som roligast när terrängen är lekfull och lättillgänglig (läs allt som oftast liftburen).

Uppenbarligen är min tidszon ca 30 min efter Lima-Ko.
Jag delar åsikten att en vanlig Custom inte är tillräcklig annorlunda för att komplettera en ET. (Med förbehåll för att det var några år sedan jag körde dessa brädor). Möjligen är ET lite sämre på stora hopp och i pisten men jag skulle inte orka släpa runt på 2 brädor som var så nära varandra. Dessutom har du ju inte så långa fötter och Custom kommer väl inte i 162 i år så det kanske är en begagnad bräda du tittar på? I så fall så spelar det stor roll hur hårt brädan körts, personligen tycker jag att det märks snabbast i pisten om en bräda börjar bli trött och enligt mig blir Burtons trötta tidigare än många andra märken (men så säljer de också många brädor...).

Satsa antingen på en ny bra parkbräda med lite allroundegenskaper om din ET behöver pensioneras eller skaffa en styvare bräda om du vill känna stor skillnad i pisten. Bästa tipset är dock att åka mer puder. Oavsett bräda...
Angående liftburen terräng och dessa brädor så skulle jag inte ta en ET som enda bräda till centrala Schweiz även om jag inte planerade att tura. Då skulle en Custom 162 vara lite bättre som enda bräda.

Senast ändrad:
Lima-ko sa:
Ska man således inte åka mach 3 i pudret á la Jeremy Jones och/eller droppa klippor som Xavier de La Rue känner jag personligen att jag klarar mig utomordentligt med en enda bräda. Då ska kanske tilläggas att om det har kommit riktigt mycket snö och det ska matas på rejält i det mjuka tar jag fram laggen. Snowboard finner jag som roligast när terrängen är lekfull och lättillgänglig (läs allt som oftast liftburen).
Vad jag menade med det Iller var ungefär det du lägger fram i din slutsats, att en Custom 162 skulle vara bättre som enda bräda, det kanske var lite oklart från min sida!?

Jag kommer själv köra K2 Turbo Dream 161 som enda bräda i vinter, för snökite, lek i och utanför pisten, pipe samt park. Sen har jag även skidor som jag tar ut när det antingen är stenhårt (storslalomlagg) eller riktigt djupt (feta puderplankor).

Senast ändrad:
Fast jag är inte åkaren som är i alperna 5 veckor om året, så puder hit och dit är ointressant! Jag åker i de svenska skidorterna och har de senaste åren bara åkt park för att jag inte haft en bräda som är kul nån annan stans....

spontant känner jag att vilken bräda som inte är en parkbräda skulle kompletera min et väldigt bra. den gör sitt jobb fint i parken men blir oduglig i pisten. Skulle inte en custom som är mer en alroundbräda göra det jobbet fullt tillräckligt?

Ursäkta att vi svävade iväg lite flipp, i pudrets underbara värld ;).

Det skulle en Custom absolut göra, med bravur, och den skulle dessutom vara jäkligt kul i pipen/parken om du inte orkar åka ner och hämta din ET. Låt bli att raila den dock så du har fräscha kanter, men det är väl en självklarhet.

Jag håller fortfarande min 1998 Burton Custom 155 som en av de absolut skönaste brädorna jag någonsin kört. Hade jag vart inne på Burton hade jag lätt valt Custom som enda bräda för all sorts åkning i vinter.

Senast ändrad:
Som parkbräda blir det nog lite långt men bra för pisten. Om du väljer en kortare Custom så tror jag att det blir för vekt för att dra på i hård pist och då är vi tillbaka till utgångspunkten dvs om det verkligen är en camber Custom som är ditt bästa val som kompletterande bräda. Tyvärr så anser jag att det nog bara är att välja vilken egenskap som är viktigast men är du hyfsat duktig så är längden säkert helt ok.

Har du några som helst alternativ? får du ett extremt bra pris på denna brädan?
Fundera över alternativ, annan Burton eller annat märke. Kolla internetbutikernas sidor för att hitta bra fjolårsbrädor till bra priser.

Jag vill inte rekommendera en gammal Custom 162 som pistbräda (även om den säkert är bättre än din ET) eftersom jag tror att du kan få något mkt bättre.
Kolla in Burtons bräd-väljar-hjälp tex.

Tillbaka
Topp