Kompatibilitet hos NTN pjäxor med tech-inserts

Kallles

Medlem
Hej!

Jag är helt grön på telemarksfronten men har spenderat mångs timmar nu på att läsa på om olika bindningar. Vad jag förstår så fungerar en NTN-pjäxa även med vanliga alpinbindningar och techbindningar om den har inserts. Men kan det vara så smidigt att den även fungerar med vanliga 75mm-bindningar? Där hittar jag ingen information på Google.

För övrigt är jag intresserad av att köpa några riktigt billiga men ändå någorlunda bra skidor med några telemark-bindningar för att åka mest pist, men ändå lite off-pist ibland. Om någon har några att erbjuda så är jag intresserad!

Mvh

Här ser du ganska tydligt varför det inte går/finns några sånna pjäxor.

thumb_img_7306_1024-2.jpg

thumb_img_7305_1024-2.jpg

Menar du att NTN-pjäxor inte fungerar med 75mm? Eller att NTN-pjäxor med tech-inserts inte fungerar med 75mm, men de utan tech-inserts gör det?

Troligtvis inte vanliga alpinbindningar såvida man inte kan ställa höjden fram för att få dem att passa tåhöjden. Kan vara så att typ Marker Tour o dyl. går att ställa in så. Ska dock funka i technindningar.

Tror inte NTN-bindningar fungerar i "vanliga" alpinbindningar, vet då iaf ingen som har försökt. NTN-pjäxor som har tech-inserts går att stoppa ner i en alpin techbindning. I vissa fall får man sätta fast en framfotsklack i fästet för skarjärnet för att förhindra att pjäxan flexar i pjäxbälgen och blir för kort för bindningen. Klacken följer med ntn-pjäxor med inserts, i alla fall scarpas..

Om du vill köra NTN pjäxa i tech bindningar så kommer Scarpa av någon anledning plocka bort hälpartiet från nästa års pjäxor. Tådelen är kvar så det funkar med nyare telisbidningar med tech tå.

Var ett test i senaste friflyt magasinet av telisbidningar med tech tåparti.. men gissar att dom alternativen går bort om du vill komma billigt undan ;)
Satsa på en rottefella NTN freeride bindning, brukar annonseras lite härovar ibland på ett par lagom slitna allmountain lagg för rimliga pengar.

Edit: Här https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=131512 bara slå till! fråga om du kan köpa skidorna också.

Senast ändrad:
Okej, tack för svaren!

Intressant att veta att man kommer behöva köpa begagnade NTN-pjäxor när det blir dags för lite bättre grejor. The M Equipment släppte ganska nyss en alpin-häl att köpa till som extra utrustning till deras Meidjo-bindning. Det låter som något för mig. Men de är ju så fruktansvärt dyra! 539€ för bindningen och 199€ för extraklacken!

Eller så bygger du en egen TTS, som jag gör med mina dynafit radical FT-tår.
199$ för häldelen, dra i ett par inserts sen bara smacka dit och ha trevligt. Är du en händig typ kan du såklart lätt göra en helt egen TTS med ett par gamla 75mm bindningar som grund.
2014-TTS-HKIT-stiff.jpg

Då kan du köra med både nuvarande NTN-skor med techfästen "runt om" men även nästa års Scarpa som enbart kör med tech fram. Annars finns ju både Crispi och Scott (först nästa säsong) men techfästen runt om.

xviggenx sa:
Eller så bygger du en egen TTS, som jag gör med mina dynafit radical FT-tår.
199$ för häldelen, dra i ett par inserts sen bara smacka dit och ha trevligt. Är du en händig typ kan du såklart lätt göra en helt egen TTS med ett par gamla 75mm bindningar som grund.
http://wasatchski.com/images/2014-TTS-HKIT-stiff.jpg

Då kan du köra med både nuvarande NTN-skor med techfästen "runt om" men även nästa års Scarpa som enbart kör med tech fram. Annars finns ju både Crispi och Scott (först nästa säsong) men techfästen runt om.
Blev nyfiken på kitet så hoppar in med några frågor..
Säljs dom bara direkt från USA eller finns kitet att få tag på i Europa? Om inte, hur mycket extra fick du ge för tull, moms och så?
Såg att fjädrarna finns som soft och stiff har du jämfört med rottefella freeride/freedom? :)

I dagsläget säljs OMG TTS bara direkt från Amerikat, men enligt mail jag fått från dom så kan det komma att bli aktuellt med någon europeiskt distributör till nästa år. Men dom skickar gärna över havet!

Nu går jag ju och väntar på att få hem mina i brevlådan, så jag kan inte säga att jag fingrat på dom än! Så det där med tull/moms har jag inte heller hundra koll på.

Så där går jag ju liksom lite bet på din sista fråga också, iom att jag aldrig åkt på en NTN-bindning så är jag lite fel person att fråga om det. Men enligt vad internet och flera olika ställen säger så är fjädern riktigt bra. Du har ju tre olika "lägen" att välja på och beroende på var du väljer att köra den kommer den kännas olika aggressiv/aktiv.

Okey, återkom gärna med vad priset landade på och om dom funkar bra.
Funderar på vad ett sådant kit med dynafit tå går på kontra moonlight mountain gears pure tele som tyvärr står som "slutsåld för säsongen" på deras hemsida :(

Ja det vore kul om nån som åker på den här typen av bindning ville skriva ett omdöme, gärna jämfört med andra typer av tele.-bindningar.

Spontant ser det ju ut som att det bör vara ganska likt att åka på en R8 eller liknanade. Infästningen för häldelen bör väl hamna ung. där "stramarna" på en sådan bindning fästs?

Sedan funderar jag lite på vilka fördelarna är? mer än att man inte behöver lossa tådel vid byte, kanske klarar sig med bara 1 par skor, känner mig väldigt tveksam där men :) stadigare, stabilare, lättare, enklare,......? Nå jag kan inget om detta, så få höra nu! :)

Här är testet av telemark techbindningar i senaste friflyt. Inte bäst bildkvalle så håll tillgodo ;)
Värt att notera är dock att både meidjo och moonlight bindningarna har uppdaterats sedan testet gjordes men det ger väl en liten fingervisning iaf..

Jag kör Meidjo, ver 1.2 (tror jag). Mycket nöjd, funkar finfint. Funkar, lätt som en techbindning och inte tycker jag det är nåt meck att byta från gå till åk och vice versa. Visst, du får ta av dig skidan, men det ska ändå meckas med hudar, ryggsäckar, hjälmar, mössor, jackor och mackor när man kommer upp.

Hälhöjaren var skitkass, men Telemark-Pyrenees skickade nya när det kom en uppdaterad version.
Guldstjärna oxå till Magnus på Alpint som lyckades montera och pillra ihop bindningen. Monteringsanvisningen är kanske inte ett under av klarhet direkt.

TTS kan säkert vara ett alternativ. Kolla in Kreutzspitze, tech-byggare som har en telistillsats för hemmasnickraren.

Det går utmärkt att parallella med en modern telisutrustning. Så länge det handlar om att åka utför i inte alltför jävliga förhållanden har jag lite svårt att se ett behov av en randohäl. Tycker det verkar vara lite mer av stödhjul över det. Men, det är väl jag som inte kör aggressivt eller stort.

Spännande utveckling att fördelarna med dynafit verkar nå telis. Jag köpte precis ett par Scarpa TX pro och tänkte använda de till mina Dynafit TLT Speed. Men jag fick inte med plattorna som man ska sätta i bindningen.

Är det nån som råkar ha ett par sånna plattor liggande som inte används? brukar komma med alla Scarpa TX pro som säljs...

PM gärna.

jajoh sa:
Spännande utveckling att fördelarna med dynafit verkar nå telis. Jag köpte precis ett par Scarpa TX pro och tänkte använda de till mina Dynafit TLT Speed. Men jag fick inte med plattorna som man ska sätta i bindningen.

Är det nån som råkar ha ett par sånna plattor liggande som inte används? brukar komma med alla Scarpa TX pro som säljs...

PM gärna.
Du har PM!

Tillbaka
Topp