Komplement till BC-jobb skida

perhenrik

Ny medlem
Ok, det här är dealen:
Har för tillfället ett par av årets Atomic blogs 185:or. Skitkul skida på så många sätt! men är inte den mest stabila när det går verkligt fort. Men som lekskida får den många tummar upp. Ganska mycket JJ-känsla, fast lite mer allround i mina ögon och ben. Jag väger 85kg och är 190cm och är sugen på att komplettera blogarna med ett par lite större och längre skidor som fortfarande är lekfulle men mer stabila. Har nån gång också upplevt tipdive med blogarna då de förmodligen är i kortaste laget för min längd när det blir djupare. Så jag vill ha ett par skidor som mer eliminerar ett sånt fenomen.
Grejen är också den att jag kan få väldigt bra deals på K2:s hela lineup, så jag har begränsat mig till det märket.

Vad tror forumet om årets K2 Darkside? (bortse från turiststämpeln adventure serien fått om ni kan. Har kört en del på Coombacks som turskida och de går hårdare än många andra "riktiga" freeride-skidor jag åkt)
Darksiden verkar ju ha en hel del effektiv åklängd med sin avsaknad av twintips, liksom dom fortfarande i år har en rejälare rocker mot förra året, för att flyta och svänga lätt. Hyffsat mjuka (dock inte blog/JJ/S7-mjuka) också för att inte tappa i lekfullhet. Är det nån som åkt, känt eller tänkt nåt om dom som kan va matnyttigt för mig?

Har även kollat på K2 Hellbents, men det känns som jag där går på samma kategori av skida som blogarna, om än en hel del uppsizead. Liksom den effektiva längden blir kortare med rockern i tailen? Obsetharna känns också lite för lika dimensionswise mot blogarna.
Det här är lite av mina funderingar, men jag kan ju ha tänkt fel, så jag är öppen för rättning om den är bra.

Så vad sägs som kan hjälpa?
Tack för hjälpen!

Tack. Mycket upplysande! ;) :)
Lite mer motovationer vore nice.

Sen skulle jag gärna vilja gå på en större skida än en dylik med Obsethed måtten. Därav Darkside alt hellbent tanken.

Jag körde en dag med K2 Darkside 182 cm förra året och gillade den skarpt ... grymt flyt (vad annars att vänta) och mycket lättmanövrerad i det djupa. Var riktigt underhållande i mjuk pist och över förväntan avseende carvingförmåga! Testade aldrig i hård pist.

Årets Darkside är ju förutom att tiprockern är både längre och högre även försed med tailrocker , dvs. "fullrockad". Tror det kan vara en riktigt, riktigt grym skida, skulle gärna vilja ha det som ett komplement till mina Sidestash (188) för liftburen åkning.

Jag tor du kommer att bli mycket nöjd med ett par Darkside. Välj ett par i 188 så får du sannolikt det stöd och flyt du saknar med Blogsen. Blir du inte nöjd, kan du sälja dem till mig. (Montera gärna i så fall med ett par Marker Tour F12 optimerat för skosula 324 mm!)

/MM

Tack för raderna Bergsmannen! Även om det var förra årets skida du åkte. Tänkte passa på att ställa lite fler frågor till dig och de som känner för att fortsätta att upplysa mig:

Hur upplevde du skidan i fråga om lättsvängdhet och kvickhet? Hur skulle den göra sig om man får för sig att ta med den till skogs? Hur kändes dom vid hög fart?

Sen undra jag om Fullrockern? Som jag har förstått det har den ingen rocker i tailen i år Alltså samma deal som förra året. Det som är nytt är att den är uppdaterad till Pontoonrocker. Var kommer dessa uppgifter om tailrocker ifrån?

Bra att ha en köpare direkt om jag skaffar dom och sen inte vill ha. :D

Det där med tailrocker tycks jag fått om bakfoten ... tittade HÄR och profilbilden visar en tydlig fullrocker medan texten säger något annat. I filmsnutten nedan syns det tydligt att tailen är flat!

I det lösa upplevde jag dem som mycket lätthanterliga, inte direkt "lekfulla" utan snarare stabila men samtidigt kvicka in i sväng. Perfekta i skogen! Jag har inte kört dem i några högre farter så jag kan inte uttala mig med säkerhet om det, men jag uppfattade dem som riktigt trygga i de låga och moderata hastigheter jag körde i.

/MM

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp