Komplement till transiever till Android-lur

danielbrogren

Ny medlem
Hej
Vi håller på att knåpa ihop ett komplement till transiever som man installerar på sin android-lur. Appen bygger på att man genom SMS automatiskt skickar GPS-position samt slår på wifi-AP samt alarm på den drabbades telefon. Vill bara kolla läget om det är en bra idé och om det är någon som vill testa beta-versionen.
OBS!! Ersätter inte en riktig transiever utan kan hjälpa till med en grovsökning samt att alarmet går igång på den drabbades telefon vilket hjälper till när man har närmat sig offret.

För att testa beta-versionen:
Gå med i google-gruppen: (https://groups.google.com/forum/#!forum/avalanche-beacon---beta)
Ladda ner appen: https://play.google.com/store/apps/details?id=se.danielbrogren.avalanchebeacon

Hör gärna av er om funderingar (både positiva och negativa).

Mvh
Daniel

Din kompis går in i "Search mode" och väljer dig ur en lista och sedan klickar på send. Ett SMS skickas från kompisen i "search mode" till dig om en förfrågan om position. Din app skickarautomatiskt ett svar med position och ssid-namn på wifi-APn som slås på. Därefter kan kompisen som är i "search mode" med hjälp av en kompasros somvisar riktning och avstånd navigera sig till dig. Förhoppningsvis kommer han så nära så han får in din wifi-signal och kan på så vis "pejla" sig närmre. Därefter är förhoppningen att han skall höra alarmet som har slagits på på din telefon.

Förutsättnignarna är alltså:
-Det finns GSMtäckning
-Du och din kompis har slagit på appen innan ni åker ut.
-Båda går inte in i lavinen

Ladda gärna ner o testa med en kompis. Det går också att köra i simulation mode men det är lite tråkigt.

OBS!!
Denna app ersätter aldrig en riktig transiever.

Jag tror tyvärr inte på idén.
Jag har testat med en dedikerad GPS när jag varit ute och dykt. Kontakt med 14 satelliter vid havsytan, runt 1-1,5 meter ned hade jag inte kontakt med någon. Detta alltså med en betydligt bättre GPS än vad dagens smarta telefoner har. Jag har själv inte prövat med telefoner och vilka signaler de kan ta emot men jag har pratat med andra som testat och säger att det då rör sig om 0,5-1,5 meter för GPS, Wifi och mobiltäckning. Av detta drar jag slutsatsen att en dylik app enbart fungerar om telefonen inte blir begravd. Samt givetvis att det finns täckning i området till att börja med, vilket inte alltid är fallet i bergen.

Men samtidigt tycker jag det är ett intressant projekt och jag säger verkligen inte att ni inte kan komma att tjäna bra med pengar på det.

Tanken är god, men vill man verkligen ha ett till moment i skarpt läge? Personligen spenderar jag hellre tiden det tar att gräva fram telefonen ur ficka/ryggsäck till att slå om min transceiver till sök och börja söka. Wi-Fi i sig är inte det snabbaste alla gånger, GPS-kordinater för en begravd mobiltelefon lär väl knappast heller vara speciellt precisa. Och sen är det ju som ni själva säger en förutsättning att man har täckning på telefonen, vilket inte alltid är fallet.

danielbrogren sa:
Två saker.

1. Jag är tveksamt till att telefonen klarar av att hitta några bra GPS-koordinater när den ligger begravd under snö, skärmningen är med största sannolikhet alldeles för stark. Det man får är alltså i bästa fall koordinater till dit telefonen senast hade kontakt med GPS-satelliter.

2. Snö/vatten skärmer 2.4 GHz (som är den frekvens wifi ligger på) extremt väl. Wifi-söket lär inte ha en räckvidd på mycket längre än 5 meter.

Senast ändrad:
Svårt att finna något nytt under solen år 2013...

AVALANCHE TRANSCEIVER… THERE'S AN APP FOR THAT

Canadian Avalanche Centre gjorde en rapport kring det förra månaden och precis som ovan pekar de bland annat på den dåliga räckvidden (bland mycket annat):

http://www.avalanche.ca/cac/avalanche-search-apps-review
http://www.backcountryaccess.com/2013/10/25/avalanche-transceiver-theres-an-app-for-that/

Sedan har man ju traditionellt sagt att man skall stänga av mobiltelefoner vid transceiversök för att de stör ut transceivern, det kanske inte är fullt så allvarligt om man bara tar det enkla test som denna användaren gjorde.

http://www.avalanche.org/moonstone/BeaconsRescue/RescueCache.BarkhausenTAR31.2.V2.pdf

Ett par invändningar skulle jag dock haft, han testade inte med aktiverad wifi som aktivt sänder, det står heller inget om hur bra mobiltäckning han hade vid försöket, dålig täckning ger en starkare och mer frekvent radiosändning i mobilen när den försöker hålla kontakt med basstationen => större risk för störning av transceivern.

så, jag tror att idén med mobiltelefonen inte är rätt väg att gå idag...

Jag skulle snarare vilja ha en ensampåbergetapp. Dvs. en app som om det skulle hända något när jag inte har någon kompis med, skickar ut ett meddelande till någon eller ett antal förprogramerade mottagare och meddelade min position (eller senast kända) och att något hänt ...

/MM

Ifall det inte ersätter vad är då poängen?
Att tjäna pengar på det?
Bortsett från de saker som redan nämnts tror jag inte att man kommer höra en telefon i en ficka på någon begravd under en meter lavinsnö i bergsmiljö.

Mountain_Man sa:
Jag skulle snarare vilja ha en ensampåbergetapp. Dvs. en app som om det skulle hända något när jag inte har någon kompis med, skickar ut ett meddelande till någon eller ett antal förprogramerade mottagare och meddelade min position (eller senast kända) och att något hänt ...

/MM
Detta är ju intressant men hur ska den aktiveras?
Startas i början av varje åk och måste sen stängas av, annars skickar den ett medd med senaste GPS-rutt men efter hur lång tids inaktivitet?
Risk för falsklarm bara, jättekul för någon därhemma som får ett SMS med "olycka!" och en koordinat på ett berg nånstans...

Mountain_Man sa:

/MM
Tittat något på en Spot? Att skicka iväg en nödsignal kräver förvisso en aktiv handling i form av ett knapptryck, men andra kan åtminstone se var ditt spår slutade om du blir begravd.

JL76 sa:
Mountain_Man sa:

/MM
Startas i början av varje åk och måste sen stängas av, annars skickar den ett medd med senaste GPS-rutt men efter hur lång tids inaktivitet?
Risk för falsklarm bara, jättekul för någon därhemma som får ett SMS med "olycka!" och en koordinat på ett berg nånstans...
Jag läste om en liknande app för cykling. Den kände av vissa rörelser som den tolkade som att man ramlat på cykeln, då började telefonen att pipa och man hade x sekunder på sig att stänga av innan larmet gick iväg.

johan sa:
JL76 sa:
Mountain_Man sa:

/MM
Jag läste om en liknande app för cykling. Den kände av vissa rörelser som den tolkade som att man ramlat på cykeln, då började telefonen att pipa och man hade x sekunder på sig att stänga av innan larmet gick iväg.
Gör man en praktvurpa och behöver leta efter skidorna i 5 minuter vill man ändå inte stänga av sin app, för man kanske fortfarande är i lavinriskterräng? Då får man väl gå in och ange att man är ok men att åket inte är över på nåt sätt, allting är ju möjligt. Iofs dumt att åka ensam på det viset i sån terräng men det är väl lite poängen med appen?

Någon som har koll på hur länge man i överlever begravd under en meter snö? Tänkte på funktionen om att automatisk skicka mess till vänner om man hamnat i en lavin. Är det någon idé, förutom att ev hitta en livlös kropp.

Sen också intressant med att snö å vatten skärmar så pass bra mot 2.4 Ghz, får ta å testa lite mer när snön kommer.
För min egen del tror ja mer på att köra en konstant AP som beacon typ starkast möjligast wifi SSID som skickas ut varje sek. SMS kännns som en tidstjuv, fram med spaden å luren en knapptryckning till att söka sen kör man.

Heisenberg sa:
Någon som har koll på hur länge man i överlever begravd under en meter snö? Tänkte på funktionen om att automatisk skicka mess till vänner om man hamnat i en lavin. Är det någon idé, förutom att ev hitta en livlös kropp.

Sen också intressant med att snö å vatten skärmar så pass bra mot 2.4 Ghz, får ta å testa lite mer när snön kommer.
För min egen del tror ja mer på att köra en konstant AP som beacon typ starkast möjligast wifi SSID som skickas ut varje sek. SMS kännns som en tidstjuv, fram med spaden å luren en knapptryckning till att söka sen kör man.
Finns mycket statistik på det! Den här kurvan är väl rätt lik den som jag fick lära mig när jag läste lavin-ettan.

survival-curve.gif

Och som sagt, det starkaste Wifit du får ut ur en mobil kommer nog inte få mycket större räckvidd än ett fåtal meter genom snö. Det finns en anledning till att transcievers kör en betydligt lägre frekvens. Appen du beskriver tror jag dessutom redan finns (snøg).

Senast ändrad:
Vattendroppe sa:
Heisenberg sa:

Finns mycket statistik på det! Den här kurvan är väl rätt lik den som jag fick lära mig när jag läste lavin-ettan.

http://david.geraldine.perso.neuf.fr/pistehors/images/avalanche/survival-curve.gif

Och som sagt, det starkaste Wifit du får ut ur en mobil kommer nog inte få mycket större räckvidd än ett fåtal meter genom snö. Det finns en anledning till att transcievers kör en betydligt lägre frekvens. Appen du beskriver tror jag dessutom redan finns (snøg).
Alright, tackar, så iaf 5 min, men efter ca 15min ser de ganska illa ut. Jo jag har den appen också, men inte hunnit prova, väntar på snön, alt får ta åka till snön snart.

Hej

Tack för mycket intressanta synpunkter och roligt att det blev en sån diskussion!!!
För min del så åker jag endel snowboard även offpist (men väldigt kontolerat) men har ingen tranciever och ingen av de jag åker med. Min erfrenhet av tranciever är att jag har fått grundläggande utbildning på den och åkt med den någon gång.

1. Angående GPS
GPS:en kommer att vara påslagen så fort man ställer sig i Beacon mode vilket gör att även om man begravs så kommer man att få det senast kända positionen. Det kan ju i och för sig vara dåligt om man begravs tidigt och sedan åker med en längre sträcka. Batteritiden förkortas också avsevärt när GPS:en är påslagen

2. Använda en smartphone kanske inte är en bra idé
Tack telemarkscout för länkar till de tre artiklarna som tar upp ämnet. Och som du skriver att detta kanske inte är rätt väg att gå.

3. Hur många använder tranciever?
Av de som hamnar i en lavin, hur många har en tranciever och vad kan man göra för att kunna rädda de som inte har? Säkerheten ska man ju aldrig tulla på men jag kan nog tro att det är få här som ärligt kan säga att de aldrig har åkt utanför pist utan en tranciever.

4. Tjäna pengar
Nej, man kommer nog inte käna många kronor på denna app. Jag är föräldraledig just nu och skriver appar mest för skojs skull. Jag vände mig hit för att dryfta idén och jag är mycket glad att det blev en sådan diskussion.

/Daniel

danielbrogren sa:
3. Hur många använder tranciever?
Av de som hamnar i en lavin, hur många har en tranciever och vad kan man göra för att kunna rädda de som inte har? Säkerheten ska man ju aldrig tulla på men jag kan nog tro att det är få här som ärligt kan säga att de aldrig har åkt utanför pist utan en tranciever.
Det här är väl mer för Mårten att svara på, men jag vill minnas att det, för de som åker offpist i Åre i alla fall, ligger på ungefär 5%.

danielbrogren sa:
3....
Av de som hamnar i en lavin, hur många har en tranciever och vad kan man göra för att kunna rädda de som inte har? ...
Recco, hundar, många personer med sonder,
men med denna app kommer man i princip bara bekräfta via senaste GPS position att personen befinner sig i lavinkäglan, man kan inte lokalisera tillräckligt specifikt, och man behöver oavsett detta en spade och sond för att gräva upp offret.
Har man inte sändare lär man inte heller ha spade och sond,
ifall appen fungerade som tänkt och man verkligen hittade positionen och hörde(!) alarmet genom snön , hur ska man få upp offret när man inte har utrustning? Testa gräv en meterdjup grop utan spade i en lavinkägla.

JL76 sa:
danielbrogren sa:
3....
Av de som hamnar i en lavin, hur många har en tranciever och vad kan man göra för att kunna rädda de som inte har? ...
Recco, hundar, många personer med sonder,
men med denna app kommer man i princip bara bekräfta via senaste GPS position att personen befinner sig i lavinkäglan, man kan inte lokalisera tillräckligt specifikt, och man behöver oavsett detta en spade och sond för att gräva upp offret.
Har man inte sändare lär man inte heller ha spade och sond,
ifall appen fungerade som tänkt och man verkligen hittade positionen och hörde(!) alarmet genom snön , hur ska man få upp offret när man inte har utrustning? Testa gräv en meterdjup grop utan spade i en lavinkägla.
Framför allt eftersom man ska gräva horisontellt under personen också så blir hålet antagligen längre än så. Och utan sond kan man nog räkna med (trots ljudsignal) att du nog får gräva tre hål iaf innan du hittar rätt.

När det kommer till att hitta folk utan tranceiver så tror jag det räcker med att säga att det är i stort sett hopplöst (inom den tiden där man har goda odds, om du inte har enormt mycket folk med erfarenhet av att sonda, tid och helvetes massa tur. Men Recco är väl det klart bästa av de som nämndes ovan.

Förstår inte varför inte fler har utrustning.

Nya pjäxor 3000kr+
Nya skidor 4-8 tusen
Ny snowboard 5-8 tusen
Liftkort i åre säsong 5000

Komplett lavinutrustning transa med spade och sond från 2000kr hos tysken.

Det är ju liksom billigare än en ny jacka...

Känns dumsnålt att inte ha och det känns väl isf bättre att lära folk som tror det är dyrare att det är billigare än vad dom tror.

linder sa:
Förstår inte varför inte fler har utrustning.

Nya pjäxor 3000kr+
Nya skidor 4-8 tusen
Ny snowboard 5-8 tusen
Liftkort i åre säsong 5000

Komplett lavinutrustning transa med spade och sond från 2000kr hos tysken.

Det är ju liksom billigare än en ny jacka...

Känns dumsnålt att inte ha och det känns väl isf bättre att lära folk som tror det är dyrare att det är billigare än vad dom tror.
Kunskap om lavinterräng, väder och lavinräddning: priceless

Teknik utan kunskaper är dumt

Edit: och för att tillföra tråden något,
Den svenska cykelsporten som
@Johan hade läst om var den här http://jalp.me funktionen verkar vara densamma som TS är ute efter. Kan förstå om man åker själv och vill meddela folk att börja leta om man inte längre rör på sig men tvekar på att funktionen kommer bli så bra som man hoppas. Blir många gånger man för fippla upp telefonen och stänga av larmet, alternativt skicka sms och häva den påbörjade sökinsatsen...

Senast ändrad:
Jag instämmer med många som skriver här och precis som trådskaparen säger; detta ersätter inte en riktig tranciver. Just nu, men vi vet ju inte hur telefonerna exakt kommer att utvecklas i framtiden så det är kanske möjligt att detta kommer fungera lika stabilt som dagens tranciver gör. Den som lever får se.

Men fortsätt att utveckla idén och kolla hur långt ni kan dra den. Man måste börja någonstans, detta kanske leder till nått annat häftigt :)

Joye sa:
Kunskap om lavinterräng, väder och lavinräddning: priceless

Teknik utan kunskaper är dumt
Helt klart, men dom som har kunskap känns inte riktigt som målgruppen hos en app utvecklare.

Skulle ju dock mycket hellre ha en polare med mig som har utrustning men ingen kunskap än en polare med en app och ingen kunskap ;)

Har ni provat att använda telefon/surfplatta under vatten?
Det räcker med att min Xperia surfplatta är 1cm under vattnet så fungerar inte wifi då signalen helt enkelt inte kan färdas i vattnet. Samma problem är det med bluetooth signalen och bör vara ungefär samma med 3G/4G.

Även om det är lite lättare för signalerna under snö så är det nog rätt kört under 1-2.5m :P

Senast ändrad:
Tackar för alla synpunkter. Jag har läst och begrundat och jag kommer inte att göra en dedikerad "tranciever"-app. Appen som jag ändå har knåpat ihop kan ändå vara bra att använda i backen om man åker ifrån varandra.... men det finns ju en hel uppsjö med sådanna appar.
Får väll se om man i framtiden kommer att ansluta transievern till telefonen för att man på så vis kan utnyttja styrkan hos båda utrustningarna.

Mountain_Man sa:

/MM
Denna funktion finn redan i de senaste Samsungmodellerna. Där kan du även om du har möjlighet ta en bild med både fram och bak-kamran för att visa hur din omgivning ser ut och sedan skickas dessa bilder med dina koordinater till dina förprogramerade "säkerhetskontakter" aka ICE.

Tillbaka
Topp