Lavinappar kan ge falsk trygghet för skidåkare

Jag tror och hoppas i ärlighetens namn att folk inte byter trancievern mot appar, däremot tillhör jag själv till gruppen som har varken eller och i det fallet kan såklart appen vara bättre än inget. Anledningen att det finns folk som svarar att de kan ersätta beror nog på avsaknaden av alternativet att gå från inget till app. Är jag helt fel ute?

Problemet blir ju att man ytterligare ökar den falska trygghet som trancievers redan gör i dagsläget. Redan nu köper många sig en tranciever och drar ut i offpisten utan någon som helst kunskap i hur man använder den. En app ökar ju bara den osäkerheten. Tror fler kommer omkomma än räddas på grund av denna "uppfinning", borde förbjudas.
Jellyfish~, om man använder appen och inte låter den ändra sin typ av skidåkning så är det kanske en bra sak. Men isåfall är den helt meningslös. Sen vad gör man om sin polare blir begravd, man lyckas peila han med mobilen, så står man där utan sond och spade och kollar på?

Huruvida en lavinlapp höjer säkerheten eller ej beror väl ändå på vad som står på den?

Tillbaka
Topp