2012/2013 år skidor. Ryktestrådar summerat.. ?

Utter

Aktiv medlem
Jarle sa:
Hasse_Lindborg sa:
Jarle sa:
Gunsmoke? Blizzard? Känner mig lite efter nu...

EDIT
Moment?
Bli prylbög och du förstå eller bli Internetbög och lär dig googla.....
Lärde mig dethär med "google". Ser ut som en trevlig skida.

Utter, hur står den sig flexmässigt? Lik någon av de andra skidorna från samma märke eller är den helt annorlunda?
Inte alls som de andra skulle jag säga, rätt mjuka och har nog vad jag skulle kalla ett lekfullt flex. Återkommer med betyg.

Utter

Aktiv medlem
Lite kort om intryck från en vecka i Åre under påsk på Blizzard GunSmoke i 186:
Först och främst, det är en av de absolut roligaste skidorna jag åkt på, mjuka och följsamma. Men det innebär också mjuka bakändar. Så en någorlunda neutral åkposition är det som gäller. Kan sägas att jag valde en rätt mittmonterad position också, dels för att få dom lekfulla och dels för att få mer bakända att stödja mig mot.
Alla jibbare som går emot mer offpist kommer nog älska dom, oerhört lätt att gå upp på tailarna och sedan "poppa" från dom. Och för oss "äldre" så underlättar det med en sån här skida för att kunna få till lekfullheten i åkningen.

Pistprestanda, går riktigt fint i pisten, även när det är hårdare. Förmodligen kräver det dock vassa kanter (som dom jag åkte på). 23m svängradie är precis lagom på ett par sånna här skidor imho, lätta att korta ner radien med pga det mjuka flexet och rätt rejäla tip-/tailrockern. Dom känns trots detta inte speciellt oroliga i stökigare områden. Självklart blir det inga godslok á la Cochise/Bodacious (om man håller sig till Blizzard) eller Pro Rider-kloner. Men fullt godkänt för ett par så lekfulla skidor.

Sen fick jag ju turen att åka med dom i en hel del lössnö, både under veckan i Tottskogen och dylikt och sen på långfredagen så blev det en underbar dag på skutan där vi betade av det mesta (inklusive baksidan med tillhörande lavinåkning på Lillskutan...). Det jag blev mest imponerad/förvånad av var det faktum att spetsarna alltid höll sig ovanför snön trots min ganska generösa frammontering. Jag fick aldrig några dyktendenser.

Tanken var att jag skulle prova Dynastar Cham 127, K2 Pettitor, SideSeth, Line Opus, Influence 115 och SFB, men... GunSmoke var alldeles för roliga, så jag åkte bara på dom. :rolleyes:

Får ni chansen så se till att prova dom, kommer finnas i Gränsen snart tror jag bestämt.

Lima-ko

Ny medlem
Utter sa:
Broddan sa:
Utter sa:
Då ska vi se!

Petit Pro=Pettitor (tänk Predator fast Petit). Blir nog lite ersättare till ObSethed, men helt nytt bygge. Mer jibbiga som väntat. Som sagt tidigare, liknande en hårdare, smalare Hellbent (runt 120mm+- midja) med mindre och flackare rocker. Ser sjuuuukt fina ut. Han ville tydligen ha en massa saker i grafiken som inte fick ok hos K2 :) (tänk snusk, Conan Barbaren och sånt) men det blev till slut lite rovdjursmotiv.

Seth verkar hamna på sideteamet istället (kanske inte så oväntat efter The Ordinary Skier) med en Sideseth, liknande mått tror jag men helt annat konstruktion. Ser ut som en riktigt fin tur/åkskida.

Line verkar bli lite hårdare och stabilare (och längre verkar det som) på sina funshapes och de bredare twinsen verkar bli lite mer allround med rocker/early rise och bättre konstruktion.

Är överlag mycket mer pepp på K2 nästa år än jag någonson varit tidigare. Vill ha ett par Pettitor
Av det jag har hört så försvinner ObSethed helt då denna modellen nu varit med ett bra tag. Den nya Petit modellen ersätter på sätt och vis storleksmässigt ObSethed men är en helt annan modell som är mer jibbinspirerad som tidigare nämnts i tråden. Seth själv kommer att gå över på sideteamet och i huvudsak köra Pon2oon då den ju i år fick sig ett rejält ansiktslyft och blev betydligt styvare än tidigare. Backside modellerna fortsätter som tidigare.
Öh, hur skilde sig det där från det jag skrev? :)
Kan säga att jag har mer än rykten att gå på om man säger så.
Det kallas dagens eko Utter =P.

LawndartGustav

Aktiv medlem
Hej på er!
Orkar inte läsa igenom hela denna tråd igen så ställer frågan.
Är det fler märken som kommer med ryggsäckar med R.A.S.-stystemet än Mammut och isf vilka?

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
LawndartGustav sa:
Hej på er!
Är det fler märken som kommer med ryggsäckar med R.A.S.-stystemet än Mammut och isf vilka?
Mammut, Scott och ett tyskt märke som ja inte kommer ihåg namnet på var de på ISPO som satt vid R.A.S montern.... Mammuten är grym...

PNyberg

Ny medlem
Hasse_Lindborg sa:
LawndartGustav sa:
Hej på er!
Mammut, Scott och ett tyskt märke som ja inte kommer ihåg namnet på var de på ISPO som satt vid R.A.S montern.... Mammuten är grym...
Menar att Dakine ska hoppa på RAS tåget.

Armada AK JJ 2013:

Armada Alpha 1 2013:

Armada AR7 2013:

Armada ARV 2013:

Armada Cantika 2013:

Armada El Ray 2013:

Armada Halo 2013:

Armada JJ 2013:

Armada T-Hall 2013:

Armada Triumph 2013:

Armada Tryst 2013:

Armada TST 2013:

Armada VJJ 2013:

Här är alla armadas skidor 2013!
Peace!

M

Misterister

Guest
Vad i helv.. AR7orna är riktigt snygga. Resten ser... skit ut, enligt mig. Fulaste armada linjen någonsin, thall har haft snygg design alla år igenom men 2012/2013 var ingen höjdare heller.

Zentradi

Ny medlem
Jag gillar då VJJ, tror även att min sambo skulle uppskatta den designen, men smaken är ju som baken. Jag tycker ju att AR7 är ganska (mycket) fula. Tycker nog att linjen håller ganska ok design.

Ashtraymofucku

Aktiv medlem
Är egentligen i fel forum men någon som vet vart man kan hitta Salomons 12/13 års skidkläder? Vill se hur deras overall ser ut i år!
Annars, är det någon som vet om någon schyst overall? Förutom Salomons tidigare årsmodeller

Carled

Aktiv medlem
Samma konstruktion som förra och förrförra årets men ev. att de gjord ärmmuddarna lite längre. Det har ju varit lite för korta om du frågar mig. Den orangea färgen är lite annorlunda än den från 10/11, men den är sjukt snygg IRL! Jag kommer utan tvekan uppdatera min gamla heloranga...

Ashtraymofucku

Aktiv medlem
Carled sa:
Samma konstruktion som förra och förrförra årets men ev. att de gjord ärmmuddarna lite längre. Det har ju varit lite för korta om du frågar mig. Den orangea färgen är lite annorlunda än den från 10/11, men den är sjukt snygg IRL! Jag kommer utan tvekan uppdatera min gamla heloranga...
http://skipass.fr/photos/guidematos/77064/126482.jpg
Grymt Carled! Förstår inte var du får informationen ifrån men grymt!
Kommer den i fler färger tror du?
Gillar inte orange så starkt, men den var sjukt snygg ändå!

Tobe´s Flatlight är ju sjukt snygg i färgerna (https://www.freeride.se/prylar/jackor/2012/tobe/flatlight.html) men man kan ju inte åka runt med ett skotermärke hehe.

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp