Komplett utrustning för "offpist"-novis

flog

Medlem
Tjenixen ny här på forumet.

Är på jakt efter min första riktiga skidutrustning och är lite osäker på vilken nivå på prylar jag skall ha.
Lite bakgrund: Åkte skidor typ hela min uppväxt i svenska och norska fjällen, sen blev det tyvärr ganska många års uppehåll. Fick uppleva alperna första gången förra säsongen med en vecka med ucpa i val thorens. Vår guide tog oss lite mer utanför backarna än vad gruppen var tänkt och vill få mer sån åkning. Skulle väl säga att jag klarar mig bra i pistat och tar mig ner för allt jag har gett mig på.

Hade inte tänkt att ge mig på touring utan mer sikta på att kunna ta mig vid sidan av pisten när det finns lite nytt puder att leka i.

Vad skulle ni rekommendera för skidor för säg 80% pist 20% off som inte kommer hämma mig allt för mycket om jag vill ge mig ut mer utanför pisten kommande säsonger?

Har kikat på en hel del recensioner och nordica enforcer 93, völkl kendo och blizzard bonafide/rustler verkar ofta hamna högt upp.

Hade tänkt att lägga max 10kkr på skidor bindningar och pjäxor. Har inget emot att fynda förra årets modeller för att spara en slant.

//Flog

Jag skulle rekommendera att hyra lagg för att få möjlighet att testa många olika typer. Om man hyr i den högsta klassen går de ofta bra att byta varje dag. Eller något fynd på köp/sälj. Men skidorna du nämner funkar ju absolut.

BÖRJA dock med att köpa pjäxor! Gå till en bra butik med kunnig personal.

Prova är säkert bäst men det kliar bra i köpfingrarna. Pjäxor tänkte jag testa på skistore och udens i göteborg, finns kanske fler bra butiker men de är de jag känner till.

Hittat bra priser på sport-bittl på förra årets modeller.

Vad är rekommenderat för längd på skidor och flex på pjäxor för en kort och tjock(165cm, 78kg) åkare som mig?

Har dålig koll på Gbg men vad jag har hört ska de vara bra så prova och KÖP där du. Flex mm är det bättre du diskuterar med personalen, det viktiga är att beskriva vad de primärt ska användas till och åkstil. Det allra viktigast är dock, förstås, att de sitter bra... pjäxan väljer dig, inte tvärt om.

Skulle rekommendera att börja på Skistore. Kompetent personal och utmärkt service!
Udéns är bra, samtidigt som de en gång sålde pjäxor till mig som absolut inte gick att trycka så de passade min fot och efter 4 försök hävdes köpet. Därmed inte sagt att de kommer göra ett dåligt jobb igen.

Sportspec skall du UNDVIKA!!!

Börja med pjäxor. Det bör man inte hyra. Jag skulle rekommendera Skistore först om du inte ska ha pistsmiskarpjäxor. Flexen beror på vilka pjäxor du köper- olika märken skiljer sig ganska mycket åt. Tänkt på att pjäxan blir hårdare i kyla. Vad gäller skidor låter det som du tittar på bra alternativ. Egentligen åker man ju in sig på vad som helst på några dagar, förutsatt att det inte fullständigt tokigt. Provåk eller inte beror väl egentligen på hur känslig du är för om det inte blir perfekt för dig. Om jag varit i ditt läge, hade jag hyrt i toppsegmentet och provåkt så många som möjligt.

Oavsett om du hittar pjuck på Skistore eller Udéns- KÖP DEM DÄR. Det kan skilja sig avsevärt mellan två till synes likadana pjäxor. Det kan vara tillverkning (med tanke på hur många pjäxor varje märke spottar ut, så är det givet att de flesta pjäxor inte kollas), den lilla siffran mitt i artikelnumret som innebär att det egentligen är en annan modell och så vidare.

Hell yes! Jag håller helt och så totalt fullständigt det är möjligt med om detta uttalande!

Senast ändrad:
En sak att ha i åtanke när du tittar på pjäxor är att du är kort. Går man bara på vikt skulle du nog egentligen ha en rätt styv pjäxa men var noga med skaftvinkel och även höjd på skaftet. Om du är kort kan det nämligen vara så att din "hävstång" mot pjäxan blir väldigt kort och det kan bli svårt att "komma fram" som du behöver. Min fru är väldigt kort 1,53 och fick en aha-upplevelse när hon gick från vanliga dampjäxor till junior-race. Där de vanliga pjäxornas höga skaft gjort att hon inte fått nån kraft framåt alls kunde de lägre juniorpjäxorna ge henne en rörelse så att hon kunde åka vettigt. Det var egentligen mest en slump att tjejen som jobbade på skidbytarboden hade haft samma problem och kunde tipsa henne om det. Man skulle kunna likna problemet vid att försöka öppna en hissdörr genom att luta sig emot den. Om du har fötterna nära dörren är det helt omöjligt men om du står en bit ifrån går det bra...

Hmmm, just längd på skidor är lite knepigt då det beror mycket på pist/lössnö-tankar samt hur hårt du vill stå på/hur pass vältränad du är i ben. För hyfsat allround skulle jag nog gå runt 170cm för dig (om du var 165 men vägde 80-ish), eventuellt lite längre ifall du vill stå på mer utanför pisten. (Sen finns det gott om materialnazister här på forumet som har mycket mer koll än vad jag har, men mellan tummen och pekfingret skulle jag lägga mig runt 170-175cm om jag vore i din sits.)
I jämförelse så står jag på ordentligt, och är skaplig tränad, 180cm/80kg och står på 184(breda 123mm offpist) samt 186(108mm allting-skidor). i skidlängd.

Men generellt, köp pjäxor först. Är man lite osäker kring just val av skidor och sådant så skulle jag helt enkelt hyra lite olika modeller/längder nästa gång du är iväg och sedan utvärdera. Är man hyfsat ny och inte har en väldans massa skiddagar på sistone så är det nog inte så känsligt i just materialval - man anpassar sig rätt bra till materialet sålänge det inte är helt skumt. Kanske inte 100% optimalt, men du lär ha roligt på de flesta sorters skidor sålänge de är i någorlunda rätt längd/midja.
I skidmidja skulle jag slå ett slag för att gå upp kring intervallet 90-105mm, finns mycket roligt där som är en riktigt bra kompromiss mellan pist/lössnö-egenskaper.

Ett tillägg också om du vill köpa ist för hyra, kör beggat. Köper du en några år gammal skida på köp o sälj kan du antagligen skicka iväg den för samma peng om du inte trivs på den. Enda risken är att du "slösar" åkdagar om du inte gillar den jämfört med att hyra

Daniel-LAB sa:
Det där är bekant sedan tidigare då jag cyklat en hel del mtb.

Angåeende anpassa sig till skidor så skulle jag nog säga att jag har ganska lätt för det. De senaste gångerna jag åkt så har jag hyrt och aldrig egentligen haft något problem med det jag hyrt. Minns inte vad UCPA hyrde ut för pistskida förra året i Val Thorens mer än att det var en Rossignolskida men inte speciellt bred för off pist. Kände aldrig att jag fick något flyt på de skidorna utanför pisten och jag var dum nog att inte testa andra skidor den veckan. Det har väl i och för sig mycket med teknik att göra också.

17/18 säsongens första resa blir till Kopaonik, Serbien. Har ingen aning om de har samma utbut på skidhyra som en hippare skidort i alperna. Andra resan blir till Saalbach.

Pillard sa:
Ett tillägg också om du vill köpa ist för hyra, kör beggat. Köper du en några år gammal skida på köp o sälj kan du antagligen skicka iväg den för samma peng om du inte trivs på den. Enda risken är att du "slösar" åkdagar om du inte gillar den jämfört med att hyra
Har kikat en hel del på förra årets modeller om de verkar gå att få till upp emot 50% rabatt på sport-bittl(ingen aning om butiken) Jag är ju samtidigt inte så sugen på att "slösa" åkdagar av de 17 eller så dagar jag planerat att åka skidor.

Skall hursom terrorisera skistore och udens och testa allt de har i pjäxväg som inte svider allt för mycket i plånboken.

Tack för alla tips hittills!

Var inne och handlade ett par Technica Cochise 100 på Udens igår. Kändes riktigt proffsigt med bra hjälp och diskussion med säljare. Satt som ett smäck, igår. Har inte gjutit innerskon(vilket ingick i priset) än då jag ville känna mer på dem hemma. Kommer gå tillbaka och göra mindre justeringar.

Pjäxorna har promenadläge vilket antagligen mest kommer användas på afterskin. Har mer eller mindre bestämt mig för att köpa Nordica Enforcer 93, så nu funderar jag bara över vilka bindningar jag skall ha. Är det dumt att gå på en rambindning a la marker baron för att slippa byta bindningar om jag ger mig på kortare sträckor från lift? Förlorar man någon prestanda i pisten på ett par marker baron jämfört mot marker griffon?

Senast ändrad:
Har du tänkt att du skall kunna gå kortare turer med hudar så skall du väl absolut montera Baron bindningar. Du tappar ingen prestanda på det. Men mest troligt är att du inte kommer att använda det speciellt mycket.
Enforcer 93 är ju framförallt en eminent friåkningsskida för pist.

flog sa:
Förlorar man någon prestanda i pisten på ett par marker baron jämfört mot marker griffon?
Med risk för att få de riktiga prylnördarna här att gå i taket så säger jag, nej!. Du kommer inte att märka någon som helst prestandaskillnad. Sen som vanligt så förespråkar jag även här köp o sälj. Nya Barons kostar en bra slant medan du kan hitta begagnade Dukes/Baron till klart rimligare priser... Det som däremot kan störa en del med Barons är att de är rätt tunga, så om du vill slippa kånka runt på jättetunga bindningar kan ju Marker Tour F12 rekommenderas. Åkningsmässigt lär du inte märka nån skillnad på de heller

flog sa:
Tack för alla tips hittills!

Var inne och handlade ett par Technica Cochise 100 på Udens igår. Kändes riktigt proffsigt med bra hjälp och diskussion med säljare. Satt som ett smäck, igår. Har inte gjutit innerskon(vilket ingick i priset) än då jag ville känna mer på dem hemma. Kommer gå tillbaka och göra mindre justeringar.

Pjäxorna har promenadläge vilket antagligen mest kommer användas på afterskin. Har mer eller mindre bestämt mig för att köpa Nordica Enforcer 93, så nu funderar jag bara över vilka bindningar jag skall ha. Är det dumt att gå på en rambindning a la marker baron för att slippa byta bindningar om jag ger mig på kortare sträckor från lift? Förlorar man någon prestanda i pisten på ett par marker baron jämfört mot marker griffon?
Det där är ett par riktigt bra pjäxor och flexmässigt ligger du förmodligen helt rätt. Om jag ska anmärka på något där vore det i så fall att det vore mer framtidssäkert att välja en pjäxa med tech-inserts, dvs att kliva upp lite högre i flex i Cochiselinjen tills det går att få tech om den passade bra. Men samtidigt kan det bli väl styvt med 120 eller 130 i flex med tanke på din ringa längd och i dagsläget behöver du inte tech.

Jag skulle personligen satsa på ett par Baron när det gäller bindningar. Det är lite högre ståhöjd och lite mer vikt än ett par Griffon. Ståhöjd pratas det ofta mycket om, men det tycker jag personligen inte att man märker någon större skillnad på i det här fallet. Vikten känner man av en aning, men det är ingen stor effekt. De stora fördelarna överväger de små nackdelarna med råge tycker jag. Jag gillar inte den lätt låsta känslan av att åka offpist med bindningar som man inte kan gå med. Man måste hela tiden hålla koll på höjd och möjligheten att ta sig tillbaka glidandes. Du måste ansluta till alla andras skråspår istället för att dra ner ett par hundra meter till när solen väl tittar fram och kan inte vika ner höger när alla andra viker ner vänster. Med gåbindningar kan du ha ett par smala gamla lättviktshudar liggandes i botten på ryggsäcken som backup om man skulle köra fel eller få syn på något lockande åk strax bortom liftburen nåbarhet. Plötsligt får man syn på en orörd slänt där det är lite osäkert om man kan ta sig tillbaka utan att plufsa 400 höjdmeter i halvmeterpuder. Då får man avstå med Griffon, men får årets bästa åk med Baron. Så länge det inte är för brant tar man sig oftast i värsta fall upp samma väg som man åkte ner. Bara vetskapen om att man KAN ta sig fram i terrängen någorlunda bekvämt om man behöver ger en frihet som man inte får med bindningar med fast häl. Även om man inte har tänkt sig att göra heldagsturer och knata till grannberget har man därför som jag ser det mycket stor nytta av gåfunktionen även i liftnära offpist. På sikt kan du fundera på något tech-baserat om du rör dig mot mer offpistprioritering, men i dagsläget klarar du dig alldeles utmärkt med Baron.

Skidvalet är ett pistinriktat val och det är inget fel i det så länge du är medveten om det. Enforcer 93 är för det första relativt smal och för det andra är det en ganska biffig konstruktion med dubbla titanallager vilket borgar för mycket god pistprestanda och laddpotential utanför, speciellt i fast ojämnt Åre-aktigt vindpåverkat offpistunderlag, men det är ingen smidig skida utanför pisten. En 93mm mjuk och lätt skida kan kännas ganska offpistig om den har rätt rocker. En 93mm metallstinn ganska styv skida gör det däremot inte. Visst kommer du att ta dig fram utan problem även i puder, men du kommer inte att få den där flytande bredlaggskänslan riktigt. Den kommer snarare att vara ganska krävande och skära fast en del med sin smala midja och bastanta kantgrepp. Enforcer 93 är en allmountainanpassad pistskida med viss offpistpotential istället för tvärtom. Personligen tycker jag att 93mm är onödigt smalt för det användningsområde som det låter som att du har. Jag ser definitivt ingen anledning att gå under 100mm och hade jag valt själv så hade jag valt en skida som är 104-110 någonstans under foten om jag skulle kitta upp en skida för 80% pist och 20% offpist. Då är det fortfarande smidigt, men man får tillräcklig bredlaggskänsla för att inte känna sig alltför underskidad när det väl blir riktigt bra förhållanden. Men då ska du ta i beaktande att även om jag TIDSMÄSSIGT åker 80% i pisten och 20% utanför så åker jag KÄNSLOMÄSSIGT 90% i offpisten och 10% i pisten. Med det menar jag att jag väljer att åka med lite sämre egenskaper i pisten för att när jag väl får mina 20% utanför så uppskattar jag det mycket mer än tiden i pisten. Det handlar för mig med andra ord om känslomässig optimering eftersom jag inte vill stå där ovanför vinterns bästa puderåk med för små skidor på fötterna. Däremot har jag inga som helst problem att stå ovanför ännu ett piståk med lite för breda skidor, så länge det finns chans till ett enda bra offpiståk samma dag. Om det sen innebär lite segare kantväxling i pisten och aningen sämre bett, då är det en petitess i sammanhanget. Mitt råd är därmed att du tar dig en funderare på vad du tycker är roligast mer än hur mycket tid du lägger på respektive underlag. För vissa är det precis tvärtom. Man accepterar sämre offpistprestanda eftersom man tycker det är roligare att åka pist. Det är det valet du gör med Enforcer 93. Det är inget fel med det, men tonen i inlägget kändes inte riktigt åt det hållet.

/MnO

Senast ändrad:
För att ge mig in i leken och har också varit där du är....
Kruxet med att sk börja med offpist är att det lätt blir ett gift,,,, Pisten blir till sist en transportsträcka (överdriver lite). Att gå på midja som 93mm känns helt fel ur mitt perspektiv om du skall sk in i offpist. Du vinner mkt att gå upp till +100mm och med spann samt rocker får du en riktigt bra allrounder., Men inte över 110mm för då blir det lite tråkigt i trångt utrymme... Med denna bredd under foten och rocker med spann kommer du känna dig mer trygg i offpisten och vilja åka ännu mer...

Sen när det gäller bindningar så har jag gått från Duke till Baron och till Tour FT 12 och nu Beast 14.
Jag väger 86kg och är 183cm lång och gillar mellan och storsväng,,,, Touren 12 håller perfekt,,, .
Ser ingen anledning att gå på Baron eller Duke såvida du inte laddar på så in i h,,,, och gör 4-5m drops etc.,,
Touren kan kännas plastig när man går in i den,,,, men den har hållt i allt från branta korridorer i La Grave till skare i Riksgränsen,,,, till ispinnat,,,, Beast 14 är inget nybörjarmek som jag ser det.

Om du skall jaga ngt begagnat kan jag varmt rekommendera K2s Sidestash eller Annex 108. Riktigt trevlig allround i offpist,,, och funkarish i pist,,, så länge det inte är för mkt is....men väldigt god utanför....

Lycka till.

Senast ändrad:
Offpist är fantastiskt, särskild med bra utrustning. Vid sidan om själva skidutrustningen vill jag bara påminna om vikten att inte glömma lavinsäkerhetsutrustningen, även vid liftnära offpist. Du behöver bra tranceiver, lavinspade och sond, lära dig att använda utrustningen och inte minst grundläggande kunskap om laviner.

Kör hårt!

Oj här haglade det in svar :)

Angående era rekommendationer på skidbredd så måste jag bara tillägga att jag inte kört på något så brett som 90+mm tidigare och jag vill gärna inte förlora pistprestanda. Förstår att jag lite hamnat i "den här skidan klarar allt men är inte riktigt 100 på det"-kategorin med det jag vill göra. Av den lilla erfarenhet jag har utanför pisten så var hyrskidorna jag hade förra året rätt så tröga vid sidan av pisten.

Vad gäller köpet jag tittat på så kan jag få tag i Nordica enforcer 93 169cm+baron för 588euro ex frakt från tyskland. Med griffon blir de 508euro. enforcer 100 istället skulle bli typ 30 euro extra.

Ja, jag har lite svårt att släppa min inställning till enforcern då jag läst så mycket gott om den i tester.

Det kanske är vettigare i mitt läge att lägga mig på en smalare skida med vanlig bindning och i framtiden gå på något fetare renodlat offpist.

Decisions decisions...

flog sa:

Angående era rekommendationer på skidbredd så måste jag bara tillägga att jag inte kört på något så brett som 90+mm tidigare och jag vill gärna inte förlora pistprestanda. Förstår att jag lite hamnat i "den här skidan klarar allt men är inte riktigt 100 på det"-kategorin med det jag vill göra. Av den lilla erfarenhet jag har utanför pisten så var hyrskidorna jag hade förra året rätt så tröga vid sidan av pisten.

Vad gäller köpet jag tittat på så kan jag få tag i Nordica enforcer 93 169cm+baron för 588euro ex frakt från tyskland. Med griffon blir de 508euro. enforcer 100 istället skulle bli typ 30 euro extra.

Ja, jag har lite svårt att släppa min inställning till enforcern då jag läst så mycket gott om den i tester.

Det kanske är vettigare i mitt läge att lägga mig på en smalare skida med vanlig bindning och i framtiden gå på något fetare renodlat offpist.

Decisions decisions...
Nu har jag inte kört Enforcer och att en skida är styv och med mycket metall behöver inte vara en nackdel för den som är oerfaren. För egen del hade jag min största utveckling på KAtanas (tokstyva, tunga metallmonster) för att skidan gav en trygghet.

Sen inte för att vara sån men skidor plus bindningar för 6000 är inte direkt något dunderkap som jag skulle låta diktera mitt skidval direkt. När det gäller bredden så är det inga som helst problem att köra riktigt rejält i pisten på en skida norr om 100mm i midjan idag.

När det gäller att läsa recensioner gäller det också att lära sig att översätta det som står till ens egna preferenser. Det finns skidor som hyllas unisont överallt som jag inte för mitt liv kan åka på t.ex. Utan man måste försöka uttyda vilka egenskaper man själv är på jakt efter och sen hitta det i recensionerna.

Jag har inte provat den själv tyvärr men har annars hört mkt gott om K2 Pinnacle, den finns ju både som 95 och 105. (300 euro)

flog sa:

Decisions decisions...
För mig graderar jag bredder så här:

Över 120mm: Onödigt brett förutom i riktigt ängladamm och blir dessutom oftast även tunga i känslan. Behövs i princip aldrig. Jag har inget i den kategorin längre. Var uppe och vände här för ett antal år sedan, men det är så extremt sällan man behöver något över 120mm så det är inte värt mödan att dra med sig.

111-120mm: Lagom för varjedaganvändning i alperna så länge fokus är offpist, vilket det typ alltid är. Går bra i pist när man väl har åkt in sig under förutsättning att man har prestandapjäxor. Alltid bindning med gåfunktion. Ska man ha tech krävs någon av de kraftigare varianterna, men där fegar jag ofta ur och väljer ram istället, vilket förmodligen är ren konservatism. Det krävs mod för att INTE äga ett par skidor i den här kategorin även om en 105:a egentligen klarar det mesta. Högt snitt på användning.

101-110mm: Lagom för varjedaganvändning i Sverige eller i mer snöfattiga delar av alperna, typ Italien eller senare på våren när det är osannolikt med stora snöfall. Pratar vi Sverige förutsätter jag att det är chans på någon form av offpist under åkdagen. Alltid bindning med gåfunktion och numera oftast tech om det är en skida som kan komma att användas för lite längre gångavsnitt. Bra även för rena toppturer med utförsfokus om man väljer en lätt modell och en techbindning tycker jag själv som inte gillar att slita uppför och sen inte få belöning nog utför med nåt smalt. Bra allroundbredd om man bara ska ha ett par, men markant sämre i många typer av orörd snö än 111-120mm-kategorin. Högt snitt på användning.

90-100mm: Komplementskidor för hårdsnöåkning med viss offpistpotential. Sällan med gåbindning. Används på helgåkning i Sverige/Norge tex när snöläget är dåligt och man åker i sällskap med kollegor eller andra non-skiers och det inte är socialt accepterat att dra med sig fem par skidor. Går att kaxa sig med ordentligt i pisten om det är rätt modell och samtidigt är man inte helt rökt om det skulle dyka upp ett offpistläge. Får i praktiken ganska låg frekvens av användande för mig.

81-90mm: Rena pistskidor med kraftfull känsla. Lättare att behärska om man är bredlaggsvan eftersom det fortfarande finns en del substans i form av bredd under foten. Går bättre i mjuk snö än smala pistskidor. Används ofta, men aldrig hela dagar. Står vid liften för ett komplementåk då och då eller luftas under en kvällsåkning.

71-80mm: Använder jag aldrig. En död grupp för mig utan egentligt syfte.

63-70mm: Racestock. Enbart. Race SL eller GS för riktigt isiga dagar i låglandsbackar eller nån kvällsåkning i Sälen/Åre. Mycket gles användning, men pryder sin plats i hyllan.

Pillard sa:
Jag har inte provat den själv tyvärr men har annars hört mkt gott om K2 Pinnacle, den finns ju både som 95 och 105. (300 euro)
Pinnacle 95 har jag inte testat, men 105 är väldigt lik Soul-serien från Ross i känslan tycker jag, om än med en bättre rockerprofil. Sorglös, lätt, pigg och alert. Det är ett betydligt mer lättåkt och spralligt alternativ än Enforcer som snarare känns som en mini-Helldorado med rejält med tryck i.

MnO sa:
Pillard sa:
Pinnacle 95 har jag inte testat, men 105 är väldigt lik Soul-serien från Ross i känslan tycker jag, om än med en bättre rockerprofil. Sorglös, lätt, pigg och alert. Det är ett betydligt mer lättåkt och spralligt alternativ än Enforcer som snarare känns som en mini-Helldorado med rejält med tryck i.
Problem solved då, sen kompletterar du med dessa så har du löst behövet för 4000 ;) https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=141854

Tror det bästa om du är lite osäker är att hyra lite olika som nämnts tidigare för att känna dig fram vad som passar dig bäst. Bredden på skidan vänjer man sig vid (kan ta lite olika tid beroende på vilken nivå man är på)
Min sambo som började åka i vuxen ålder (har i och för sig åkt i 15 säsonger år nu) och åker på 100 mm breda skidor (Armada TST) och håller sig 90% i pisten och trivs hur bra som helst med de skidorna.
Ett annat alternativ är att du köper ett par begagnade skidor för halva priset (eller billigare) mot ett par nya. Försök sen att testa så många skidor du kan, finns ju lite här och var och på skidtestarhelger. Sen köper du de skidor du gillade bäst på vårrean. Nackdelen med det är att du kanske inte får tillräckligt mycket tid att testa skidan för att hinna bilda dig en bra uppfattning om dem. Fördel där med att hyra så att du kan köra en hel dag på samma skida.

flog sa:

Decisions decisions...

Det blev ett köp till slut. Skippade turbindningar då jag vid närmare eftertanke antagligen inte kommer använda funktionen så mycket.

yH6bH3g.jpg

Bild a la happymtb-"cykel-i-sunkig-soffa" utan sunkig soffa.

Grattis. Hoppas du förblir nöjd.

Undrar varför du valde Griffon före tex. Duke,Baron,F12..? Griffonen var förmånligare...?

Senast ändrad:
termons sa:
Grattis. Hoppas du förblir nöjd.

Undrar varför du valde Griffon före tex. Duke,Baron,F12..? Griffonen var förmånligare...?
Tror inte att det kommer bli värst mycket turande, och så var griffon mycket billigare än rambindingar.

Ok.
Är litet skadad nuförtiden och blir litet sorgsen när någon köper one quiver skidor utan gå bindning.

Tror ändå du kan ha riktigt roligt med grejorna du skaffat.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp