Kompletterande lins

Olichor

Medlem
Kompletterande lins
Tja!

Jag har ett par Oakley Splice med Fire Irridium lins.

Hade tänkt komplettera detta med en lins för sämre väder med. Har ni några tips eller erfarenhet av någon som är bättre/sämre?

Kompletterande lins
Jag kör med ett extra par billiga gogglar som har klar lins vid sämre väder, går mycket snabbare att byta gogglar än själva linsen och man slipper dessa fingeravtryck som är omöjliga att undvika vid linsbyte.

Kompletterande lins
Alla H.I.-linserna är bra, sen finns det några Iridiumlinser som funkar bra också. T ex Pink Iridium.

@Bjo-rnR: Omöjliga att undvika? Enkelt, ha handen du kletar på linsen med i gogglepåsen. Taa daaa, fettfritt!

Kompletterande lins
Du har ju redan en väldigt mörk lins. Jag har Fire Iridium och valde att komplettera med en H. I. Yellow för mulet väder och tidigt på sesongen. Ruby clear och Gold clear funkar nog också bra.

Har man två linser är det bra med en mörk och en ljus. Har man bara en är det lämpligt att ta en kompromiss med runt 50% genomsläpp. Det som är problematiskt är stark sol eller svagt ljus en mulen dag eller när det börjar skymma. Där emellan funkar det mesta.

http://www.evo.com/oakley-goggle-lens-color-tint-guide.aspx

Verkar det bli en solig dag på våren tar jag Fire Iridium, annars kör jag H.I Yellow som funkar även om det är lite soligt.

Senast ändrad:
Kompletterande lins
Testa/provtitta Hi Yellow innan du köper den. Det är jäkligt mycket ljusinsläpp och det är mycket kontraster. Ingen allroundlins utan snarare skitväderslins. Minsta lilla sol så blir jag typ snöblind med den... Då tycker jag HI Persimmon är ett vettigare "dåligt väder-val".

Kompletterande lins
Persimon. Den är överlägset bäst (=minst dålig) för flatljusdagar. Jag har bla 2 x Persimon, 2 x Black Iridium, Dark Grey samt VR50 Pink Iridium. Persimon är för ljus för soliga dagar men bäst för allting annat (ja, möjligen inte elljus) utan då använder jag istället Black Iridium. Finns ingenting Pink Iridium eller Dark Grey är bättre för än Persimon/Black Iridium.

Kompletterande lins
Utter sa:
Alla H.I.-linserna är bra, sen finns det några Iridiumlinser som funkar bra också. T ex Pink Iridium.

@Bjo-rnR: Omöjliga att undvika? Enkelt, ha handen du kletar på linsen med i gogglepåsen. Taa daaa, fettfritt!
Tyckte det var lite för bökigt att ha på goggelpåsen på handen och försöka pricka rätt på fästpunkterna, kanske är lättare på oakley. Valde att köpa ett till par gogglar så att man kan byta direkt i backen utan att behöva pilla med en lins. Är nog lite för otålig och lat av mig för att orka byta lins. :)

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp