Roosvall sa:
Tycker de som inte är "jibbers" ska sluta klaga.
"Varför har ni så stora kläder?" "Varför korta stavar? "Varför goggles under hjälmen?"
Det är väll för f*n inte så svårt att förstå att det är ett mode? En trend - såsom rubriken säger. Hittils ligger det kanske 10 trådar om det här, rubrikerna är ungefär likadana som de ovanstående frågorna. Men jag har inte sett en enda tråd som rubriken lyder "Varför så tajta kläder?" - Det blir ju skitkallt när jackan inte går över röven? Det kan ju inte vara så praktiskt???
Och som någon sa om att ha goggles på hjälmen istället, " Även om det sticker i ögonen på mig och säkert många andra, får man lov att leva med det helt enkelt." Det kan ju inte vara så skönt varför inte ta in dom istället?
Ska vi jibbers hålla på att kritisera er "vanliga" åkare så kommer det bli minst lika många argument om klädsel och "trender". Fattar ni inte att vi tycker ni också ser förjävliga ut i era tajta kläder? Men vi säger ingenting om det! För vi accepterar att det är eran stil och att ni gillar att åka så. Skärp er nu för f***n!
Kan ni inte bara hålla era kommentarer inom er! Det ska inte behövas diskuteras!
/// 63 år, grått hår och gnällig jibber
Tror nog att de flesta förstår att det handlar om mode men i vissa fall kan modet bli direkt farligt, exempelvis mössa/hjälm/goggel-varianten som wester beskriver ovan, det har diskuterats ett otal gånger tidigare men tyvärr verkar inte folk bry sig.
Tighta kläder må vara fult men oerhört praktiskt, plagg som andas (gore-varianter i alla dess slag och "kopior" m.fl.) fungerar bättre ju närmare kroppen de kommer, finns en rad andra mer lättförstådda orsaker också men de känns onödiga att nämna här. Tycker du att det blir kallt när jackan inte går över röven så borde du nog tänka till om hur du klär dig, alternativt sitta ner lite mindre i snön.
Skulle vilja höra ett enda bra argument till varför "tighta" kläder skulle vara opraktiska? Att det ser fult ut är en sjukt dålig anledning, ser fult ut med fullfacekruka också men den har en ruggigt bra funktion, det är inte så jäkla kul att leva på yoghurt i ett par månader, prova om du inte tror mig.
Mode bryr jag mig mindre om (även då jag självklart påverkas som alla andra) och alla får köra sitt race men tänk för guds skull på säkerheten. Att ha mössa och goggels under hjälmen för att det är snyggt är ungefär som att stänga av transan för att man tycker att den röda dioden har fel/ful färg...