konstig trend?

• Trådstartare Trådstartare Axl
  • Start datum Start datum
konstig trend?
ahj sa:
Trodde man mognade när man blev vuxen men det verkar som att många här bara inte kan hålla sig från att slänga ur sig kommentarer om jibbers klädstilar som dom "nästan aldrig ser i backen utan bara här på freeride". Varför bryr ni er då? Väx upp och lär er acceptera saker och ting utan att klaga på något som inte ens rör er.
åhhh jag är såå less på alla tonåringar som måste bry sig när gubbar gnäller på deras kläder kan de inte bara sluta och låta gubbarna vara!

och för övrigt så skrev jag precis innan JWester skrev det att de ser "retarded" ut för att hjälmen inte längre skyddar som den ska, precis som idioter som åker moped med integralhjälmen på pannan.
Ifall det kommer en trend att åka i badkläder även om ungarna kommer frysa ihjäl ska man då bara sitta och vara tyst och säga "det är utveckling, du vet sporten går framåt...."

konstig trend?
Railson sa:
wtf,
goggle bandet under hjälmen har ju dom flästa haft i någon sesong nu!
de är skönt åsså tkr jag att de e cleanare än att ha de på hjälmen,
men inse att alla inte är tonåringar som hänger i en svensk park

Senast ändrad:
konstig trend?
balanselius sa:
ahj sa:
Trodde man mognade när man blev vuxen men det verkar som att många här bara inte kan hålla sig från att slänga ur sig kommentarer om jibbers klädstilar som dom "nästan aldrig ser i backen utan bara här på freeride". Varför bryr ni er då? Väx upp och lär er acceptera saker och ting utan att klaga på något som inte ens rör er.
åhhh jag är såå less på alla tonåringar som måste bry sig när gubbar gnäller på deras kläder kan de inte bara sluta och låta gubbarna vara!

och för övrigt så skrev jag precis innan JWester skrev det att de ser "retarded" ut för att hjälmen inte längre skyddar som den ska, precis som idioter som åker moped med integralhjälmen på pannan.
Ifall det kommer en trend att åka i badkläder även om ungarna kommer frysa ihjäl ska man då bara sitta och vara tyst och säga "det är utveckling, du vet sporten går framåt...."
men nu åker vi inte i badkläder och dör av kyla?
Istället har vi stora kläder som värmer väldigt bra, och hur kan det hindra utvecklingen?

konstig trend?
googlarna under hjälmen har jag för att jag tkr de e schnyggt och att min rant flyger av annars, typ för stor liksom, sen utan mössa ser de lite efterblivet ut..
Kör inte med 50 cm stavar men med 90, längre stavar är bara ivägen..

konstig trend?
OLLE_E sa:
balanselius sa:
ahj sa:

men nu åker vi inte i badkläder och dör av kyla?
Istället har vi stora kläder som värmer väldigt bra, och hur kan det hindra utvecklingen?
det var ett exempel på en korkad sak för utseendets skull, som att ha hjälm utanpå mössan. Fråga din lärare vad "liknelse" är för något...

konstig trend?
balanselius sa:
ahj sa:

Om jag skulle se någon i backen som jag tyckte såg "retarded" ut skulle jag väl bara skratta lite för mig själv och sedan inte bry mig mer, istället skulle jag göra något som jag tycker är kul vilket är att åka skidor. Eller ja, enligt dig är ju newschool skidåkning inte skidåkning så jag skulle väl åka runt och försöka undvika snön eftersom att jag tydligen inte gillar snö(?).
Likadant som att jag inte skulle gå fram till någon i klassen jag tycker är tjock och säga "Hallååå vad är meningen med allt detta fett? Det är väl bara ivägen?"

Senast ändrad:
konstig trend?
ahj sa:
Om jag skulle se någon i backen som jag tyckte såg "retarded" skulle jag väl bara skratta lite för mig själv och sedan inte bry mig mer, istället skulle jag göra något som jag tycker är kul vilket är att åka skidor.
Varför nöja sig med att bara skratta lite för sig själv när man kan diskutera saken på freeride? Delad glädje är dubbel glädje :-)

konstig trend?
1-Zeus sa:
jaha.. Men, vrf skulle de bli osäkrare med mössa under hjälmen? inge "h8" bara en fråga!

om jag tar mej själv som exempel så blir det tvärtom. Min hjälm är inte formad som mitt huvud och sitter inte så bra utan mössa.... Så jag måste ha möss för att få hjälmen att sitta som ja vill.

Och dom som använder mössa under hjälmen har inte en mössa så hjälmen sitter 5 cm ovanför huvudet? elr?
Iallafall inte jag!
Jag använder en så thight mössa som möjligt. Tycker det är både skönast och snyggast så :)

Keep talkin
/E
Hjälmen ska fördela/dämpa kraften... Har du mössa/strap under skapas ett hålrum (tyg är vanligtvis inte massivt) vilket gör att hjälmen inte dämpar/fördelar som den ska då kraften blir mer koncentrerad.

Sitter din hjälm dåligt utan mössa har du köpt fel modell av hjälm, simple as that.

konstig trend?
En konstig trend tycker jag är Salomons nya SPKpjäxor i olika färger.
Hur många har olika färg på skorna liksom.. Vet inte vad jag ska tycka

konstig trend?
Jarle sa:
Roosvall sa:
Tycker de som inte är "jibbers" ska sluta klaga.
"Varför har ni så stora kläder?" "Varför korta stavar? "Varför goggles under hjälmen?"

Det är väll för f*n inte så svårt att förstå att det är ett mode? En trend - såsom rubriken säger. Hittils ligger det kanske 10 trådar om det här, rubrikerna är ungefär likadana som de ovanstående frågorna. Men jag har inte sett en enda tråd som rubriken lyder "Varför så tajta kläder?" - Det blir ju skitkallt när jackan inte går över röven? Det kan ju inte vara så praktiskt???

Och som någon sa om att ha goggles på hjälmen istället, " Även om det sticker i ögonen på mig och säkert många andra, får man lov att leva med det helt enkelt." Det kan ju inte vara så skönt varför inte ta in dom istället?

Ska vi jibbers hålla på att kritisera er "vanliga" åkare så kommer det bli minst lika många argument om klädsel och "trender". Fattar ni inte att vi tycker ni också ser förjävliga ut i era tajta kläder? Men vi säger ingenting om det! För vi accepterar att det är eran stil och att ni gillar att åka så. Skärp er nu för f***n!

Kan ni inte bara hålla era kommentarer inom er! Det ska inte behövas diskuteras!

/// 63 år, grått hår och gnällig jibber
Tror nog att de flesta förstår att det handlar om mode men i vissa fall kan modet bli direkt farligt, exempelvis mössa/hjälm/goggel-varianten som wester beskriver ovan, det har diskuterats ett otal gånger tidigare men tyvärr verkar inte folk bry sig.

Tighta kläder må vara fult men oerhört praktiskt, plagg som andas (gore-varianter i alla dess slag och "kopior" m.fl.) fungerar bättre ju närmare kroppen de kommer, finns en rad andra mer lättförstådda orsaker också men de känns onödiga att nämna här. Tycker du att det blir kallt när jackan inte går över röven så borde du nog tänka till om hur du klär dig, alternativt sitta ner lite mindre i snön.

Skulle vilja höra ett enda bra argument till varför "tighta" kläder skulle vara opraktiska? Att det ser fult ut är en sjukt dålig anledning, ser fult ut med fullfacekruka också men den har en ruggigt bra funktion, det är inte så jäkla kul att leva på yoghurt i ett par månader, prova om du inte tror mig.

Mode bryr jag mig mindre om (även då jag självklart påverkas som alla andra) och alla får köra sitt race men tänk för guds skull på säkerheten. Att ha mössa och goggels under hjälmen för att det är snyggt är ungefär som att stänga av transan för att man tycker att den röda dioden har fel/ful färg...
jag förstår vad du säger men du måste erkänna att det finns nackdelar med "vanlig-skidåkar-varianten-stilen" också.
att ta upp varför tighta kläder är opraktiska var dumt och det går inte att ge dej en enda "bra" anledning till varför det skulle vara opraktiskt. däremot så finns det inte heller något bra argument till varför stora kläder skulle vara opraktiska.

Gogglarna under hjälmen fyller ingen funktion, det är endast mode och en "konstig trend" men folk (inklusive mej själv) tycker det ser mycket snyggare ut än vanligt.
Korta stavar fyller däremot funktion för att det är väldigt jobbigt att ha 120cm stavar i ett hopp eller på rails. De kommer ivägen, de är onödigt långa då du inte ens ska staka dig och de skapar obalans (enligt mig själv).

Olika utrustning fyller olika funktion i olika sporter (ja, för vi måste hålla isär hopp/rails från pist/offpist tycker jag), därför känns det dumt att diskutera trender och moden inom diverse sporter. Om vi utgår ifrån att vi kör samma sport så blir det sånt här tjafs, om vad som är funktionellt och inte. Tänk på de

konstig trend?
1-Zeus sa:
jaha.. Men, vrf skulle de bli osäkrare med mössa under hjälmen? inge "h8" bara en fråga!

om jag tar mej själv som exempel så blir det tvärtom. Min hjälm är inte formad som mitt huvud och sitter inte så bra utan mössa.... Så jag måste ha möss för att få hjälmen att sitta som ja vill.

Och dom som använder mössa under hjälmen har inte en mössa så hjälmen sitter 5 cm ovanför huvudet? elr?
Iallafall inte jag!
Jag använder en så thight mössa som möjligt. Tycker det är både skönast och snyggast så :)

Keep talkin
/E
men jävla pajas,, om hjälmen inte sitter bra utan mössa har du ju köpt en hjälm i fel size?

tänkte jag lika dumt som du skulle jag hålla de inne.. skäms

konstig trend?
Roosvall sa:
jag förstår vad du säger men du måste erkänna att det finns nackdelar med "vanlig-skidåkar-varianten-stilen" också.
att ta upp varför tighta kläder är opraktiska var dumt och det går inte att ge dej en enda "bra" anledning till varför det skulle vara opraktiskt. däremot så finns det inte heller något bra argument till varför stora kläder skulle vara opraktiska.

Gogglarna under hjälmen fyller ingen funktion, det är endast mode och en "konstig trend" men folk (inklusive mej själv) tycker det ser mycket snyggare ut än vanligt.
Korta stavar fyller däremot funktion för att det är väldigt jobbigt att ha 120cm stavar i ett hopp eller på rails. De kommer ivägen, de är onödigt långa då du inte ens ska staka dig och de skapar obalans (enligt mig själv).

Olika utrustning fyller olika funktion i olika sporter (ja, för vi måste hålla isär hopp/rails från pist/offpist tycker jag), därför känns det dumt att diskutera trender och moden inom diverse sporter. Om vi utgår ifrån att vi kör samma sport så blir det sånt här tjafs, om vad som är funktionellt och inte. Tänk på de
Har faktiskt tänkt lite och jag kan faktiskt inte komma på något... Upplys mig gärna dock. Större kläder kommer längre ifrån kroppen vilket ger sämre andning, det är den största faktorn till varför jag väljer kläder i "min" storlek, trivs inte heller när det ska mekas med väskor/spade/sond i större kläder men det är ju garanterat mest en vanegrej.

Självklart är det opraktiskt med 120-stavar i parken, likaså är det opraktiskt med 90-stavar utanför, precis som du säger är det två olika "sporter" med olika prylar. Skulle ju så sådär om man körde en dragbil på bana...

Upplever inte direkt mode som något problem så länge det inte påverkar säkerhetsutrustningen så vi tycker ju samma sak, eller något ;)

Senast ändrad:
konstig trend?
Jarle sa:
1-Zeus sa:

Iallafall inte jag!

Keep talkin
/E
Hjälmen ska fördela/dämpa kraften... Har du mössa/strap under skapas ett hålrum (tyg är vanligtvis inte massivt) vilket gör att hjälmen inte dämpar/fördelar som den ska då kraften blir mer koncentrerad.

Sitter din hjälm dåligt utan mössa har du köpt fel modell av hjälm, simple as that.
Jaa men nu kanske han har köpt en för stor hjälm och vill göra det bästa av saken. Ha lite överseende för fan

konstig trend?
jeppenator sa:
balanselius sa:
MathiasWiklund sa:
Jag kör med mössa och gogglar under hjälmen för att det är skönare & snyggare!
och jag kör också med korta stavar för det är skönare och dom är inte ivågen lika mycke som långa!

EDIT: bra att ha stavar om man ska staka, därför kör jag me stavar +att jag tkr att de är fult utan(=
Det ÄR inte snyggare, du tycker att det ser snyggare ut , STOR skillnad.
Jag TYCKER att man ser helt retarded ut om man sätter en mössa under hjälmen först för att det då gör att hjälmen inte längre passar och sen för att det helt enkelt ser illa ut.
Dessutom så är ju (bra) hjälmar varma så en mössa behövs inte ens.
det finns nog ett antal jibbers som även tycker att du ser retarded ut med gogglarna utanpå hjälmen ska du veta! haha

varför ens ta uppdenna diskussion? ingen har rätt.. man får ju se ut hur man vill och åka precis vad man vill! i slutänden gör man ju det för att man älskar det.. är bara onödigt att sitta och hetsa på internet i en fight som ingne endå kan vinna..

visst finns de några gamla stofiler som vart med sen 1800 talet och kan allt inom carvingteknik, och som kan idiotförklara alla ungdommar som åker med "PÅ TOK FÖR KORTA STAVAR". Men vad fan gör det? man får faktiskt åka hur man vill ;)

sluta hata och börja åk skidor istället!
true words by nator, men 50 cm stavar e dock åt helvete, stavarna har en funktion. Staka och få balans, Har man 50 cm kan man ju lika gärna hålla i bara handtaget, sjukt styggt med as korta då får man hellre åka utan

Detta är alltså min PERSONLIGA åsikt, inte order till alla vad dom ska göra

Senast ändrad:
konstig trend?
asså waht E fuck!!! vafan är det här för jävla cp tråd. okej ibland skyddar det sämre med googlarna å mössan under hjälmen ibland, det beror på vilken setup man har.

men vaför tar du ens upp frågan? folk har lika smak och olika personer man ser upp till, vissa kanske tycker det ser skit ful ut att ha hjälm å gogglara utanför, men desto snyggare med mössa å gogglar under, då är det ju bättre att kidsen har mössa gogglar å hjälm än ingen hjäm alls.

och det behöver inte vara farligt då man kan ha en lite mindre mössa och lite sörre hjäm som pssar bra meed googlar under.

konstig trend?
oscarius sa:
JWester sa:
inget under hjälmen sedan 1987.
Har du sett claim? Hehehe...
om du menar det tunna pannband jag har under den vita hjälmen, så är det ingen mössa utan som sagt, ett lycra-pannband för att jag hade slarvat bort öronlapparna. inget som får hjälmen att sitta snett alltså.

och den som gjorde come-backen genom att kommentera på min klädstil - menar du oakley's skidkläder då? i så fall borde du väl tycka att dumont, sammy, tanner etc klär sig lika fult?

om du menade utanför backen så kan jag faktiskt inget annat än tacka, för om folk som går i mjukisbyxor och tall tees till vardags tycker mina kläder är fula så har jag lyckats!

Jacob - rockin tha gangsta wear since 4evah

konstig trend?
JWester sa:
oscarius sa:
JWester sa:
om du menar det tunna pannband jag har under den vita hjälmen, så är det ingen mössa utan som sagt, ett lycra-pannband för att jag hade slarvat bort öronlapparna. inget som får hjälmen att sitta snett alltså.

och den som gjorde come-backen genom att kommentera på min klädstil - menar du oakley's skidkläder då? i så fall borde du väl tycka att dumont, sammy, tanner etc klär sig lika fult?

om du menade utanför backen så kan jag faktiskt inget annat än tacka, för om folk som går i mjukisbyxor och tall tees till vardags tycker mina kläder är fula så har jag lyckats!

Jacob - rockin tha gangsta wear since 4evah
haha menar snarare hur du kompiberar kläderna, typ dumont kör ju cleanare kombos.. :)
bedvid backen är du tuff, färgar håret o så

konstig trend?
JWester sa:
oscarius sa:
JWester sa:
Var lite sugen på att ta dig på orden :)

JWester sa:
rockin tha gangsta wear since 4evah
http://1.bp.blogspot.com/_Zk5WLNI9ieY/SPzrOvQU87I/AAAAAAAAARM/IbOWApMqznU/s1600-h/jacob-1998.jpg

Senast ändrad:
konstig trend?
sen finns ju frågan, varför äre bara gamla carv/puder åkare eller dom som " vet allt om skidåkning för dom varit med under hela utvecklingen tydligen" varför är det bara sånna personer som skriver sånna här trådar om jibbers, alltid en ny helt jävla dum fråga om nånting hit o dit om jibbers varje vecka? inte fan kommer nån jibber o börjar fråga varför ni har långa stavar o bara svänger runt i backen? seriöst lägg ner alla sånna här jävla trådar, ingen kommer ändå nånsin få rätt, den här tråden är död om 3-4 dagar när ingen pallar skriva mer i den. ungefär som alla trådar på fr, freeride kriget mellan jibber o oldschool åkare will never end.

konstig trend?
Orsaken till mössa under hjälmen:
(Amerikanska) snowboardåkare som aldrig använt hjälm för de tycker det är töntigt att skydda huvudet dök upp på tävlingar som hade hjälmtvång. I protest drog de på hjälmen utanpå mössan och gogglarna. INTE för att att det var skönt. Hjälmen satt på huvudet men gjorde dålig nytta då passformen blir väldigt dålig med en mössa under = sämre stötskyddande egenskap, en hjälm är inte gjord för att ha mössa under.

De yngre kidsen såg tuffingarna med hjälmen som satt dåligt och trodde att det var en bra grej.

"Aha, om Badass McAmerica har mössa under så måste det vara för att det är gAnG$tA, tufft och skönt. Från och med nu ska jag också tycka att det är bra och skönt."

"Hmm, det här var ju inte så skönt. Men jag vill ju vara som Badass McAmerica, lite skönt tycker jag nog att det är. Ja, det är ju asnice, yeah!. "

För övrigt så lyfter den här tråden särskrivningar och värdelös stavning till sällan skådade nivåer.

Senast ändrad:
konstig trend?
de där är minst 95. och jag åker faktiskt med samma längd fortfarande, har inte jobbat mig ner mot 50 cm strecket. men jag har hört (av en jibber) att det ska vara rätt ballt.

Senast ändrad:
konstig trend?
"Ifall det kommer en trend att åka i badkläder även om ungarna kommer frysa ihjäl ska man då bara sitta och vara tyst och säga "det är utveckling, du vet sporten går framåt...."

photo.php

vet inte om de funkar att länka facebook bilder... är iaf en kid med billabong shorts

konstig trend?
balanselius sa:
MathiasWiklund sa:
och jag kör också med korta stavar för det är skönare och dom är inte ivågen lika mycke som långa!

EDIT: bra att ha stavar om man ska staka, därför kör jag me stavar +att jag tkr att de är fult utan(=
Jag TYCKER att man ser helt retarded ut om man sätter en mössa under hjälmen först för att det då gör att hjälmen inte längre passar och sen för att det helt enkelt ser illa ut.
Det SER inte illa ut, du tycker att det ser illa ut, STOR skillnad..

konstig trend?
freeride är tveklöst det flödande hatets forum. :)

jag tycker att det är helt ok att åka med vilka kläder man vill, alla får tycka som de vill. samma sak vad gäller stavar. man kör väl med vad man tycker funkar. somliga utan, andra med 50 cm, och andra med 130 cm racingstav i karbon eller whatnot.

däremot förstår jag inte grejen med att ha mössa och gogglarna under hjälmen. okej att man får tycka att det är snyggt, men det är tråkigt när ingen längre kan bilda sig en egen uppfattning och "tvingar" sig själva att haka på trenden. särskilt som många inte fattar att 99% av alla hjälmar (nej, har ingen statistik på det) inte är byggda för att man ska ha mössa under dem, vilket leder till att de används på ett sätt som de inte är gjorda för, och den skyddande förmågan kan i många fall alltså kompromissas för en skitsak som att se ut som tom wallisch eller vemfansomhelst.

two cents, take it or leave it.

konstig trend?
starberger sa:
balanselius sa:
MathiasWiklund sa:

Det SER inte illa ut, du tycker att det ser illa ut, STOR skillnad..
Jag förstår inte försöker du förtydliga min mening? Jag skrev ju "TYCKER" och sen "först " följt av "sen" vilket torde innebära att jag inkluderar det under mitt "TYCKER"?

konstig trend?
sers och AYttling : är ni tröga eller ? "angreppen" sker ju inte för att det finns smakfascism utan för att de (mössa under hjälm) medvetet tar bort skyddsfunktionen på en säkerhetsprodukt vilket betyder att de nästan lika gärna kunde struntat i den.

Jag håller fast vid att ni jibbers är gnällspikar som inte låter oss freeridare vara som vi vill (reflekterande)ll sluta gnäll och komma med lama ursäkter som "Låt folk se ut som dom vill!".

konstig trend?
Men det är ju fascinerande att se. Och korkat som några redan sagt.

Att ha mössa och goggles inanför hjälmen är ju ungefär lika smart som att dra säkerhetsbältet genom tröjan, bakom ryggen på sig själv, när man ska åka bil...

konstig trend?
Hej,

Funderade lite på detta med glasögonen under hjälmen! Det verkar ju ha sina fördelar och nackdelar men jag har inte själv provat.

På ett sätt ser det traditionella lite ut som att man spänt ett gummiband runt ett ägg :-) Men det måste ju vara lite jobbigt om man känner för att ta av sig glasögonen om bandet är under hjälmen.

Kanske skulle någon uppfinna ett enkelt fäste för glasögonen i hjälmen istället. Kanske skulle kunna bli bättre och snyggare, någon form av klickfäste kanske.

/Rob

- i ett försök att lätta upp stämningen

konstig trend?
balanselius sa:
sers och AYttling : är ni tröga eller ? "angreppen" sker ju inte för att det finns smakfascism utan för att de (mössa under hjälm) medvetet tar bort skyddsfunktionen på en säkerhetsprodukt vilket betyder att de nästan lika gärna kunde struntat i den.

Jag håller fast vid att ni jibbers är gnällspikar som inte låter oss freeridare vara som vi vill (reflekterande)ll sluta gnäll och komma med lama ursäkter som "Låt folk se ut som dom vill!".
jag tycker de verkar vara ni freeridare som är gnälliga.

"sluta gnäll och komma med lama ursäkter som "Låt folk se ut som dom vill"
så alla ska behöva ge dig en vettig anledning till varför dom klär sig som de gör är det så du menar ?

Tillbaka
Topp