Köp av all mountain skidor!

Tja!
Nu är det dags för mig att införskaffa lite nya prylar. Har tänkt mig att skaffa ett par all mountain skidor med möjlighet till kortare turer. Har kikat på Marker f12 tour och duke bindningar, men vet inte riktigt vilken man ska välja helt enkelt. När det gäller skidor så är jag gärna ute efter ett par med twin tips, har kollat in Line sir francis bacon, är det något som skulle fungera? Även nu senaste dagarna extrem opinion 118. Men ge gärna tips på skidor!
Kommer väl till störst del att åka off-pist och även pistat, men som jag skrev så vill jag ha möjlighet att tura.
Längd: 188cm
Vikt: 90kg

Tack på förhand!

har ett par Salomon Rocker 108, tycker dom funkar riktigt bra i pisten faktiskt, möjligtvis lite svår åkt när det är väldigt hårt före men så fort det mjuknar upp lite/blir uppkört är dom extremt roliga!
Funkar riktigt bra i offpisten också!
Är ca 185 och väger 85kg kör 190cm skidan, skulle inte vela gå mindre!

Salomons q115 är trevlig, har både 108an och 122an (190 resp 192) också. Av dem 3 tycker jag q115 gör jobbet bäst.

Primary sa:
har ett par Salomon Rocker 108, tycker dom funkar riktigt bra i pisten faktiskt, möjligtvis lite svår åkt när det är väldigt hårt före men så fort det mjuknar upp lite/blir uppkört är dom extremt roliga!
Funkar riktigt bra i offpisten också!
Är ca 185 och väger 85kg kör 190cm skidan, skulle inte vela gå mindre!
Tack för info, låter riktigt schyssta! Ska kolla in de lite mer, har du något tips angående bindning?

Booka sa:
Salomons q115 är trevlig, har både 108an och 122an (190 resp 192) också. Av dem 3 tycker jag q115 gör jobbet bäst.
Såg riktigt goda ut! Har du någon åsikt angående bindning, tror du f 12 fungerar? Eller ska man köra på baron eller duke?

Har f12an på 108, Jester på 122 och beast på q115. Har själv inte haft strul med f12an, men vet att vissa tycker den är i klenaste laget

En jäkla skillnad på q115 och r2 108 som är mer lik Sfb
Av dom två måste du helt klart provåka vad som passar din åkstil och vad du trivs med
Jag har både F10 och F12 som funkar fint då jag inte har ställt mer än på din7 och inte gör några dropps eller hopp.
Samma platta på F bindningarna som baron men squire häl och tå.
Men du skriver allmountain skidor och opinion 118
Jag skulle vilja kalla opinion 108 som en mer allmountain skida. Å den är riktigt bra.

Det finns en bättre fråga!
Vad är det jag kan och vart vill jag komma.

Svara på det sen köp pjäxor och skidor och ha kul.

Provåk provåk provåk! Det finns massor med skidtester och det är bästa sättet att hitta rätt. Det går inte att läsa sig till en känsla.

willtangclan sa:
Booka sa:
Såg riktigt goda ut! Har du någon åsikt angående bindning, tror du f 12 fungerar? Eller ska man köra på baron eller duke?
Jag kör själv Guardian 16 på Q115 och STH16 på Rocker108(då jag inte turar med den) så ett par Duke eller Guardian skulle jag nog själv säga om du vill ha ngt som är pålitligt i alla väder. Tror iofs att Kingpin på 108an skulle kunna funka riktigt bra. Har inte testat den setupen själv(än) och det beror ju lite på hur mkt du planerar att gå med dem oxå. Ska du tura lite grann då och då skulle jag ändå köra Duke eller Guardian med tanke på deras åkegenskaper.
F12 blir ju lite av ett mellanting mellan dessa två och kanske känns som ett bra kompensationsalternativ men jag upplever Duke eller Guardian som stabilare och pålitligare än F12och så mkt tyngre är de inte när allt kommer omkring.

Men som det sas ovan..testa dig fram och känn eftersade du gillar bäst. Måste ju kännas bra för DIG att åka på först och främst.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp