köp av digital systemkamera

har planer på att tjacka en digital systemkamera, men vet inte vad för jävel jag ska ha. därför behöver jag er hjälp. här är lite som ni bör veta om mig och vad jag vill ha:
*har fotat lite med analog systemkamera.
*att den ska fungera bra i största allmänhet, men speciellt till att fota skidåkning.
*vill inte ha värstingvärstinggrejerna, utan ngt som fungerar bra som en "nybörjarkamera"/ngt bättre än en "nybörjarkamera".

ngt mer jag bör nämna?

tacksam för hjälp.
/mackan med k

Om du har en analog kamera sen innan kan du oftast använda samma objektiv för ett digitalt kamerahus. Exempelvis Canon EOS-kameror som är kompatibla med EF-objektiv (tänk dock på att brännvidderna förskjuts, dvs ett vidvinkelobjektiv blir mindre vidvinkligt på ett digitalt kamerahus).

Är absolut inte grym på att fota skidåkning, men generellt sett är det bra att kunna bränna av snabba bildserier när man plåtar sport. Snabb och säker autofokus är bra också om det exempelvis är någon som åker mot dig.

Sista tipset är väl att inte lägga allt krut på ett dyrt kamerahus, utan spara lite pengar till juste objektiv med annorlunda brännvidder. Priser och en massa modeller finns på http://www.scandinavianphoto.se/
men det är säkert billigare någon annan stans.

Förslag:
Canon EOS 350D med standardzoom och sen ett teleobjektiv efter plånbok. (Helst ett EF 70-200/2,8 USM. (Donka på en converter på ett sånt och du har vips 140-400/5,6). Inte gratis kanske...)

Ah, nu blev jag oerhört sugen på att köpa nytt själv :)))

ja 350D eller 20D är det väl som gäller i Canon-sortimentet om man vill ha någorlunda snabb kamera.

För övrigt förskjuts inte brännvidderna på alla digitala kamerahus.

Det finns någon ny Olympuskamera som kostar 7000kr med objektiv, är själv sugen på en sån men har nog inte pengarna=(. Den har fått bra resultat i tester, vart årets DSLR i nån Fototidning

Jag köpte för inte så länge sedan en digital systemkamera och då vart det en Nikon D50 med ett 18-50 mm objektiv från Sigma jag köpte den pågrund av att man får grymt mycket kamera för det priset! kan verkligen rekomendera Den! och vilken Nikon som helst! mycket bättre kvalité än tex Canon.

jag skulle rekomendera nikon d70, har själv en sådan och trivs jättebra, ligger i en förmånlig prisklass också.. och precis som crilleus säger det är bättre grejer än canon;)

Jag skulle rekomendera nikon d70 då den ofta känns "lätare" i funktionerna jämfört med en cannon 350d och dessutom mycket bättere kvalitet! humm, var ska man köpa jag använder mest cyberfoto.se e billiga och bra tycker jag.

Var i samma situation som dig tills för en månad sen. Jag har hela hösten kollat runt på forum, i affär osv.

Den uppfattning jag fick är att Canon är det man ska köra. Finns mycket tillbehör, begagnade objektiv plus att typ hela journalistkåren kör Canon.

Tittar man på befintliga modeller i sortimentet handlar det för de flesta plånböckerna om antingen 350d eller 20d. I princip samma kamera, men där 20d tar 5 bilder/s istället för 350:ns 3 bilder/s. 350 har ett mycket mindre och plastigare kamerahus. Bra om man ska bära med sig grejorna. Men, observera, ett mycket allvarligt men, 350 ligger grymt dåligt i handen.

Vad göra tänkte jag, när 350 ligger bäst till i pris, men 20d var den som var skön att hålla i...

Jag köpte en beggad 10d (föregångaren till 20d, 6 megapixel ist för 8, 3 bilder/s ist för 5). För mindre en vad en ny 350 kostar fick jag kamerahuset, 2 zoomobjektiv och en blixt. Min kamera hade gått som studiokamera och tagit 6000 exponeringar. Relativt nytt med andra ord.

Föregångaren till 350d, 300d finns rätt många begagnade, den är dock rätt långsam (2,5 bilder/s i 4 bilder), och klart plastigare. 10d är inte så mycket dyrare, men bra mycket mer kamera.

Titta in på fotosidan.se, där brukar det finnas en del beggade.

Vill du mot all förmodan nu ha Nikon, lägg pengarna på en D50 och bättre optik än på D70.

om du ska köpa en canon 350D eller 20D så köp det inte i paket med 18-55 objektivet det är plastigt och känns allmänt rappligt. Tycker man att 350D ligger dåligt i handen så kan man köpa till ett batterigrepp för ca 1400 kr och då får man plats för ett till batteri och så är den ruskit skön att hålla i. val av objektiv beror ju självklart på hur mycket pengar man har lust att lägga ut men om man köper canon så ska man helst köpa ett objektiv med usm-motor, den är riktigt snabb och nästintill ljudlös.

Nikon kommer ju med sin d200 nu feb skulle lungt vänta och kolla in den is tället för att köpa en canon 20d.

Dock beror de ju på vilka objektiv du har nu oxå

du kan ju läsa om den på cyberphoto.se, dom tyckte att den var toppklas i förhållande till priset men jag tyckte inte att deras testbilder var alltför bra, men du kan ju kolla på dom och avgöra om det duger för ditt ändamål. bildkvalitén beror ju väldigt mycket på vilket objektiv man har men köper man en kamera för 6000 kr så blir det väl inte det värsta objektivet heller? den tar 2,5 bilder/s men buffertminnet räcker bara till 3 st TIFF/RAW det blir några fler jpg om man väljer att fota med det men man kan inte ta så långa sekvenser med 2,5 blider/s.

Jag lägger en röst för EOS 20D alt. en beg. 10D med bra optik. Canons EFS 17-85 med stabilisator funkar löjligt bra.

Vill du kunna ha möjlighet att ta bilder som håller säljande klass, är mitt tips Nikon D50. Toppkamera som slagit ut de flesta kameror i 10.000 kr-klassen med slående prestanda och kvalitet. Otroligt lättarbetad, stadig i hand och outstanding kvalitet i klassen. Jag köpte min för 6.295kr m. 18-55 Nikkor Obj.på Dustin.com. Har haft flera uppdrag som betalat bra då jag använt denna. Har flera, dyrare och iochförsig "bättre" kamerahus, men denna är som att åka world-cup preppade lagg jämfört med uthyrningslagg när det gäller användande... Som referens kan du se några av resultaten på: www.thomaswestlund.fotosidan.se

Mitt tips är att du köper en Konica minolta z5 eller z6, beroende på om du vill satsa på lite bättre upplösning, eller lite bättre filmningsmöjligheter..det senare är z5:an och d första är z6:an..
det är inte en systemkamera, men inte en kompaktkamera.. 12 gånger optisk zoom och riktit snabb..båda ligger på ca 3500kr.. kolla på cyberfoto!
lycka till

En digital systemkamera i den klass som jag förstod du letade efter får du ny för mellan 8-10000kr. Begganat så sjunker dom ett par 1000 lappar!
För att bränna av snabba seriwetagningar i följd så är dessa kameror lite för långsamma, dom brukar ta runt 2,5-3,5 bilder per sekund, och det fungerar inte riktigt vid fotning av jibbing eller close up actionbilder.

Men det är bra kameror att jobba sig vidare på!

Mvh
Johan Ståhlberg

Tillbaka
Topp