köp av ny systemkamera

köp av ny systemkamera
Tja, jag hade tänkt att köpa en ny systemkamera, hade främst tänkt ha dem och filma med. Men jag vet riktigt vilken som är bäst för mig, min budget ligger på ungefär 5000. hoppas nån kan hjälpa min som har lite mer kunskap en jag! Tacksam för svar. :)!

köp av ny systemkamera
Du borde väl få mest för pengarna om du köper en videokamera, om du inte har något intresse av att fota.

För en systemkamera är det objektiven som gör riktigt stor skillnad, och man kommer tyvärr inte så långt på 5k.

edit:
för att hjälpa dig lite om du nu vill ha en systemkamera så kan jag tipsa om:
600D + 18-55/3,5-5,6 för ca 4000 kr
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=823135

650D + 18-55/3,5-5,6 för 5400 kr.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1282053

Om jag vore du skulle jag satsa på 600D och lägga den sista tusingen på ett 50/1,8 objektiv. Riktigt roligt objektiv!
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=31827

Jag köpte min 60D i våras för 5990 inkl 18-55 objektivet, men den verkar ha stigit i pris nu. Har du råd med en 60D skulle jag istället rekommendera den, lite större och ligger bättre i handen och man får bättre grepp om den. Lite mer tyngd i den också.
Men rent videomässigt presterar de likvärdigt.

(Ja jag är ett Canon-freak, vill du kolla på andra märken har jag inget att tillföra då jag vet noll om andra märken och hur de är. Det enda jag hört är att Pentax är väldigt prisvärt men då har du istället ett mindre utbud på objektiv och tillbehör, speciellt på beg. marknaden.)

Senast ändrad:
köp av ny systemkamera
Var i samma sits som dig för ca 4-5 år sedan. Jag pratade runt lite fotografer och insåg att om man vill ha något som kan hantera naturbilder, actionsporter, kraftiga färgkontraster och bildsekvenstagning så hamnar man pä ca 15 000sek. Det har göra med att en sådan kamera ligger på 6000-9000 OCH ett ljuskänsligt (Bländartal 2:8) teleobjektiv 50-150mm på ca 7000sek...... Men kolla på blocket. Jag köpte då en Nikon D80 som än idag tar skarpa bilder. Den får du idag för ca 2500sek....sen är kruxet objektiv. Mitt råd är att lägg pengarna där.....Gällande kameraval så tänk på att greppet skall funka för dina händer. Det var bla därför jag valde Nikon istället för Canon.....lycka till

köp av ny systemkamera
jcca sa:
Du borde väl få mest för pengarna om du köper en videokamera, om du inte har något intresse av att fota.

För en systemkamera är det objektiven som gör riktigt stor skillnad, och man kommer tyvärr inte så långt på 5k.

edit:
för att hjälpa dig lite om du nu vill ha en systemkamera så kan jag tipsa om:
600D + 18-55/3,5-5,6 för ca 4000 kr
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=823135

650D + 18-55/3,5-5,6 för 5400 kr.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1282053

Om jag vore du skulle jag satsa på 600D och lägga den sista tusingen på ett 50/1,8 objektiv. Riktigt roligt objektiv!
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=31827

Jag köpte min 60D i våras för 5990 inkl 18-55 objektivet, men den verkar ha stigit i pris nu. Har du råd med en 60D skulle jag istället rekommendera den, lite större och ligger bättre i handen och man får bättre grepp om den. Lite mer tyngd i den också.
Men rent videomässigt presterar de likvärdigt.

(Ja jag är ett Canon-freak, vill du kolla på andra märken har jag inget att tillföra då jag vet noll om andra märken och hur de är. Det enda jag hört är att Pentax är väldigt prisvärt men då har du istället ett mindre utbud på objektiv och tillbehör, speciellt på beg. marknaden.)
Att fota natur med 18-55 är ju som alla veta skit(iaf jag) men jag uppskattar dessa objektiv då jag fotar kompisar och bara tar bilder utan större syfte, att fota natur med canon objektiv skulle det uppskattsningsvis behövas två stycken sorts objektiv! Det ena är ett 70-200mm/f2.8 L och ett 16-35mm/f2.8 L, dessa två är överlägset dom bästa objektiv jag hanterat och återger suverän bildkvalité! Jag fotade med en canon eos 40d - Mycket har hänt sedan dess men ska du filma så köp en seriös film kamera! Ta bilder mer än att filma - en systemare!

köp av ny systemkamera
Sammmyboy sa:
Att fota natur med 18-55 är ju som alla veta skit(iaf jag) men jag uppskattar dessa objektiv då jag fotar kompisar och bara tar bilder utan större syfte, att fota natur med canon objektiv skulle det uppskattsningsvis behövas två stycken sorts objektiv! Det ena är ett 70-200mm/f2.8 L och ett 16-35mm/f2.8 L, dessa två är överlägset dom bästa objektiv jag hanterat och återger suverän bildkvalité! Jag fotade med en canon eos 40d - Mycket har hänt sedan dess men ska du filma så köp en seriös film kamera! Ta bilder mer än att filma - en systemare!
I vilken värld får man ett 70-200/f.2.8 L och ett 16-35/f2.8 L plus ett kamerahus som man kan filma med för 5k?
Snarare 35k..

Självklart kan man som nybörjare fotografera naturbilder med ett 18-55, tror nog man har fullt upp med slutartider, ISO och annat som är bra att hålla koll på för att bry sig om 2mm brännvidd och större bländare.
Tror knappast han tänker ställa ut bilderna eller livnära sig på det inom den närmsta framtiden och därför kan motivera att spränga sin budget med 700%.
http://www.flickr.com/photos/380704...gdT-7UcvqP-7ZinCp-e5UKCA-dZ4vE4-9skCYu-chcsVu
tagen med ett 18-55

Det handlar mer än man tror om personen bakom kameran, och mindre än man tror om utrustningen man har.

köp av ny systemkamera
jcca. Helt enig med dig. Min tanke var att gå på begagnat för att få bra grejor till ett lägre pris. Sen är det som du skriver att alla smådetaljer etc som finns på kamrorna idag är inte det som är avgörande för en "bra" bild. Kan du inte se och komponera ihop en bra bild/vy etc att fotta så blir bilden kass oavsett vad du håller i handen.
Det finns mycket på nätet och bra böcker man kan läsa till sig "vad man bör tänka på" vid fotta inne, ute, i motljus, skugga, i kyrkor etc. etc, som jag rekommenderar stark.
Likväl att lära sig grunderna med slutare, bländaretal och när man skall ha blixt eller inte,,,, (sen att den blixten som sitter på kameran är ofta skit är en annan sak.... men då kostar det mer om man skall ha externt,,,)

Sen med systemkamorna med bra objektiv väger en hel del och att text vara och åka offpist en vecka med rygga med alla standard prylar (spade, son, tranciver, dricka, extra hanskar etc) väger mycket tillsammans,,,
Så här jag provat med sätta kameran väskan på bröstet (finns tillbehöv för det också....) MEN fortfarande tungt som fan. Detta var inget jag tänkte på innan jag köpte systemare,,,, Men det blir extremt bra bilder...
Nu spårar jag ur....... bara intresserad av det som en glad hobby amatör....

Så kontentan,,,,, lär Slutare, Bländare, Iso, Vitbalans, Över under exponering,,,, och förbjud dig själv att använda autoprogrammen.... annars lär dig aldrig kameran,,,, LYCKA TILL Kim-Granberg

köp av ny systemkamera
streimert sa:
...
Sen med systemkamorna med bra objektiv väger en hel del och att text vara och åka offpist en vecka med rygga med alla standard prylar (spade, son, tranciver, dricka, extra hanskar etc) väger mycket tillsammans,,,
Så här jag provat med sätta kameran väskan på bröstet (finns tillbehöv för det också....) MEN fortfarande tungt som fan. Detta var inget jag tänkte på innan jag köpte systemare,,,, Men det blir extremt bra bilder...
Nu spårar jag ur....... bara intresserad av det som en glad hobby amatör....
...
Intressant! Vill du dela med dig om hur du gjorde med kameraväskan och vad det var för väsk(or) du använde?
Ska nämligen befinna mig i Österrike över vintern och hade tänkt köpa en väska som jag får plats med standard-prylarna och en begränsad kamerautrustning i samma.
Men finns det bättre sätt att lösa det på?

(Sorry för väldigt OT! Blev bara så nyfiken)

köp av ny systemkamera
jcca,,,, skall göra ett försök.
Jag har då provat mig fram och jag började med en Dakine rygga som kan ha Dakines kamera block i. JAg tror jag hade först en rygga som hette Sequenze och sedan en som heter Guide. Kruxet med bara rygga är att varje gång du skall ta ett foto och vill inte bara stå på en plats utan du åker med ett gäng och vill ändå sk åka.,, gör att tiden att få på och av ryggan tar tid för att sedan fibla med kameran. För att underlätta detta något då man öppnar ryggan från ryggen, så fick jag "moda" Dakine blocket för kunna komma in bakifrån från samma håls som bildas i ryggan. Fördelen med blocket är då att du kan ha flera olika objektiv (samt extern blixt) med dig när du åker. Sen är det så,, lägga ner en rygga i "puder" för att fibbla upp en systemkamera,,, linskydd,,, hanskar,,, garanterar att du får snö in i ryggan och kanske på kameradelar.,,,,

Dock för den lilla fotografering jag nu gör med sk systemkamera gör att ja stort sett bara behöver något som skyddar kameran och det objektiv som sitter på. Samtidigt vill jag kunna ta fram och lägga ner den snabbt. Det gör då att det bästa är då att ha den på magen så du enkelt utan att ta av ryggan, kan plocka fram kameran. Notera också vid att fall sällan sker framåt, vilket gör att kameran är tämligen skyddad på magen/bröstet.
Jag har då 2st olika väskor som jag varierar mellan att ha på magen/bröstet. Den ena är större och kan då ha objektiv på kameran ca 50-200mm medan den andra går endast få ner max 70mm. Det jag ser vid själva skidåkningen och alperna är då att jag alltid har 50-150mm objektivet (hade inte råd med 70-200 f2:8 :) ) på (sekvensbilder,,, kort slutartid etc.,..) medan vidvinkel (10-20mm) objektivet har jag i ryggarn i objektivväskan som ingår.

De 2st olika väskorna heter Lowerpro och den som har alla selar etc och är den större modellnamnet TLZ AW. Den mindre heter Cirrus TLZ 15 (denna har jag fått sätta buntband för att kunna använda samma selar som TLZ AW.

Nedan finner du bilder på de olika alternativen. Sen om du inte redan tänkte på det. Hanskar,,, med tunna innerliners gärna windstopper,,, så du kan hantera kameran utan vara sk barhand.,.. Men, men det kanske du redan upptäckt,,, tumvantar no go:)
Jag hoppas det gett dig lite ledtrådar,,,, och jag kanske skrivit lite mycket dravellll

köp av ny systemkamera
Kolla in hans kanal och alla hans jämförelser bland de olika kamerorna. Jag skulle köpa helt klart en systemkamera istället för en liten filmkamera om du har en budget på 5000:- Systemkameran är mycket roligare att använda och sen säger många att de bara ska filma men när man väl skaffar kameran så börjar man fota en hel del också!

Jag har en 600D och den fungerar väldigt bra, köpte den för 5500:- på dustin i början av vintern med 50/1,8 objektiv kamera väska minneskort och standard objektivet. Är riktigt nöjd med köpet och så men tänk på om du ska filma mycket speciellt skidor så vill man ha bra stabilisering så då tillkommer många ganska stora kostnader för alla tillbehör.

550D är en väldigt prisvärd kamera som är grymt populär här på forumet. Dock så säljs den knappt längre i affärerna men 600D är lite mer för att filma jämfört med 60D och 550D, 60D tar bilder lite snabbare samt lite annat och är lite tyngre och goare att hålla i. Sen finns också 650D som är mest byggd för att filma som har 2 stycken fokuseringsmotorer i objektivet om jag inte har fattat fel. Däremot tittade jag också på denna i vintras men folk på internet påstår att autofocusen är fortfarande för långsam så då är det bättre att fokusera manuellt med den också. 650D har touchskärm så när du vill fokusera på någonting är det som i mobiltelefonen att bara trycka på objektet om du har igång autofokus.

köp av ny systemkamera
Hej Kim Granberg! Oroa dej inte för att inte kameran och lins för 5000 kr inte kommer vara bra nog, det är för proffisionella fotografer och petiga hobby fotografer det inte räcker med kamera för den budgeten.

Om du är kreativ och filmar saker som fångar mångas intresse så är den absolut jätte duglig för att 99.99 % av alla som kollar ska tycka att det är jävligt bra bildkvalite också och det finns många på tex youtube som tjänar extra pengar eller lever av videor som är filmade med gamla mobilkameror eller gamla billiga videokameror.

Så länge bildkvaliten inte är jättekass (och det lär den verkligen inte va vilken kamera du än köper i 5000 kr klassen) så handlar det mest om innehållet i videorna till störst del och att lära sej ljussättning och inramning mm

Köp en canon 600d med 18-55 om du vill ha systemkamera att filma med för den budgetten, den har en vinkelbar skärm som är jätte bra och bildkvaliten kommer du va skitnöjd med.

Annars skulle jag rekomendera en canon powershoot s100 kompakt kamera och köpa extra batteri till den, den är liten och får plats i fickan, inte lika bra som en systemkamera men filmar du mest på dagtid med bra ljus så duger den jätte bra, kostar ca 2500 kr
Eller en sony rx100, också en liten kompakt kamera med riktigt bra egenskaper, börjar närma sej en billig systemkamera fast i fick format. kostar ca 4700 kr

Eller en gopro 3 black men den är inte lika bra till tex naturfoto som dom andra kamerorna men väldigt smidig i backen.

Jag har själv en canon 60d som jag funderar på att sälja och skaffa en canon s100 och en gopro 3 black istället för att det är smidigare att ha med i fickan tex och duger bra till det mesta jag tänkt göra.

Lycka till med Kamera köpet! :)

Senast ändrad:
köp av ny systemkamera
Vilken underbart urspårad tråd! Jag låtsas att jag kommer och strukturerar lite:

1. Gå inte alls till närmaste elektronikaffär, de som jobbar där har sällan särskilt stor kunskap på specifika produkter och film-/foto-prylar. Gå istället till en fotoaffär, där brukar de ha bra koll!

2. Alla märken har kameror som är bra att filma med och alla har sina fördelar, jag ska försöka att summera de:

Canon: som nämnts är 600d och 650d bra kandidater till att filma med (de har vridbara skärmar så att du kan byta perspektiv utan att t.ex lägga dig i snön). 100d kan också vara ett alternativ, det är i princip samma elektronik i ett mindre kamerahus och utan vridbar skärm. Canon var de som var först att leverera filmfunktioner som var något mer avancerade och har fortsatt göra kameror som är bra att filma med. Autofokus kan användas med canons STM-objektiv men om man ska investera i ett sånt så spränger vi budgeten, så till att börja med blir det manuell fokus vid filmning. Canon m kan också vara ett alternativ, den är mindre och har bara tre objektiv som funkar till och alla har stm så att man kan filma med autofokus. Bildstabilisering är i vissa av Canons objektiv.

Nikon: Var först med filmning (d90) men har aldrig riktigt varit bäst (d80 som har nämnts har ingen filmfunktion, vill bara påpeka det). Jag ska nog vara så krass att jag faktiskt inte rekommenderar nikon alls, möjligtvis 1-serien men de är snarare praktiska än bra.

Sony: Sonys SLT-kameror (A58 rymmer i budgeten) har fördelen att de ger okej autofokus med alla objektiv samtidigt som de är stora stabila systemkameror som är lättare att hålla stilla ordentligt. De har också inbyggd bildstabilisering så alla bilder och filmer blir bildstabiliserade oavsett objektiv, dock ger denna stabiliseringen vissa laggeffekter när man panorerar eller följer efter något man filmar. De har också elektronisk sökare så att du kan välja om du ska titta i sökaren eller på skärmen när du filmar, på övriga systemkameror måste du använda skärmen och då blir risken för skak större eftersom du håller kameran längre från kroppen. Även sonys spegellösa kameror (NEX 3N eller 5R) är bra på att filma och har tillgång till objektiv med digital zoom vilket blir snyggare då man filmar, har även okej autofokus under filmning.

Pentax: använder jag själv men jag filmar sällan, har fördelen att nästan alla modeller är vädertätade så att du kan filma även när det är snöstorm eller regnar. Autofokusen är tyvärr inte läge att använda under filmning men fördelen då är att det finns ett enormt utbud av gamla manuella objektiv som går att få billigt. Pentax har likt Sony inbyggd bildstabilisering. Och som nämnts är de prisvärda, man får mer funktioner för samma pengar helt enkelt. K-01, K-30 och K-50 får väl ses som modellalternativen för dig.

Samsung: om du känner att du tvunget måste ha en systemkamera med android så är det hit du får vända dig. Annars klarar du dig nog bäst utan. Nejmen en beggad NX20 kan definitivt vara ett alternativ, vridbar skärm och okej autofokus.

Panasonic: G-kamerorna har blivit populära bland filmare, med mikrofoningång, vridbar skärm, digital zoom och okej autofokus är det fullt förståeligt. För att rymma budget är det nog beggat som gäller, eller någon av de enklare modellerna.

Olympus: Inbyggd stabilisering, panasonic kan nog ses som filmalternativet inom m4/3-systemet

3. Kolla att du i kameran (om du håller fast vid att du primärt ska filma) kan justera bländare, slutartid och iso under filmningen (du behöver inte ha koll nu på vad det är, men du lär vilja ha det i längden). Mikrofoningång kan också vara intressant då de inbyggda mikrofonerna sällan håller någon hög kvalité. Även vinklingsbar skärm har som sagt sina fördelar

Fråga och säg till om det blev för mycket detaljer/var något du inte förstog.

Jag hoppas innerligt att jag hjälper :)

köp av ny systemkamera
tjaa lånar tråden lite!
ska också köpa kamera! jag funderar på canon eos 600d och nikon d5100!
ska också använda det till att filma extremesporter men också väldigt mycket naturbilder!

köp av ny systemkamera
JellyfishFluff sa:
Vilken underbart urspårad tråd! Jag låtsas att jag kommer och strukturerar lite:

1. Gå inte alls till närmaste elektronikaffär, de som jobbar där har sällan särskilt stor kunskap på specifika produkter och film-/foto-prylar. Gå istället till en fotoaffär, där brukar de ha bra koll!

2. Alla märken har kameror som är bra att filma med och alla har sina fördelar, jag ska försöka att summera de:

Canon: som nämnts är 600d och 650d bra kandidater till att filma med (de har vridbara skärmar så att du kan byta perspektiv utan att t.ex lägga dig i snön). 100d kan också vara ett alternativ, det är i princip samma elektronik i ett mindre kamerahus och utan vridbar skärm. Canon var de som var först att leverera filmfunktioner som var något mer avancerade och har fortsatt göra kameror som är bra att filma med. Autofokus kan användas med canons STM-objektiv men om man ska investera i ett sånt så spränger vi budgeten, så till att börja med blir det manuell fokus vid filmning. Canon m kan också vara ett alternativ, den är mindre och har bara tre objektiv som funkar till och alla har stm så att man kan filma med autofokus. Bildstabilisering är i vissa av Canons objektiv.

Nikon: Var först med filmning (d90) men har aldrig riktigt varit bäst (d80 som har nämnts har ingen filmfunktion, vill bara påpeka det). Jag ska nog vara så krass att jag faktiskt inte rekommenderar nikon alls, möjligtvis 1-serien men de är snarare praktiska än bra.

Sony: Sonys SLT-kameror (A58 rymmer i budgeten) har fördelen att de ger okej autofokus med alla objektiv samtidigt som de är stora stabila systemkameror som är lättare att hålla stilla ordentligt. De har också inbyggd bildstabilisering så alla bilder och filmer blir bildstabiliserade oavsett objektiv, dock ger denna stabiliseringen vissa laggeffekter när man panorerar eller följer efter något man filmar. De har också elektronisk sökare så att du kan välja om du ska titta i sökaren eller på skärmen när du filmar, på övriga systemkameror måste du använda skärmen och då blir risken för skak större eftersom du håller kameran längre från kroppen. Även sonys spegellösa kameror (NEX 3N eller 5R) är bra på att filma och har tillgång till objektiv med digital zoom vilket blir snyggare då man filmar, har även okej autofokus under filmning.

Pentax: använder jag själv men jag filmar sällan, har fördelen att nästan alla modeller är vädertätade så att du kan filma även när det är snöstorm eller regnar. Autofokusen är tyvärr inte läge att använda under filmning men fördelen då är att det finns ett enormt utbud av gamla manuella objektiv som går att få billigt. Pentax har likt Sony inbyggd bildstabilisering. Och som nämnts är de prisvärda, man får mer funktioner för samma pengar helt enkelt. K-01, K-30 och K-50 får väl ses som modellalternativen för dig.

Samsung: om du känner att du tvunget måste ha en systemkamera med android så är det hit du får vända dig. Annars klarar du dig nog bäst utan. Nejmen en beggad NX20 kan definitivt vara ett alternativ, vridbar skärm och okej autofokus.

Panasonic: G-kamerorna har blivit populära bland filmare, med mikrofoningång, vridbar skärm, digital zoom och okej autofokus är det fullt förståeligt. För att rymma budget är det nog beggat som gäller, eller någon av de enklare modellerna.

Olympus: Inbyggd stabilisering, panasonic kan nog ses som filmalternativet inom m4/3-systemet

3. Kolla att du i kameran (om du håller fast vid att du primärt ska filma) kan justera bländare, slutartid och iso under filmningen (du behöver inte ha koll nu på vad det är, men du lär vilja ha det i längden). Mikrofoningång kan också vara intressant då de inbyggda mikrofonerna sällan håller någon hög kvalité. Även vinklingsbar skärm har som sagt sina fördelar

Fråga och säg till om det blev för mycket detaljer/var något du inte förstog.

Jag hoppas innerligt att jag hjälper :)
Om man skulle jämföra 600d med 650d, är 650d mer prisvärd en 600d?

köp av ny systemkamera
Kim-Granberg sa:
Om man skulle jämföra 600d med 650d, är 650d mer prisvärd en 600d?
De kostar ju olika, men hittar du dem för samma pris så är ju 650d bättre.
650d är ju den nyare varianten av 600d, alltså med lite små uppgraderingar.

Går du in på t.ex prisjakt.nu kan du jämföra båda bredvid varandra och se själv om du tycker det är motiverat att lägga mer pengarna för de uppgraderingar de nu har gjort jämfört med 600d.

Oavsett vilken av kamerorna du väljer tror jag du blir nöjd :)

köp av ny systemkamera
Om du vill ha något som är lite nyare ska du vänta någon månad. Canon kommer släppa sin 70D. Det är en update på 600D.

Det som 70D kommer ha är autofocus vid filmning (rätt bra vid follow eller filmning över huvudtaget).
70D'n kommer också ha en touch funktion på skärmen (som är fällbar, precis som 600D).
Huset till 70D kommer ligga runt 10-tusen.. så räkna med runt 1200 i alla fall.

Snackade också lite med en snubbe som jobbar på Canon och tydligen så skulle 100D vara väldigt bra att filma med också. Även den har autofocus vid filmning. Lika bra upplösning som på 600D tydligen, men själva kameran i sig är mindre. Den är ju då lite billigare eftersom den varit med ettag, den ligger nu på 5479:- (inkl 18-55mm objektiv).

Själv har jag en 600D, är riktigt nöjd! Kan rekommendera den.

Peace!

Tillbaka
Topp