Vilken underbart urspårad tråd! Jag låtsas att jag kommer och strukturerar lite:
1. Gå inte alls till närmaste elektronikaffär, de som jobbar där har sällan särskilt stor kunskap på specifika produkter och film-/foto-prylar. Gå istället till en fotoaffär, där brukar de ha bra koll!
2. Alla märken har kameror som är bra att filma med och alla har sina fördelar, jag ska försöka att summera de:
Canon: som nämnts är 600d och 650d bra kandidater till att filma med (de har vridbara skärmar så att du kan byta perspektiv utan att t.ex lägga dig i snön). 100d kan också vara ett alternativ, det är i princip samma elektronik i ett mindre kamerahus och utan vridbar skärm. Canon var de som var först att leverera filmfunktioner som var något mer avancerade och har fortsatt göra kameror som är bra att filma med. Autofokus kan användas med canons STM-objektiv men om man ska investera i ett sånt så spränger vi budgeten, så till att börja med blir det manuell fokus vid filmning. Canon m kan också vara ett alternativ, den är mindre och har bara tre objektiv som funkar till och alla har stm så att man kan filma med autofokus. Bildstabilisering är i vissa av Canons objektiv.
Nikon: Var först med filmning (d90) men har aldrig riktigt varit bäst (d80 som har nämnts har ingen filmfunktion, vill bara påpeka det). Jag ska nog vara så krass att jag faktiskt inte rekommenderar nikon alls, möjligtvis 1-serien men de är snarare praktiska än bra.
Sony: Sonys SLT-kameror (A58 rymmer i budgeten) har fördelen att de ger okej autofokus med alla objektiv samtidigt som de är stora stabila systemkameror som är lättare att hålla stilla ordentligt. De har också inbyggd bildstabilisering så alla bilder och filmer blir bildstabiliserade oavsett objektiv, dock ger denna stabiliseringen vissa laggeffekter när man panorerar eller följer efter något man filmar. De har också elektronisk sökare så att du kan välja om du ska titta i sökaren eller på skärmen när du filmar, på övriga systemkameror måste du använda skärmen och då blir risken för skak större eftersom du håller kameran längre från kroppen. Även sonys spegellösa kameror (NEX 3N eller 5R) är bra på att filma och har tillgång till objektiv med digital zoom vilket blir snyggare då man filmar, har även okej autofokus under filmning.
Pentax: använder jag själv men jag filmar sällan, har fördelen att nästan alla modeller är vädertätade så att du kan filma även när det är snöstorm eller regnar. Autofokusen är tyvärr inte läge att använda under filmning men fördelen då är att det finns ett enormt utbud av gamla manuella objektiv som går att få billigt. Pentax har likt Sony inbyggd bildstabilisering. Och som nämnts är de prisvärda, man får mer funktioner för samma pengar helt enkelt. K-01, K-30 och K-50 får väl ses som modellalternativen för dig.
Samsung: om du känner att du tvunget måste ha en systemkamera med android så är det hit du får vända dig. Annars klarar du dig nog bäst utan. Nejmen en beggad NX20 kan definitivt vara ett alternativ, vridbar skärm och okej autofokus.
Panasonic: G-kamerorna har blivit populära bland filmare, med mikrofoningång, vridbar skärm, digital zoom och okej autofokus är det fullt förståeligt. För att rymma budget är det nog beggat som gäller, eller någon av de enklare modellerna.
Olympus: Inbyggd stabilisering, panasonic kan nog ses som filmalternativet inom m4/3-systemet
3. Kolla att du i kameran (om du håller fast vid att du primärt ska filma) kan justera bländare, slutartid och iso under filmningen (du behöver inte ha koll nu på vad det är, men du lär vilja ha det i längden). Mikrofoningång kan också vara intressant då de inbyggda mikrofonerna sällan håller någon hög kvalité. Även vinklingsbar skärm har som sagt sina fördelar
Fråga och säg till om det blev för mycket detaljer/var något du inte förstog.
Jag hoppas innerligt att jag hjälper