Köp av nya turskidor

sdroguet

Ny medlem
Köp av nya turskidor
Hej!

Jag hade för första gången tänkt köpa ett par turskidor. I motsats till många andra här inne på forumet så är jag inte särskilt bevandrad i skiddjungeln utan har åkt skidor snarare än tänkt på vad jag åker på.

Därför undrar jag lite nu vad man ska tänka på när man köper turskidor. Finns det någon tillverkare som är erkännt duktig på just turskidor? Movement skis till exempel?

Som jag förstått det så är det framför allt Naxo, Diamir eller Dynafitbindningar som gäller för turåkning och där var och en av dom olika märkena har sina för och nackdelar. Om jag förstått det rätt är dynafit dyrast, lättast och bäst men eventuellt också lite mindre stabila än dom två andra? Finns det någon som kan redogöra bättre för dom respektive för och nackdelarna?

Sist men inte minst undrar jag vad för typ av pjäxor som är lämpliga för turåkning? Låg vikt är att föredra kan jag tro men finns det något annat att titta efter?

Förslag vore välkomna. Jag köper hellre kvalitet före kvantitet och ser nog hellre att skidorna är lite fetare än för klena på vägen ner.

Tacksam för alla svar.

//S

Köp av nya turskidor
Du ska ha skidorna enbart till att tura med eller? Då ska du absolut ha dynafit om priset in spelar roll. För du måste ha pjäxor också som passar till dessa bindningar. Men annars är det en no-brainer. Dynafit rockar.

Skidor kan du till exempel kolla in dynafits skida "The Stoke" som är 105 i midjan om jag inte missminner mig och typ platt spann och ganska halvmjuk. Har sett folk köra på rätt bra med den (Greg hill kunde köra iaf ;) DVS den ska gå bra i mjuk-aktig snö framförallt men inte göra bort sig i ett allround-perspektiv.

Sen alltså, det finns ju hur mkt skidor som helst... Där nämnde jag en, men är svårt att veta, du ger inte så mkt information om vilka typer av turer du tänkte gå.

Pjäxor finns det väl sisådär 3-4 modeller just nu som är "hetast". DVS de är byggda ur ett utförsåkningsperspektiv och är väl inte så lätta, men bekväma (jämfört med alpint) att tura i och går alltså bra på nervägen. Hit hör väl dynafit Zeus, BD Factor och så finns det ett par till som jag inte kommer på just nu. Garmont har väl nån också. Och kanske salomon? Nån får gärna fylla i mer här...

Just ja, Dalbello Viruz finns också på pjäxfronten.

Over and out.

Köp av nya turskidor
Ett allmänt tips om du vill kolla lite på skidgrejer till turåkning är väl att titta in på Wildsnow, där kan du hitta mycket information om rätt många olika grejer! Kan också passa på att nämna att Lou där tyckte att K2:s skida Coomback var en riktigt najs skida, om du vill ha tips på grejer du kan kolla lite på.

sdroguet sa:
I motsats till många andra här inne på forumet så är jag inte särskilt bevandrad i skiddjungeln utan har åkt skidor snarare än tänkt på vad jag åker på.
Alla har inte råd att åka till NZ på sommarhalvåret, därför finns det många som har mycket tid att fundera på vad man åker på ;)

FF sa:
Pjäxor finns det väl sisådär 3-4 modeller just nu som är "hetast".[...] Och kanske salomon? Nån får gärna fylla i mer här...
Salomon har en tursko åt det hållet, men den saknar dynafithålen pga problem med att få pjäxan att hålla. Kan även passa på att nämna Dynafits sko Zzeus, som är väldigt, väldigt lik Titanen men går för tusenlappen billigare. Titanens sko upplevde jag dock som snäppet hårdare, men även snäppet trängre vid tårna.

Ska du köra dynafit-bindningar också skulle jag vilja slå ett slag för att i första hand kolla på pjäxor från dynafit och scarpa (har jag för mig), då dessa är de som har dynafits "quick inserts", vilka faktiskt underlättar grymt mycket när man ska kliva in i bindningen.

Köp av nya turskidor
Vattendroppe sa:
Ska du köra dynafit-bindningar också skulle jag vilja slå ett slag för att i första hand kolla på pjäxor från dynafit och scarpa (har jag för mig), då dessa är de som har dynafits "quick inserts", vilka faktiskt underlättar grymt mycket när man ska kliva in i bindningen.
Vad är skillnad med dessa och de insertsen som sitter på Factory, Virus??

Köp av nya turskidor
Hej,

jag har samma fråga. Har åkt Telis i massa år och skall nu åka Keb Classic i Vinter. På alpinskidor.

Behöver köpa skidor, bindningar och pjäxor. Och det är en djungel.

Vilka tips kan jag få. Fokus alltså på många höjdmeter, både uppför och nerför. Ingen pist! Skidorna kommer att bäras och pjäxorna kommer att användas med stegjärn en del.

Väger ca 75, är 184 lång.

Vad skall jag skaffa?

Tacksam för tips. Nån som vill sälja begagnat!

Köp av nya turskidor
Mm förrutom dynafit är scarpa de enda som har certifierade inserts. Quick step in har som sagt en skåra så det ska va lättare att komma in i bindningen..

Köp av nya turskidor
Innan ni försvinner in alltför djupt i materieldjungeln så tror jag att det vore klokt att definiera vad, hur och var grejorna ska användas.

I lassepysens fall verkar det ju vara tävlingsturande i Sverige som gäller, eller vill du ha roligt på vägen ned också? Det går att spara en del vikt om man nöjer sig smalare skidor men man kommer inte ha lika roligt.

Vad gäller TS så bör du nog fundera på om du ska ha skidorna som allround också samt vad du vill prioritera nedåt vs uppåt så att säga. Dessutom ungefär vad målet med turerna är.

Jag skulle inte välja samma utrustning för att påsk-tura en vecka i Sverige som för att 2-dagstura i alperna. Smalare midja är helt ok i svensk OP men i alperna vill man kanske inte köra alltför smalt om man kämpat länge med målet att få åka fint. Även valet av bindningssystem påverkas av detta.

Med tanke på att det alltså redan är 2 olika frågeställare i tråden så är det nog bra för alla om detta klargörs.

Köp av nya turskidor
Jag kan lägga till att jag provat att tävlingstura med 45mm-skidor, ack så snabbt uppför när det inte var alltför löst men ack så tråkigt nedför...

Köp av nya turskidor
lassepysen sa:
Hej,

jag har samma fråga. Har åkt Telis i massa år och skall nu åka Keb Classic i Vinter. På alpinskidor.

Behöver köpa skidor, bindningar och pjäxor. Och det är en djungel.

Vilka tips kan jag få. Fokus alltså på många höjdmeter, både uppför och nerför. Ingen pist! Skidorna kommer att bäras och pjäxorna kommer att användas med stegjärn en del.

Väger ca 75, är 184 lång.

Vad skall jag skaffa?

Tacksam för tips. Nån som vill sälja begagnat!
För Keb classic är vikten det centrala och när det gäller bindningar är det isf Dynafit som gäller. TLT speed eller någon av de ännu lättare. Pjäxor kan du komma ner till mot kilot; Dynafit TLT 5 performance t ex (ca 1050 g). De allra lättaste pjäxorna kostar dock en slant.

http://www.barrabes.com/shop/ski-ge...7960/dynafit/tlt-5-performance-tf-carbon.html

När det gäller skidor bör du komma ner under 2 kg. Dynafits world cup race väger t ex ca 7-800 g/st.

Detta förutsatt att man nedprioriterar åkkänsla och sånt lull-lull. ;)

Köp av nya turskidor
Hej,

Tack för snabba svar från er båda. Jag skall lyssna och kolla vidare. Och så får man se vad plånboken räcker till.

Fler tips och såklart gärna begagnat mottages med tacksamhet!

Köp av nya turskidor
Hej!

Först av allt, tack för välskrivna och snabba svar.

Jag skulle helt klart vilja prioritera nedåt framför uppåt. I år blir det förhoppningsvis mycket turat i Norge och kring Hardangervidda då jag arbetar här men eftersom jag har familj i franska alperna blir det alldeles säkerligen åkt där också.
Hade nog tänkt mig något av en "ren" turskida då jag börjat tröttna på att trängas i liftköer och pisten. Har allt mer och mer börjat värdesätta känslan av att verkligen "få komma ut". Det sagt så vore det ju så klart en fördel med en skida som också kan nyttjas på lite annat än tur då det ju som bekant, ofta saknas intresse från andra att faktiskt anstränga sig för ett åk ;) Jag riskerar väl att få några dagar på skidanläggningen också även om jag nu byter skidor :)

Ni som är duktiga... Hur ska man resonera kring längd, bredd, styvhet och spann på skidor? Jag förstår att det är lite av en vetenskap men vilka generella riktlinjer finns det? Längre skidor har större svängradie har jag förstått och ju bredare dom är, desto mer anpassade för lössnö, backcountry och freeride är dom väl? Men var går egentligen gränsen för en lång och en bred skida? Jag antar att det beror på ens egna kroppsmått till stor del.
Spann och styvhet däremot har jag inte lyckats begripa hur det påverkar än så om någon känner att den kan förklara det här hade jag varit mycket tacksam.

Nu ska jag försöka ta till mig så mycket som möjligt av era inlägg och grotta ner mig lite djupare i skiddjungeln :)

Köp av nya turskidor
Hej!

Lånar tråden lite.

Är på jakt efter ett par nya turskidor, har kört ett par säsonger på Atomic Sweet Daddy, de är ok men egentligen inte bra på nåt.

Det jag söker är en skida som är lika bra upp som ned, ska köras med dynafit TLT speed och lite lättare randopjäxor. Är 190 cm och ca 90kg, åker bra men tar det ofta lite lugnare på tur. Har andra skidor för liftnära offpist.

Finns denhär skidan??

- Midja ca 85mm
- Radie ca 20m
- Längd ca 180cm
- Inte jättemjuka, ska klara att ladda på lite med även på vindpackad skitsnö.
- Gärna lite tiprocker
- Lätta, ca 3 kg paret. Altså riktigt lätta skidor!

De jag kikat på är Dynastar Alti Mythic Light och Altitrail Powder, Atomic Freedreem och K2 Wayback.
Movement har också nån modell som verkar riktigt fin och lätt. Är tveksamm till Dynafits skidor, de är snuskigt lätta men känns som om de saknar den stabilitet jag vill ha. Goode är ju sjukt lätta men har hört att de har problem med hållbarheten, de är ju också pissdyra.

Nån som har testat dessa? Framförallt, hur funkar de för en lite tyngre åkare?

Kom inte och påstå att man måste upp i bredd ;-)
Allt över 90mm går bort pga vikt, tunga stora hudar med dåligt glid, svårt att gå på skrå och en större belastning på både pjäxa och bindning.

// Erik

Senast ändrad:
Köp av nya turskidor
@sdrouget

Valet av alpin turskida är en kompromiss mellan uppförs- och utförsegenskaper. Uppför vill du ha en lätt smidig skida och utför vill du ha en stabil skida med bra flyt. I ena änden av skalan hittar du tävlingsåkarna som springer omkring med skidor med midjemått kring 65 mm och en längd på maximalt 170 cm, i andra änden hittar du freerideåkarna som glatt släpar med sig en skida med 130 mm i midjan och en längd på 195 cm.

Var du hamnar på skalan vet jag inte men själv har jag valt ett par K2 Sidestash i 108 mm/188 cm monterade med Dynafit FT12. Det är en kompromiss tämligen långt ut mot freeridehållet ... lite tungt och klumpigt uppför men full poäng utför i stort sett oavsett underlag.

Gränsen för vad som betraktas som en fet skida har en tendens att förändras för varje vinter. För en fullvuxen man säsongen 2010/11 får väl ett midjemått på 100 mm (skidans alltså) anses som absolut minimum för att den ska betraktas som en offpistskida. Lössnöskidorna börjar vid omkring 110 mm och går upp mot 130-140 mm.

En lagom skida att utgå ifrån är K2 Coomback . Det här är en skida som med måtten 135/102/121 fungerar i de flesta lägen utan att sticka ut. Vill du gå smalare och lättare eller fetare och stabilare?

/MM

Köp av nya turskidor
@ sdroguet.
Varifrån har du fått att Naxo eller Diamir skulle vara stabilare än Dynafit? Stämmer inte alls. Sätt i en tom pjäxa i bindningen, stå på skidan med en fot framför och en bakom bindningen och bryt och bänd. Skratta sedan åt Naxo, småle åt Diamir samt köp Dynafit.

Det Dynafit är sämre på är elasticiteten när du får en kraftig smäll på skidan. En traditionell alpinbindning kan ofta ta en kraftig smäll och fjädra tillbaka. Dynafit är sämre på detta. Kan inverka i stenhård ispist om du kör på/sladdar in i en kant eller annat hinder och offpist om du hoppar/droppar alltför många meter och landar hårt. Annars är Dynafit överlägsen.

Köp av nya turskidor
Om du inte bryr dig så mycket om vikt så är f12 ett bra val, men skall du gå långt och ofta glöm allt vad naxo, diamir och marker heter. Då är det dynafit som gäller

Tillbaka
Topp