köp av skidor...

• Trådstartare Trådstartare maxhallgren
  • Start datum Start datum
M

maxhallgren

Guest
köp av skidor...
har tänkt att denna (eller nästa säsong) köpa nya skidor pga av att mina börjar bli lite korta.
Jag är 175 lång
väger 65-70kg
kommer åka 60% park, 30% offpist, 10% pist.
Jag vill ha ett par lätta men ganska slitstarka skidor.
Just nu åker jag på ett par scratch, men skulle gärna ha ett par skidor som är lite mjukare.

Tack på förhand.

Senast ändrad:
köp av skidor...
okey, men har kollat lite på tanner halls pro modell? Är detta en skida som skulle passa mina behov eller? och just det, vilken längd skulle jag i så fall ha?

Senast ändrad:
köp av skidor...
armade aint nuthin för tha pist, snackade med grabbar på aloha o frågade varför dom inte tog in armada och de va för dom vill ha skidor som funkar överallt o armadan va bra i parken men ganska värdelös overall

köp av skidor...
en väldigt allrund skida är ju K2 Public Enemy men den är dock gnaska tung o styv..

läs lite om den o se va du tycker..

köp av skidor...
k2 public enemy är en allmänt jobbig och stubbfittig skida enligt mig, och def inte mjukare änn scratch skidorna,
!!

köp av skidor...
vad är det du åker 30% av lift? offpist? rails?

sen kan du ju säga vad det är för skidor du haft innan ..

Scratch FS
Scratch BC
Scratch Pro
Scratch Sprayer FS
Scratch Sprayer BC

...

för det är rätt så stor skillnad i mjukhet i dessa olika skidor..

sen om man nu åker 60% park, borde man inte då veta vad för skidor man vill ha? eller hänger man bara i parken och inte åker? Jag skulle personligen se att man istället för att skriva 60% park att man skriver tex. Railar hyffsat bra, sätter 5'or och backflips flyttande... Det visar mer än bara "60% park"

själv skulle jag nog gissa på att det är mer 60% pist, 30% park, 10% offpist men man kanske känner sig mobbad om man skriver så .. >_> jag åker iaf i den procentskalan .. kanske ännu mindre offpist =(

Men ett svar på vilka skidor ...

Dynastar Nothin But Trouble 165cm då det är sådana jag åker på nu när jag inte åker på mina scratch BC 178cm .. (Jag själv är 178cm / 65kg)

Samt att Tanner halls pro modell kanske är aningen dyr om man inte vet vad man vill ha för skidor och vad man ska ha dom till ...

köp av skidor...
a_ahlnas sa:
k2 public enemy är en allmänt jobbig och stubbfittig skida enligt mig, och def inte mjukare änn scratch skidorna,
!!
beror väl på vilka scratch skidor ... >_> kan nog tippa på att ett par PE är mycket mjukare än mina Scratch BC ...

köp av skidor...
Jag har åkt på scratch pro innan.
Du får åka hur mycket pist du vill och ingen kommer mobba dig för det, men nu är det faktiskt så att jag åker till den större delen park. Det är det jag åker men du får väll gissa på vad jag åker hur mycket du vill. när jag skrev 30% så skulle det stå offpist. Ber så mycket om ursäkt nu när du var tvungen att haka upp dig så på det.

Jag skriver ju inte detta inlägg för att jag inte har en aning om vad jag vill/kommer köpa för skidor. Men man vill kanske ha lite mer så kallat kött på benen innan man köper någonting, så man inte köper något man ångrar och är fel för ens åkstil.

Och om du nu vill att jag ska omformulera mig lite mer så kan jag berätta vad jag är bra och mindre bra på.... Jag sätter backflip, frontflip, snurrar 180,360,540. Railar ganska okey, och har kört en del offpist. Men jag tycker inte att det är något vidare kul att åka pist.....

Så! Nöjd nu?

köp av skidor...
Japp jag är skit nöjd :)

Jo pist är tråkigt men finns det ingen riktig park där man bor får man hoppa i det som finns och åka pist resten =/

Men är inte Pro en juniorskida vilket borde betyda att den är mjuk som bara den .. :D

Aja, eftersom du vet hur man hoppar så är det ju bara köpa en renodlad freestyle skida :)

Dynastar Trouble Maker
Dynastar Nothin But Trouble
K2 Silencer
K2 Fuja
Rossignol Scratch FS
Völkl Dogen

osv..

Dock är väl völkl'n den tråkigare av dessa då överlagret inte är hållbart.. hade problem med mina karma förra året och det verkar vara många som skriver det på årets skidor också ..

Dynastar'en är nog den enda jag inte hört något negativt om, sen hör man ju hela tiden om alla som tycker K2 skidorna som är såååå bra.. :P sen vet man ju inte hur dom är bara för någon säger så .. vill fan testa ett par .. men det får bli nästa säsong

T-hall skidan är ju jävligt coolt men kan man inte åka så är det ju slöseri på pengar ;) Och med kan inte åka menar jag sådana ungar som åker och hoppar utan att snurra / flippa :D finns gått om dom i Falköping nämligen ...

hoppas du hittar nått bra iaf .. :D

köp av skidor...
scratch pro och du vill ha en mjukare? då är det fan o gå ner på salomon fish i 121 cm lång,
och inder ja tror fan att PE e hårdare änn BC

köp av skidor...
a_ahlnas sa:
scratch pro och du vill ha en mjukare? då är det fan o gå ner på salomon fish i 121 cm lång,
och inder ja tror fan att PE e hårdare änn BC
Ofan ... känner en kille 3 mil bort som har ett par PE får väl fjäska till mig att prova dom då ;) eller köpa ett par helt enkelt fast då blir man väl dödad av både föräldrarna o flickvännen :(

sorry för offt.

Förövrigt ... visst är det tokigt att vilja ha en skida som är både längre och mjukare än en junior skida =) mena om skidan är lika mjuk och blir längre kommer den kännas mjukare, vilket kommer göra det hela skit mjukt ;)

köp av skidor...
Jo, precis som linder säger. om den blir längre fast fortfarande är lika mjuk så kommer den att kännas mjukare...
Men har kollat runt lite och det är några skidor som jag fastnat lite för, fischer addict och line invander. De verkar vara relativt mjuka skidor, vad jag har förstått? Och dem skidorna verkar vara bra och omtyckta...?!

köp av skidor...
Kolla mina annonser, relaterat till din längd tror jag att mina Head Mojo skulle passa dig utmärkt, med tanke på att du håller till relativt mkt i offpisten också.

köp av skidor...
http://www.tramdock.com/tramdock/LIN0072/c1/s1/Line-Invader-Alpine-Ski.html

Fan va snygga och att dom är helt symetriska är ju underbart :)
hade jag pengarna (eller rättare sagt fått för min omgivning) så skulle jag slått till direkt !

Jag som är 178 vetifan om man skulle skulle tagit 171cm el. 178cm då dom är symetriska så står man ju helt på mitten vilket man inte gör på andra twins och då känns dom ju mycket kortare...

sen va ju fisher addict väldigt cleana också !

Lycka till och glöm inte posta när du har bestämt dig! :D

Senast ändrad:
köp av skidor...
köp ett par 1080 ja e 160 nått sånnt å kör på 151 väger ca 50 kg,den skidan e helt
underbar enligt mig funkar bra över allt park,pisst,offpisst.
ja kör väll typ 60% park, 30 offpist, 10% pisst

köp av skidor...
BC är def. en mjuk skida, den är långt ifrån hård! Dock är det ju knappast en nybörjarskida så ur ett rent jibbsyfte tillhör den kanske den hårdare skalan. Jag tycker dock att de är så pass mjuka i brätte och tail att skidans egenskaper påverkas negativt när man börjar åka på riktigt. Fjolårsskidan var styvare och fungerade bättre i pist i jämförelse.

Jag upplevde att PE var styvare då jag teståkte den. Mina BC är freeridemonterade, PE'n var mittmonterade om det ev. spelar in på flexen...

THall är inte gjort för att funka bra i pist, men AR6 och Pipecleaner skall vara helt ok i pist enligt testare (kanterna spelar ju givetvis in).

Om du väger 65-70 kg och tycker att Scratch Pro är för mjuk kanske du ska gå igenom din egen åkning. En sådan skidan är verkligen inte för hård, den är för mjuk och håller tillbaka dig i din utveckling. Testa en styvare skida som ger mer pop och stabilitet i hoppen.

Tillbaka
Topp