Köpa bent chetler, men vilken längd?

Henk021

Medlem
Tjena, ska skaffa ett par atomic bent chetler inför säsongen i kanada men är osäker på vilken längd jag ska välja. Väger 70kg är 182cm lång. Har kört på ett par henryx purple haze (ej rocker) förra säsongen som var 182 cm och dessa kändes inte för långa eller svårhanterliga på något sätt i tightare terräng. Så ska jag ta steget och köra på en skida som är hela 10 cm längre eller köra på 183:an. Vilka för och nackdelar har de olika längderna för mig?

Edit. ser nu att 192:an inte finns i lager hos tysken, någon som vet om de dom kommer få in fler innan jul?

Senast ändrad:
Lite OT kanske men varför köper du inte skidorna när du kommit till Kanada?

Speciellt när CAD'en nu är så låg som typ 6,5 ?

Lycka till!

känns som det är enklare att köpa o få hemlevererat innan, kan ju vara slutsålt när man kommer dit:/ och tror inte man kommer under 6400:- med dukes även om CAD är väldigt låg. men vet du nån affär i kanada som säljer detta billigare så får du gärna tipsa mig;)

BC'n tog slut vääääälidgt tidigt förra året i NA så det är nog bra att köpa skidor här om du inte ska dit förräns efter jul

Jarle sa:
Henk021 sa:
Jarle sa:
BC'n tog slut vääääälidgt tidigt förra året i NA så det är nog bra att köpa skidor här om du inte ska dit förräns efter jul
Tack för tipset;) ingen ide om längdvalet? :)
Om du inte tyckte att dina PH var för korta så skulle jag se 183 som det bästa alternativet
enligt de flesta (nästan alla) recensioner på BC:n från förra året, då den bara fanns i 183, så anser nästan ingen att den känns för kort i alla fall. så länge man inte är upp emot 190cm kanske..

Tänk på att 183 i Bent C. kommer kännas mkt kortare än dina hendryx, du har både tail och nose rocker på dom istallet för ingen rocker alls. Dock är du ju varken lång eller tung så det kanske inte finns någon anledning att gå på större...

Lycka till

see your point, dock så gjorde jag inte jämförelsen i ett långtidsperspektiv som 4 år utan mer att den likt den amerikanska dollarn droppat sen i somras!

onT: Ser ingen anledning att vänta med att köpa i Kanada då jag märkte att priserna ligger ganska lika S-C, vilket jag inte trodde att dom skulle göra, så kör 183'an därifrån istället och riskera inte att bli utan!

Är det någon som klämt på BC 192? Jag är otroligt sugen men är lite tveksam till att de är för veka för mina 193cm och 95kg.. Tänkte ha de som slackcountry med dukes. Bents eller atlas??

oscarius sa:
Är det någon som klämt på BC 192? Jag är otroligt sugen men är lite tveksam till att de är för veka för mina 193cm och 95kg.. Tänkte ha de som slackcountry med dukes. Bents eller atlas??
Tror inte det är någon i Sverige som har klämt på de. Knappt i Världen. Verkar inte finns så många sådana än ju.

Hasse_Lindborg sa:
oscarius sa:
Tror inte det är någon i Sverige som har klämt på de. Knappt i Världen. Verkar inte finns så många sådana än ju.
Jag har klämt på mina nu och lyckligtvis känns det inte särskilt veka!

Nån som köpt Bent Chetler från conrad och kan berätta vad ni valde för monteringspunkt och hur bindningarna hamnade jämfört med de grafiska-linjerna?

Har precis beställt mina, valde att montera team -2,5 efter ha läst tråden på tgr om BC. Borde hanskidorna inom 10 dagar så kan höra av mig då hur de blev;)

Henk021 sa:
Har precis beställt mina, valde att montera team -2,5 efter ha läst tråden på tgr om BC. Borde hanskidorna inom 10 dagar så kan höra av mig då hur de blev;)
det är nog en bra idé. Den tailen var redigt mjuk och det är nog bra att ha så mkt som möjligt som stöttar i bak om man inte tokstompar allt.

PNyberg sa:
Henk021 sa:
det är nog en bra idé. Den tailen var redigt mjuk och det är nog bra att ha så mkt som möjligt som stöttar i bak om man inte tokstompar allt.
JA hoppas de blir bra, annars får man väl montera om skiten:P

Jag har fått hem mina och jag blir inte riktigt klok på vad team -2.5 innebär, skidan har nämligen en grafisk linje (vi låtsas att denna är exakt lika på båda) som är placerad ca 93.5 från nos och 88.5 från tail detta innebär ju en förskjutning med 2.5ish. Dock så finns det fler parallella linjer närmare tail där den sista finns ganska exakt 2.5cm bakom den första :)

Kan nån upplyst hjälpa mig.

Henk021 sa:
gjorde likadant (efter att ha läst tråden på tgr) och monterade på "team" d.v.s. -2,5cm från "center". har dock inte testat dom än, så kan inte kommer med några åsikter än.

en taxi kom och lämnade av skidorna vid dörren idag:P blir provåk i grymma romme i helgen, känns inte som förhållandena är perfekta för skidan men men, får väl se.

Senast ändrad:
Släng upp lite bilder nu, ni som har fått dom! Gärna profil på rockern.:)

Inga superbra bilder, men nånting iaf :D

IMG_0176.JPG

IMG_0178.JPG

IMG_0180.JPG

Har sett lite på Armada JJ 185..
Hur vill Ben chetler fungera i skog, pist och stuff när jag ärr 170 cm høg och vikten är 50-55 ? :-)

Henk021: Kan du endre format på bilden ?

Senast ändrad:
Pop-fiske sa:
Har sett lite på Armada JJ 185..
Hur vill Ben chetler fungera i skog, pist och stuff när jag ärr 170 cm høg och vikten är 50-55 ? :-)

Henk021: Kan du endre format på bilden ?
Tror den skulle funka, men att en JJ in kortare längd kanske svänger bättre i pist och tät skog, har inte testat den också men bara en gissning.

Ska försöka ändra formatet på bilderna :)

Tillbaka
Topp