köpa bil att säsonge med i kanada?

Berry

Medlem
Hej!
Jag och några kompisar hade tänkt och göra en säsong i Kanada nu i vinter och tänkte flyga till calgary och köpa en bil där, för att sen åka till fernie, red mountain eller kicking horse.. lite osäkert en så länge. I alla fall så undrar vi om det är nån som har erfarenhet av att köpa och ha bil i Kanada. Det jag fiskar efter är vad man behöver för försäkring för att få ha bil, hur mycket den kostar, om det går att köpa bil utan att ha kanadensiskt "g" körkort, vad bensinen kostar och sådär.. allt som kan vara bra att veta som är relaterat till säsongande med bil i Kanada helt enkelt.
mvh /berry

tjena!
Jag tillbringade förra säsongen i kanada närmare bestämt i Red mountain och kan rekomendera det. Har skrivit om det en gång och tänker inte göra det igen då jag är väldigt lat. kika på min presentation och klicka på forum så kommer du hitta inläget.
det går alldeles förträffligt att köpa bil i kanada med ett svenskt körkort. Försäkringen gick på en hundring i månaden, ca 600kr. Att tänka på när ni täcknar försäkringen är att skriva endast en person som ägare, detta beror på att det är ganska byrokratiskt i kanada och om en av er är tvungen att åka hem tidigare så kan det ställa till lite problem när ni ska sälja bilen. När vi köpte bilen av ett par andra säsongare fick vi lite problem med det.
Vilken sorts försäkring ni behöver har jag ingen aning om men vi hade bara trafikförsäkring.
bensinen gick på en 0.8-0.9 litern ca 5 kr, bor man i rossland kan man åka till usa och tanka för en 3,5 kr litern. Vår fina van hade 130 literstank så det lönade sig att åka över gränsen och tanka.
Vi betalade 1250 för vår van och sålde den för 900. Vet inte riktigt hur mycket man får betala för en hyffsad bil men blir man inte grundlurad och pajjar den totalt får man säkert en stor del tillbaka. Ett tips är ju att köpa bilen i calgary, mycket större utbud och så slipper ni betala för resekostnaden dit ni ska. dem vi köpte bilen av hade gjort upp med säljaren att han skulle köpa tillbaka bilen om den fortfarande var körduglig dock för tusen dollar mindre.
Kom dock ihåg att det inte är någon mesig europeisk eller japansk skrothög ni ska ha. Ni är på kontineten där stöst går först!
är det nått mer är det bara att fråga!

Tack!
Vi hittade billiga biljetter till vancouver nu i veckan som vi tänkte slå till på men det är ungefär det enda som vi bestämt hittills, så det lär dyka upp fler saker att fråga om allteftersom..
/bertil

Ännu bättre att köpa bil i Vancouver än i Calgary då ni kommer (antar jag ) skida i BC. Kan vara lite lurigt att köpa i en provins och äga bilen i en annan, och ännu värre att sälja. Försäkra gärna bilen där ni kommer bo, mindre hålor =billigare försäkring. Håller med lennart om det mesta men inte om att man får tillbaka pengar när man säljer bilen. Har haft 4 bilar där, köpta för $1400, $1200, $1800 och $700. Sålde sen för $300, US$300 som vi aldrig fick, $200 och $50. Så köp ingen dyr bil och tänk att ni får tillbaks det sen är mitt tips. Och köp inget utan V8!

Jag fick höra att man vid köp av bilar äldre än 10 år måste göra en ombesiktning. Vet någon om detta är korrekt och isf hur mycket det brukar kosta??

De bilar jag har haft har alla varit äldre än 10 år och jag har inte behövt göra nån ombesiktning, 3 av bilarna köptes privat och en hos en firma i Alberta. Polarna som köpte på en bilfirma i Vancouver (BC) fick göra en "air care", som var något utsläppstest, vet inte riktigt vad det är men kostade inte skjortan iallafall.
En annan kompis åkte på en flygande besiktning i Golden som resulterade i ett antal åtgärdspunkter som skulle fixas inom 30 dagar. Resultatet blev att han gav bort bilen till en skrotnisse när 29 dagar hade gått, skulle blivit dyrt annars.

Tja
Var i calgary och köpte bil 04/05, som dåvarande 20åring är inte försäkringen gratis. Köpte en bil och försäkrade den för ca 6000 sek, bara för att åka till BC och inse att det är mycket billigare att försäkra sin bil där. Skall ni till fernie så köp bil i BC om det går. Vi köpte en dogde plymouth 92. gick som tåget i fyra månader och var lätt värd de 7-8 sek vi la på den. Tog oss runt till många orter. Sålde den för typ 5000 spänn och sen gick den sönder.
I vilket fall
köp försäkra i BC.
/Gustav

Tillbaka
Topp