Köpa eller hyra utrustnig!

Jernis

Ny medlem
Tja. jag är 20 bast och har återfått intresset för skidåkning. åkte i yngre år (upp till 12års åldern)
men sen blev det inte av förrän förra året då jag åkte upp en vecka med en polare till hemsedal, Norge. och fick åter intresset. i år blir det sälen v. 10 och ev. åre till påsk. men sitter och funderar hur jag ska göra med utrustningen. är det nån mening med att köpa utrustning när man enbart åker 1-2v/säsong? ska man bara köpa pjäxor o hyra skidor lr vice versa
tack på förhand
den återfunna entusiasten Jerneborn

ja tykcer personligen att det e skönare med egen utrustning så man slipper hålla på o trixa med skidhyrning.. så satans jobbigt :S

men det kan ju vara ett plus att man inte behöver ha med sig så mycket.. men det e ju lättare att ha en skida som passar dig själv när du har egen utrustningl ixom

det blir dyrare i längden om du hyr. så mitt råd är att du köper skidor å så. Och det man hyr är inte alltid det bästa om vi säger så.

köp egna pjäxor men hyr skidor till en början. då kan du prova olika skidor och komma fram till vilka som passar dig bäst innan du köper. egna pjäxor som passar din fot kan rädda många skiddagar och du slipper uthyrningens tokmjuka pjäxor.

håller med skidnarkoman, om du ska köpa ngt så köp dig ett par bra pjäxor, eftersom det är av dem man kan få ont om man hyr, och så anpassas de till just din fot. en skidas egenskaper ändrar sig inte för vilken åkare som åker på den. om personen väger lika mkt och är lika lång.

Skulle just säga samma sak som skidnrakoman; köp ett par pjäxor till att börja med. Som sagt är det är ju också skönt att få prov åka flera par så du hittar din favorit. Jag har ingen aning vad det kostar att hyra men det borde bli ganska dyrt i längden och om man fastnar kan det lätt bli mer än 2v...

sen är det ju alltid stämmning att valla sina egna skidorna innan man ska fara iväg på nån resa, andas in lite valla ångor se lite skidfilm -> det näst bästa.....

Ja, köp pjäxor. Resten av utrustningen är lite klurigare. Gjorde just en totallt ovetenskaplig undersökning om vad det kostar att hyra och i åre verkar det ligga på runt 900kr för en vecka. 2 veckor per år de närmaste två åren gör då ingen större besparing mot ett billigt paket på rea.

Att hyra ger möjligheten att prova på olika typer och modeller av skidor. Men att köpa gör att du hinner vänja dig vid dina skidor. Hyr du är skidorna oftast i bra skick. Köper du kan du hålla dem i perfekt skick. Hyr du kan du antingen få senaste och häftigaste modellen, eller senaste modellen från 95. Hyr du slipper du släpa på en massa utrustning. Köper du har du möjligheten att åka lite mer spontant. Kort sagt är det upp till dig och vad du prioriterar. Men mitt tips är precis som skidnarkomanens, att hyra först och prova på lite olika typer av skidor. Testa extremcarvers, mjuka gubbracers, lekfulla twintips och feta offpistskidor och kom fram till vad som passar dig. Sen köper du.

Tillbaka
Topp