Köpa eller inte köpa: Völkl P50 GS

Peter_K

Medlem
Jag har blivit erbjuden att köpa ett par Völkl P50 GS med Markers Titanium-binding (Motion-systemet). Säljaren vill ha 450 CHF för dem och jag tänkte försöka pruta ner det till 350 CHF. De är enligt annonsen i perfekt skick och väldigt lite använda.

Mina frågor är tre:

Nån som testat dem som väger ungefär lika mycket som jag?

Borde jag köpa dem?

Han har två par, ett som är 178 och ett som är 173. Vilket ska jag välja?

För att göra det lite enklare att svara på frågorna så är jag 173 cm lång, väger 65 kg, har tävlat en del när jag var yngre men just nu håller jag oftast till utanför pisten. Jag har idag ett par Völkl 7/24 Pro (170 cm) som jag är väldigt nöjd med bortsett från att de i vissa lägen känns aningen korta (främst när det går fort).

Tanken med de här skidorna är att ha dem de dagar jag åker med folk som föredrar att hålla sig i pisten (och eventuellt även använda dem för lite banåkning). Mina nuvarande skidor dög utmärkt tilll pist-åkande förra säsongen men det känns lite som att det eventuellt vore kul med ett par mer pistorienterade skidor. Frågan är bara om det är tillräckligt kul för att lägga 350 CHF på det.

Jag hade inte tvekat speciellt länge på det erbjudande om jag hade varit i behov av ett par pistskidor. 350 CHF är ju bara runt 2000 spänn och är det inkluderat bindning och skidorna är i bra skick är det ju ett bra tveklöst bra pris. Det är väl ingen katastrof om det inte skulle vara helt hundra. Sälj dom för 1500 Sek om ett par månader så har du fått testa ett par pistspett för en billig summa.

Eftersom du upplever dina 7/24 som lite korta när det går undan skulle jag rekommendera 178:orna. Den ökade bredden på 7/24 har en stabiliserande effekt och troligen kommer 173cm P50 kännas mindre än den skidan. Iofs är det inga snälla prylar, så det fungerar säkerligen att bränna med den även i den längden. Men är tanken att du ska ha skidorna som fortåkarplank för pistdagar... hmmm jag hade tagit 178. Det är inga långa skidor det heller.

Jag har inte testat GS-varianten av P50, men slalomditot gillade jag verkligen kommer jag ihåg. Det var ett tag sedan nu och jag kan inte redogöra för några detaljer i känslan tyvärr.

Ok, låter ju lovande... Tack för infon!

Efter närkontakt med en lavin i Sälen (!) nu under julen som fick till följd att en lånad skida hamnade någonstans under 8000 kubikmeter snö tvingas jag nog tyvärr ligga lite lågt med skidinköp ett tag framöver. Får se hur det löser sig.

Tillbaka
Topp