Köpa lägenhet i Frankrike - någon som har koll?

la_grave

Aktiv medlem
Någon här som äger en lägenhet i Frankrike och lite kortfattat skulle kunna beskriva skillnader och likheter jämfört med Sverige? Skatter? Avgifter? Bygga om?

Har tittat på lite lägenheter men säljarna har väldigt svårt att svara på hur det är organiserat, vilka fasta respektive rörliga kostnader man kan förvänta, skatteregler osv. Tänkte att det kanske är lättare att fråga någon i Sverige där man har gemensamma referensramar (dvs vet hur en vanlig BRF fungerar).

Har ingen lght i Frankrike men har kollat in marknaden lite, Oftast så är det inte BRF utan ägarlägenheter vilket innebär att du äger lägenheten direkt. I en svensk BRF är det föreningen som äger lägenheterna och medlemmarna äger andelar. Vidare så brukar de ofta ta med köket när de flyttar så räkna med att köpa ett kök.

Googla, det brukar gå att hitta en del

http://www.bjurfors.se/Kopa/Bjurfors-i-Frankrike/Allmanna-rad/

Jepp, jag har suttit som ordförande i BRF:en jag bor i så jag har rätt bra koll på hur det ser ut i Sverige. Ta med köket? Det är ju utmärkt så slipper man besväret med att riva det (Lägenheten jag hyr denna vinters spis är inte vattentät! En överkokning ledde till att jordfelsbrytaren lösta ut när jag satta på en av plattorna. Efter tre dagar verkar det ha torkat och nu fungerar plattan igen!!)!

Tillbaka
Topp