Köpa lagg på nätet från USA?

olaka

Medlem
Nån som har goda kunskaper (inte bara gissningar) om vad som gäller för köp av skidor från USA på Amazon, Backcountry.com och liknande sajter? Vilka påslag får man räkna med: 25 % moms + några procent till? Tacksam för initierade svar.

Frakten brukar vara orimligt hög från USA. Jag kikade på ett par bindningar som kostade motsv. 1.200:-, frakten gick på 600:- (frakt för lagg med bindning kostade runt 1.000:-).

Inkl. moms och tull landar det på runt 2.300:-. Moms/tull läggs på priset inkl. frakt.

Lägg sedan till montering för 300:- och allt som allt skulle det bli 100:- billigare än samma bindning inkl. montering hos Alpingaraget.

Om det inte är en skida som bara går att köpa i USA, är det garanterat billigare och enklare att handla från tyskland eller frankrike.

Ok, stort tack för svar! Så ett par lagg (utan bindningar) à 200 dollar skulle kosta ca 2400 + moms 600 + nåt slags exportavgift ca 5 % (säg 150 kr) + frakt ca 1000 = 4150 kr, eller?

Kan få samma skida i Sverige för 4500 kr. I så fall rätt meningslöst att beställa från USA, med alla de risker det innebär med kortköp, reklamationsproblematik och ev. fel i beställningen.

Om du menar att priset för ett par skidor är $400 så får jag det till ungefär samma slutpris inkl. allt. Allt potentiellt krångel är definitivt inte värt 400-500:-.
Men jag har bara bra erfarenheter av att beställa från EU. Bra priser och snabba leveranser. Kan vara värt en titt.

Hej.
Allt beror ju på hur man fixar sig förbi tullen i Sverige. Kommer man förbi den är det mkt billigare att köpa sakerna i USA. Och har du någon addres i USA som du kan skicka till så är det ännu bättre...du skickar du kostnadsfritt och personen som bor på addressen kan skicka det som en gåva till dig. då kanske det kostar att 200kr att skicka över till Sverige och tullen får inga pengar. Annars är tullen väldigt bra på att ta mkt pengar för sakerna...mer än vad det skulle kosta som moms i Sverige.

Jag har köpt mkt saker på backcountry. jackor, byxor o en massa annat. Senaste jackan kom jag undan med 1500kr jämfört med priset och då var dollarn hög.. nu ligger den ju på under 6kr och det är ju väldigt bra.

Många företag i USA har lärt sig att man vill ha sakerna som gåva hem till Eurpoa så därför har de anpassat sig till det och har en tjänst som man kan betala en 10dollar för så får du det som en gåva från företaget.

Sportconrad.de är väldigt bra i tyskland om du inte vill köpa från USA.
Men jag skulle satsa på USA.

Lycka till

Åhå, nya bud! :)
Undrar om Backcountry eller Amazon har en sån gåvotjänst, kan inte hitta nåt som gäller utanför USA.

Amazon skriver: "If the order is a gift, the package is marked "Gift," but the cost of the item is still stated on the customs form. Customs authorities require us to state the value of the gift item directly on the package."

Fast på http://www.amazon.com/gp/help/customer/display.html?nodeId=759346 säger de att "Even if you are having the items shipped to yourself, you should let us know your order is a gift. Here's why: * We won't include the price of the items on the packing slip included with the order." Fattar inte.

Sportconrad från Tyskland är annars ett bra tips om de har det du söker. De är billiga och har grymt bra service.

Om paketet skickas med t.ex FedEx så slipper du tull o.s.v eftersom dom inte har nåt med posten att göra. Jag beställde kläder från usa som skickades med FedEx och det gick fort dock är frakten ganska dyr om man inte delar den på några personer, och frakten blir ännu dyrare om du beställer stora saker som skidor.

det är bara gåvor värda max 500:- sek som är fria från moms. Dock så ökar kanske chansen att klara sig om de skickas som gåva.

Är det någon som provat tjänsten Jetcarrier? hyr ett postfack i usa, köp dina grejer dit och sedan skickas ett paket från dig själv till dig själv, bör vara momsfritt det.

Låter fint, men jag har inte provat än. kanske kan vara värt att testa med något billigare första gången

Jag funderar på ett par Line EP Pro från Getboards.com...

Någon som har beställt därifrån? Erfarenheter?..

639 dollar... med frakt.. de låter väl inte så farligt? Dock utan bindningar..Vad skulle priset bli totalt..efter moms/andra pålägg vad nu de skulle vara?

Vill ju ändå ha ett par schyssta bindningar.. men tänkte att man unde hitta några på blocket eller ta några från min andra skidor..

Beställt fråg getboards.
Fick laggen under ett par dagar - INOM USA.

Dom delaminerade och nu är dom tillbaka hos getboards. Lätta att ta kontakt med och håller vad de lovar.

Vet dock ingentom om deras frakt till svea..

Har testat att beställa direkt från postorderfirma i USA, via hyrd postbox och via privatperson. Har bara lyckats med bedriften att undvika moms och tullavgift en enda gång av ca. 7-8 ggr jag har beställt något. Problemet uppstår så fort avsändaren deklarerar varans (varornas) värde. Då blir det moms och tullavgift. Och beställer man ett par skidor eller något som är dyrt vill man ju att varan ska försäkrad för sitt faktiska värde om det skulle försvinna på vägen.

oscarius sa:
Beställt fråg getboards.

Dom delaminerade och nu är dom tillbaka hos getboards. Lätta att ta kontakt med och håller vad de lovar.

De står att frakt till europa är inräknad... 89 dollar.. så jag antar väl att de är sverige också

olaka sa:
Ok, stort tack för svar! Så ett par lagg (utan bindningar) à 200 dollar skulle kosta ca 2400 + moms 600 + nåt slags exportavgift ca 5 % (säg 150 kr) + frakt ca 1000 = 4150 kr, eller?
Nej absolut inte, hur får du det till så mycket?
Dollarn ligger väl kring bara 6kr, så det blir nog definitivt billigare att beställa från us and a men åker du på moms och tull är det inte säkert att du tjänar mer än nån hundring.

Senast redigerad av en moderator:
nomme sa:
oscarius sa:
Beställt fråg getboards.

De står att frakt till europa är inräknad... 89 dollar.. så jag antar väl att de är sverige också
Jag hajjar inte riktigt..
Frakt till europa inräknad? Vad har det med vad jag sa att göra? min frakt var gratis, och som jag sa så fraktades dom INOM usa.

K_A_L sa:
Har testat att beställa direkt från postorderfirma i USA, via hyrd postbox och via privatperson. Har bara lyckats med bedriften att undvika moms och tullavgift en enda gång av ca. 7-8 ggr jag har beställt något. Problemet uppstår så fort avsändaren deklarerar varans (varornas) värde. Då blir det moms och tullavgift. Och beställer man ett par skidor eller något som är dyrt vill man ju att varan ska försäkrad för sitt faktiska värde om det skulle försvinna på vägen.
Jepps. Det gäller att ha en egen amerikansk adress och betalt med eget amerikanskt kreditkort (dvs som har postadress på sin amerikanska adress) för att garanterat kunna skicka försäkrat från sig själv i USA till sig själv i Sverige. Sedan EU blev notoriska på att beskatta allt från USA är det riktigt svårt att komma undan mer än på tur.

Har en arbetskamrat som håller på mycket med rc-helikoptrar och han beställer mycket från usa. Ifall paketet fastnar i tullen så blir man kontaktad och ombeds att skicka fakturan för att de ska få vetskap om värdet för att sedan kunna räkna ut moms och tull på detta.

Enklaste sättet att lösa detta nu för tiden vad jag har förstått är att kontakta firman från vilken man köpta sakerna och be dom om en "fake" faktura som uppvisar ett nedskrivet värde. Sedan skickar man denna till tullen.

Visst får man betala moms fortf. men det kan bli betydligt mindre eftersom man kan t.ex. redogöra för att innehållet enbart kostat 200 $ pga. stamkundsrabatt eller dylikt.

Någon som varit i kontakt med någon ställe på andra sidan där dom gör sådant?

lånar bara tråden lite. jag har beställt ett saga ställ. nån som vet hur långt tid frakten tar nu för tiden???

Senast ändrad:
Hmmmm en ide är att se till vad du kan köpa skidorna från t.ex. Sport Conrad eller Telemark Pyreenes,,,, gå till en lokal handlare och säg som det är.... fråga om han vill leverera till dig eller att du skall köpa från ngn annan...

Jag har gjort det ett par gånger,,, och alla blir glada i denna marknadsekonomi,,,
==Jag får mina skidor till bra pris.. den lokale affären får leverera (även till mindre bidrag,,, men annars hade dom inte tjänat ngt alls när jag köpt dom utomlands..)

gurra-gurra-gurra sa:
lånar bara tråden lite. jag har beställt ett saga ställ. nån som vet hur långt tid frakten tar nu för tiden???
vilekn sida köpte du saga stället från???

man kan köpa alla saker man behöver till snow/ski åknging från the-house.com

Tillbaka
Topp