Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
vad har dom gjort dig?v-larsson sa:handla inte på steepstore går fan inte att ha och göra med dom.
Prophet 130 om du läser hans inlägg.PNyberg sa:Vad är det för skis du vill ha då. Ett par najsiga parkskidor?
sry...blind är vad jag är. Spana in på tgr. Där va det en engelsman som ville sälja sina proph 130 för 400 dollar. Det är ett riktgt bra pris på en riktigt bra (och styv med tanke på bredden) skida!Utter sa:Prophet 130 om du läser hans inlägg.PNyberg sa:Vad är det för skis du vill ha då. Ett par najsiga parkskidor?
Det mesta av lines kommande lagg är jävligt hårda. Verkar som om alla tillverkare går lite åt det hållet. Förutom K2.Monis sa:Ajdå! hade hört på något vänster att de var mjuka... gillar inte styva skidor, var väldigt orolig att de skulle vara för stora för mig och om de då är mycket styva så är det helt kört!
Äger inte K2 Line nu? Dom köpte väl upp det?Nojlas sa:Det mesta av lines kommande lagg är jävligt hårda. Verkar som om alla tillverkare går lite åt det hållet. Förutom K2.Monis sa:Ajdå! hade hört på något vänster att de var mjuka... gillar inte styva skidor, var väldigt orolig att de skulle vara för stora för mig och om de då är mycket styva så är det helt kört!
Jag är ute efter mycket sväng men ändå dundra på stora berg, tycker om när skidor är mjuka eftersom de blir lättare att carva puder eftrersom skidan då böjer sig lättare under min vikt. De ska också vara feta, var lite rätt dock att 130 är för mycket skulle lungt nöja mig med 120 då jag väger ca 67-70kg.Carled sa:Vilka egenskaper i Propheten är det du vill åt? Mycket flyt, och mycket sväng/lättsvängt? Ska det funka i pist? Det finns ju väldigt många konkurrenter till 130'n...
Sägs att Hendryx-skidor är väldigt bra när jag hör dina önskemål. Dock kostar dom en del, men smakar det så kostar det.Monis sa:Jag är ute efter mycket sväng men ändå dundra på stora berg, tycker om när skidor är mjuka eftersom de blir lättare att carva puder eftrersom skidan då böjer sig lättare under min vikt. De ska också vara feta, var lite rätt dock att 130 är för mycket skulle lungt nöja mig med 120 då jag väger ca 67-70kg.Carled sa:Vilka egenskaper i Propheten är det du vill åt? Mycket flyt, och mycket sväng/lättsvängt? Ska det funka i pist? Det finns ju väldigt många konkurrenter till 130'n...
Verkar väldigt svårt elelr omöjligt att få ett par fartstabila skidor med mycket sväng som är mjuka![]()
K2 äger väl typ halva skidvärlden nu, men precis som ford äger volvo så är det svårt att säga att det är samma bilar rakt igenom. Vem som äger företaget är bara business.CrashX sa:Äger inte K2 Line nu? Dom köpte väl upp det?Nojlas sa:Det mesta av lines kommande lagg är jävligt hårda. Verkar som om alla tillverkare går lite åt det hållet. Förutom K2.Monis sa:Ajdå! hade hört på något vänster att de var mjuka... gillar inte styva skidor, var väldigt orolig att de skulle vara för stora för mig och om de då är mycket styva så är det helt kört!
Kanske därför en av anledningarna till att dom inte satsar på hårda lagg?
Eller är jag helt ut och cyklar?
OT: Jag tänker troligtvis köpa ett par Prohpet 90 nästa säsong, är dom också ganska styva?
Förklara för mig rent tekniskt hur man kan carva i puder.Monis sa:Att man ska ha sånt sjukt fling på långa skidor när skidorna blir mer avancerade... Tänk om man är en mindre person såsom jag som tycker om när skidorna inte är dubbelt så stora som jag är...(Smått överdrivet)
Vanlig skärning? säg gärna ett par skidor som är över 100 mm i midja med 15 meter svängradie:P jag har i alla fall inte sett några...
Omvänd skärning vet jag inte riktigt om jag vill ha, gillar mina skidor som jag har nu i och med att man carvar pudret enligt svängradien. Hur gör man då med omvänd skärning när man svänger?
Du skulle ha sett Ryan Oakdens Proto 186 or. Dom va lika styva som en vattenslang. Han sa dock att han tyckte dom va för mjuka och att dom skylle styva upp dom lite. Men dom kommer inte vara alls lik 193:an tex. För den är bra styv från tårna och neråt...omg vad styva!Carled sa:Visst var den 186? Jag tror nog att det kan vara lite för mycket skida då den nog kommer vara relativt styv. Men ett bra alternativ!
Jo...klart att det är logiskt. Vill bara påpeka att den kommer vara snäppet styvare än hellbent skidan, så inte folk tror att den är styv bara för att det är en Hoji planka. 190 varianten som innan gick under namnet VCT 190 är oxå bra mjuk. Kan jämföras med JP Julien skidan.Carled sa:Det är ju logiskt att de gör den mjukare än 193:an. Om man tänker lite så finns det ju en anledning till varför "Hjor" som jänkarna säger, och resten av EHP-ripparna i teamet ville ha ytterligare en modell. 193 är nog grym för att ladda bajset och ösa på i öppen terräng och liknande (säkert bra i skog också, men..). Med en kortare modell kan de ha en liknande skida som är mer specifik för tight skog och krångligare åkning. EH är ju ganska liten så 193 cm kan nog vara knöligt även för honom.
186 orna blir la inte lätt att få tag på, kommer ev finnas i en butik i Svea rike.PNyberg sa:Jo...klart att det är logiskt. Vill bara påpeka att den kommer vara snäppet styvare än hellbent skidan, så inte folk tror att den är styv bara för att det är en Hoji planka. 190 varianten som innan gick under namnet VCT 190 är oxå bra mjuk. Kan jämföras med JP Julien skidan.Carled sa:Det är ju logiskt att de gör den mjukare än 193:an. Om man tänker lite så finns det ju en anledning till varför "Hjor" som jänkarna säger, och resten av EHP-ripparna i teamet ville ha ytterligare en modell. 193 är nog grym för att ladda bajset och ösa på i öppen terräng och liknande (säkert bra i skog också, men..). Med en kortare modell kan de ha en liknande skida som är mer specifik för tight skog och krångligare åkning. EH är ju ganska liten så 193 cm kan nog vara knöligt även för honom.
Sååå...Million dollar question är väl då. Hur lätta kommer dom vara att få tag i? S-C Skulle iaf inte ta in 193 vet ja då ja va sugen på ett par sånna innan ja köpte mina squads (tragisk historia bakom det dock). Steepstoore? Kommer dom få rocka 186:orna? Tveksamt med tanke på svårt det va att hitta den annars väldigt specifika 193 orna..
Så nu har Hoji 3 fina plank med namnet på. En resort skida 190...en ladda bajset skida 193 och en shit det har snöat 40cm...nu ska det surfas. Fast ja e lite bakis..så det kommer inte gå snabbt...isch isch...ipren..var är du skida.
Såg Hoji i Whistler i vinter. Inte ngn stor karl direkt. Det är knappt ngn av de "stora" grabbarna. Mike D är oxå rätt kort. Den enda som va normal lång va väl Dan Treadway...av dom proffsen jag såg iaf.
Mina skidor har långt ifrån pintail, tapern är 5mm och jag carvar djupt som satan i lössnö precis som i pisten vilket jag inte har kunnat göra med några andra skidor! Förklaringen kommer jag inte ihåg men Henrik babblade om det där hur länge som helst. Men jag misstänker att den korta svängradien och det ganska mjuka flexet har ett finger med i spelet.Nojlas sa:Förklara för mig rent tekniskt hur man kan carva i puder.
Provade ett par rhino chaser med en radie på.. tjaa.. väldigt liten i.a.f.
Mina mycket hårdare DPS Lotus 120 har en radie på 48m. De ger en helt sjuk "carvingkänsla" jämfört med rhinon och vänder mycket lättare, samtidigt som jag upplever lotusen stabilare.
Det går att få en carvingkänsla i puder, men inte med hjälp av tight skärningsradie. I Puder är det lång rocker och pintail som skapar det.
Nu börjar det bli lite offtopic känner jag...
Men dessa skidor som jag nu letar efter ska kunna användas även när snön inte är 1 meter djup. Jag ska köra Bigmountain och då är det inte alltid 1 meter puder. Skidorna jag har nu funkar extremt bra för varierad åkning. De är nästan lika feta fram som bak (141-104-146) och är monterade 3.5cm framför vanlig montering och 3.5 ifrån mitten men har ett böjflex som är modifierat efter den monteringen så det känns inte som om de är monterade så när man svänger men de blir MYCKET lättare att kasta runt i trång skog och jobbiga situationer. Detta göra även att tailen inte sjunker utan att hela skidan flyter som en snowboard. MEN detta gör att den har dykt någon gång i mycket tung snö och sinnesjukt djup puder i medelhastighet. Skidorna funkar alltså extremt bra för i till exempel sverige, när man ska sladda runt lite var som helst eller i skog. Det är ganska nytänkande!Carled sa:A-lotta har 23.8m's radie, men den är ju 140 i midjan så det kanske är lite "overdrive"... Men det du vill ha är ju ett par fetare Hendryx (typ hasses pro-model), du vill ju inte ha ett par "vanliga" skidor, dvs. skidor som bara är bredare.
Jag tycker du skall vara nöjd med de Hendryx du har (de är ändå jäkligt breda...) och du bör kunna surfa puder de gånger du vill ha din carving... Dina nya skidor som du nu letar efter tycker jag skall vara utav den nya skolans tänkande, inte bara fetare, utan rocker, pintail och omvänd skärning... Sådana konstruktioner är överlägsna när det gäller att para ihop stabilitet med sväng och flyt.
Ja! jag kan använda den till allt mer eller mindre! Men "specialgrejerna" på mina skidor gör att dom inte blir överdrivet stabila när man cruisar i stora åk och vill släppa på med lite större svängar.Hasse sa:5. En varning för onödigt inlägg.
Monis: Varför ha en skida med 90 midja då som bygger på exakt samma teorier som den skidan du redan har. Klart du kan använda dina skidor med 104 i midja till allt! Har åkt på mina som är 116 i allt.
//H