Köpa ny Allmountain/freestyle bräda?

Samuel M

Medlem
Tjena!
Jag behöver hjälp från experterna, kollat på bräda ett bra tag nu och kan verkligen inte hitta rätt.

Jag är 182cm lång och väger runt 72 kg, har åkt ett tag och älskar o åka runt o dra sidehits, butters, spins m.m. Letar efter en bräda som är så pass lekfull att hela berget blir en park. Vill även börja köra mycket park, kanske inte de största XL hoppen utan mer rails, blåa hopp o sådant. Har folket några tips? Dem jag har kollat på än så länge som verkat intressanta är Salomon Assasain, Bataleon ET, Bataleon FT. YES Typo, Jones tweaker. Hur är Bataleons 3bt när man kör spins?

Tips på bindningar o boots mottages gärna också:)

Ska du ha en allmountainbräda är nog både Assassin och Typo bra alternativ. Köp den som är billigast eller snyggast. Har själv funderat på båda. Åker iofs inte park.

Boots är det absolut viktigaste. Spelar ingen roll om du har den saltaste brädan i backen men har ont i fötterna pga dina boots. Köp dom som passar dina fötter. Skulle rekommendera att mäta fötterna, både längd och bredd. Köp sen boots efter mondopoint storlek dvs cm/mm mått. Behöver du hjälp så skicka PM.
Sen kan du leta efter passande bräda och bindningar.

Boots är det absolut viktigaste. Spelar ingen roll om du har den saltaste brädan i backen men har ont i fötterna pga dina boots. Köp dom som passar dina fötter. Skulle rekommendera att mäta fötterna, både längd och bredd. Köp sen boots efter mondopoint storlek dvs cm/mm mått. Behöver du hjälp så skicka PM.
Sen kan du leta efter passande bräda och bindningar.
Tack för tipset, segt o få ont i fötterna

Shcysst tack! Det blev så att jag köpte Vans hi-standard pro, Hur lång tid brukar det ta innan dem bryts in så att dem blir lite mjukare?

Amen det e bra o veta! Dem tryckte lite oskönt på nåt ställe men har bara åkt med dem i 4 dagar än så länge

Amen det e bra o veta! Dem tryckte lite oskönt på nåt ställe men har bara åkt med dem i 4 dagar än så länge
Fast att dom trycker oskönt tycker jag inte låter så bra. Att man märker att dom tar i någonstans är inget problem men trycker oskönt gör mig lite fundersam.

Men men, ska inte måla fan på väggen. Allas fötter är olika och dom kommer ge sig lite mer. Hi Standard är väl dessutom dom mjukaste/flexigaste av Vans modeller.

Jag kör med Vans Infuse och jag har ungefär samma erfarenhet som Doughboy. Det tog nånstans mellan en och två veckor innan dom var "inkörda". Efter det så känns dom än idag med uppskattningsvis straxt över hundra åkdagar likadana.

Gällande bräda så kan jag rekommendera Capita Outerspace Living. Det är kanske bara om du är en riktig fartdåre den inte är det bästa valet. Men det är nog egentligen ingen av dom mid-flexade brädorna i denna kategori.

Fast att dom trycker oskönt tycker jag inte låter så bra. Att man märker att dom tar i någonstans är inget problem men trycker oskönt gör mig lite fundersam.

Men men, ska inte måla fan på väggen. Allas fötter är olika och dom kommer ge sig lite mer. Hi Standard är väl dessutom dom mjukaste/flexigaste av Vans modeller.

Jag kör med Vans Infuse och jag har ungefär samma erfarenhet som Doughboy. Det tog nånstans mellan en och två veckor innan dom var "inkörda". Efter det så känns dom än idag med uppskattningsvis straxt över hundra åkdagar likadana.

Gällande bräda så kan jag rekommendera Capita Outerspace Living. Det är kanske bara om du är en riktig fartdåre den inte är det bästa valet. Men det är nog egentligen ingen av dom mid-flexade brädorna i denna kategori.
Jag tror nog att jag inte kört in bootsen tillräckligt ännu, måste va det. Outerspacen ska vara riktigt skön i parken väl?

Är det någon som har erfarenhet kring Union Ultra bindningen? Och har haft problem med att dem skaver på bootsen?

Outerspacen ska vara riktigt skön i parken väl?
Enligt andra så ska den funka kalas i parken ja. Jag håller mig dock medvetet därifrån p.g.a. ålder och förmodad benskörhet :ROFLMAO: Har börjat hoppa lite och kan säkert på sikt bli lika besatt av att hoppa långt som jag är av att åka snabbt men thats it.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp