Köpa pjäxor online

• Trådstartare Trådstartare RWD
  • Start datum Start datum

RWD

Aktiv medlem
Köpa pjäxor online
Har hittat ett par Tecnica Cochise som jag provat och tycker satt riktigt skönt på min fot och framförallt bättre plats för stortån : )
Modellen jag provad hade 120 i flex och kändes relativt hård. Kör med Dolomito Sintesi 9.5 nu
https://www.freeride.se/prylar/pjaxor/0/dolomite/sintesi-95.html

Det finns även en Cochise med 110 i flex som jag tror kan räcka för mig nu på äldre dar och då jag inte enbart åker stenhård pist längre.
Tyvärr fanns den inte i min storlek så jag kunde inte prova den.
Tror ni man vågar chansa på att den sitter lika bra på foten som den hårdare modellen jag provade och köpa dessa online.
Har inte hittat nån butik i närheten som har den hemma i min storlek.

Någon som åker på dessa pjäxor? Hur är de att åka med i pist/ offpist ?

Provade även ett par Lange med 120 flex, det var milsvidd skillnad i flex, hur mjuka som helst.

Köpa pjäxor online
Risken att problem dyker upp när du börjar åka är stor, köper du dina pjäxor på nätet så får du ju gå till en separat pjäxfixare och det blir ofta dyrt, men köper du pjäxor av tidigare nämnda pjäxfixare så bjuder de flesta på allt fix&tricks som behövs för att få till passformen.

Köpa pjäxor online
Köpte själv ett par cochise för nån vecka sen, däremot pro130modellen men de olika flexen bör vara ganska lika. Då jag är student och pjäxor är dyrt tänkte jag köpa från tysken men efter lite mer tänk insåg jag att priset skulle bli det samma då det är sjukt dyrt att få pjäxorna fixade. Tyckte pjexorna satt perfekt i butiken men efter några snabba åk onsåg jag att de kommer behöva tryckas lite här och där. Summa sumarum, köp i butik och kör på 120flex, lär inte vara någon jätteskillnad från 110modellen :)

Köpa pjäxor online
Enda alternativet då är väl att man får köpa pjäxorna där man ska åka skidor. Annars får man ju stå ut med dem om de inte sitter bra tills man kommer hem och i mitt fall då åka minst en timme hemifrån för att få de fixade.
De är ju en 1000-lapp billigare på nätet. Så jag har ju i så fall en 1000-lapp att fixa pjäxorna för och kan då göra det på den skidort jag befinner mig. Eller går det på mer än så?
Med lite tur kanske det inte behövs och då har jag ju sparat en 1000-lapp.

110 är dessutom en 1000-lapp billigare än 120. Frågan är om det bara är flexen som skiljer?
Är det ingen mer skillnad så känns det ju onödigt att gå på 120 om jag inte tror mig behöva det.

Köpa pjäxor online
Oj insåg inte att det va så stor prisskillnad mellan flexen! Isåfall så är jag helt med dig på att 120 kan vara rätt ovärt. Om du har möjlighey kan du ju ringa till stället där du testade pjäxorna och se om dom kan svara på om det skiljer något mer än enbart flexen mellan pjäxorna. Vet inte om du skrev de men ifall du inte har planer på att tura nämnvärt kan de vara värt att kolla på tecnica mach1 väldigt lik cochisen(vad jag hört, rätta mig gärna om jag har fel) förutom att den inte har något gåläge. Men för 2000kr (110 på nätet mot 120 i butik) kan de ju helt klart löna sig att fixa till dom i efterhand. Var däremot noga med att kolla med säljaren/säljarna så att de är samma passform på de båda, endast olika flex. Lite trött så hoppas mina svar inte är allt för röriga ;)

Köpa pjäxor online
Prisskillnaden tyder ju på att det kan vara någon mer skillnad.
Men ska forska lite mer i det och se om jag kan hitta 110 nån stans i närheten och prova den först.
Gillade verkligen gåläget. Men det kommer nog inte bli något turande denna vinter, har inte ens turbindning för tillfället. Men man vet ju aldrig. Ska ta en titt på mach 1 också.

Jag var i en butik i Stockholm och provade när jag var där i helgen men bor inte där. Skulle naturligtvis letat upp en annan butik i Stockholm som hade dem i min storlek.

Sen är det ju så att nätbutikerna har lite extrarabatter nu innan jul vilket gör att man kan få tag i dem för en 1000kr billigare inkl frakt, annars skiljer det väl bara runt 600kr.

Senast ändrad:
Köpa pjäxor online
Cochise 130 har 98mm läst.
C120 och C110 har 100mm läst.

C130 och C120 har lika innersko medan C110 har en annan, enklare, innersko.

Jag skulle handla pjäxor i en bra butik. Endast om jag haft samma modell innan och visste vad jag behövde modifiera (och räknade med att klara det själv) skulle jag handla pjäxor online. En förlorad skiddag pga illasittande pjäxor äter ju upp mellanskillnaden i pris om man räknar på att man tagit ledigt från jobbet, åkt till fjälls, köpt liftkort, fikat för mkt, har ont i fötterna även nästa dag osv.

Köpa pjäxor online
Snowgod sa:
Cochise 130 har 98mm läst.
C120 och C110 har 100mm läst.

C130 och C120 har lika innersko medan C110 har en annan, enklare, innersko.

Jag skulle handla pjäxor i en bra butik. Endast om jag haft samma modell innan och visste vad jag behövde modifiera (och räknade med att klara det själv) skulle jag handla pjäxor online. En förlorad skiddag pga illasittande pjäxor äter ju upp mellanskillnaden i pris om man räknar på att man tagit ledigt från jobbet, åkt till fjälls, köpt liftkort, fikat för mkt, har ont i fötterna även nästa dag osv.
Ja jag hittade den infon om innerskon nu också, så det blir väl till att prova pjäxan i någon butik först ändå.
Eller gå på 120 : ).
Hade vänsterpjäxan på mig säkert 20-25 min och tog av mig högerpjäxan efter 10 min för att prova en Langepjäxa sen på med med högra cochisen i 10 min till.
Vänsterpjäxan satt bra hela tiden. Har oftast mer problem med högerfoten och känner det oftast direkt när jag sätter på en pjäxa men inte med Chocisen vilket gjorde den väldigt intressant. Kunde ana lite tryck på den högra efter c:a 10 min men inte i närheten av andra pjäxor jag har provat. Säljaren menade att troligen skulle en formgjuten sula lösa detta.

Har även detta problem med min högra fot på mina nuvarande pjäxor men vänster sitter perfekt.
Men det är ingen outhärdlig smärta direkt och det släpper när foten avlastas i t.ex sittliften.
Funderar på att kanske först prova med en formgjuten sula i mina nuvarande pjäxor och se om det löser problemet. Vad tror ni om det?

Köpa pjäxor online
Gjuten sula är oftast en bra idé, du kan säkert använda samma sula i nästa par pjäxor utan problem. Även de som har god komfort i sina pjäxor brukar uppleva en förbättring med ordentliga sulor.

Vore ju smart att reda ut varför du har problem med ena foten, det kanske är lätt åtgärdat, en bra pjäxfixare löser oftast sådant.

Köpa pjäxor online
Så nu har jag äntligen fått hem pjäxorna. C:a 1500 under ordinarie butikspris och med fri returrätt.
Nu gäller det bara att bestämma sig för om man ska behålla dem.
Har provat och jämfört med mina gamla nu och vad jag kan känna så är de inte sämre i varje fall. De sitter fast bättre och med jämnare tryck över hela foten. Bättre grepp runt hälen och bättre utrymme för tårna : )
Vänsterfoten sitter perfekt och jag kan inte känna något ställe som antyder till att det skall bli nåt problem.
På högerfoten finns samma tryck på utsidan av fotbladet som på mina gamla pjäxor. Skillnaden är att det trycker lite jämnare och inte på en punkt som i de gamla. Det känns när man står upp och belastar foten en lite längre stund. Känner inget när den avlastas ( sätter mig ner). Det är inget som gör ont och känns som sagt inte värre utan snarare något bättre än de gamla. Men som sagt det kan ju bli ett problem när man börjar åka.
Funderade på vad skillnaden är på mina fötter och mätte bredden. Skiljer nästan 5mm i bredd 105 mot knappt 110mm.
Någon som har koll på om pjäxans bredd (100mm) skall stämma överens med bredden på fotens verkliga bredd? Låter ju som pjäxorna är för smala för åtminståne min högerfot? Kan det vara problemet helt enkelt.

Senast ändrad:
Köpa pjäxor online
Ta ur innerskon ur skalet och stoppa ner foten utan strumpa i skalet. Låt foten glida framåt tills tårna nuddar framändan av skalet, stå med tryck på foten och känn efter vart foten rör skalet. Där foten rör skalet kommer du med största sannolikhet behöva trycka/fräsa utrymme för att få en bekväm pjäxa,

Köpa pjäxor online
Fräsa?!? Då blir väl skalet för tunt oh spricker?
Det är när jag skjuter bak foten som skalet nuddar foten på samma ställe som jag känner det med innerskon och strumpa. Haft på mig dem en dryg timme nu. Vänsterfoten sitter helt perfekt, hur skön som helst.
Höger fot trycker det lite på så det blir väl till att lästa ut den lite.

Köpa pjäxor online
Tänkte att om skalet blir för tunt så kanske det inte håller vid lite belastning.
Nej kan inte känna att foten tar i, men ganska nära, däremot om jag flyttar bak. Då touchar utsidan ungefär mitt emellan lilltå och häl skalet. Samt insidan ungefär under fotknölen.
Justerade kantningen på skaftet och då släppte trycket en hel del, nästan helt.

Köpa pjäxor online
Provade att spänna hårdare över foten ( hade ganska löst innan då det kändes som att foten satt fast bra och eftersom det tryckte lite på sidan.
Detta gjorde verkligen susen och nu sitter pjäxan hårt men mycket skönt , precis som det ska vara.
Trycket på sidan släppte och det blev ett jämnt skönt tryck runt hela foten samtitigt som det är gott om plats för tårna även om jag lutar mig bakåt.
Känns lovande men får väl se efter första dagen på skidor om drygt en vecka : )

Tillbaka
Topp