Köpa pjäxor

acura

Medlem
Köpa pjäxor
Har läst runt på forumt en hel del de senaste för att kolla info om olika pjäxor.
Hade från början tänkte mig att köpa ett par Lange WC Comp med Conformable innerskor.
Funderar mer och mer på om jag kanske borde prova en Full tilt-pjäxa.
Har faktiskt inte lyckats hitta något negativt om denna pjäxa.

Pjäxan jag köper nu är tänkt att användas länge så priset är inte prio ett.

Frågan är, tappar man mycket prestanda i full tiltpjäxan eller är den lika bra kraftöverföring i?
Ser att de flest som har full tilt kör mycket park, bootfittern som jag varit hos tycker att jag skall ha sprutskor då dessa har bättre passform, men jag vill ju även ha ett skal som passar min typ av åkning.
Hur mycket skiljer egentligen mellan 3dels och överlappkonstruktionen?

Åker mest pist men även en del offpist och har tänkt att jag skall lära mig att hoppa lite nu när jag åker lite mer per år än tidiagare.
Mina nuvarande pjäxor är ett par 10 år gammla salomon performa sport.
De är både helt utpackade och kanske även för mjuka för min åkning.

Väger 85 kilo och åker aggresivt med god teknik.
Skulle inte skada om man kan tura lite i pjuxen också:-)

Tacksam för hjälp

Köpa pjäxor
Glöm inte bort Dalbellos finare pjäxor, mycket lika FT, men lite annorlunda i detaljer... En Krypton Pro med ID Gold-linern kanske?

Köpa pjäxor
Snacka med Lima-ko (https://www.freeride.se/member/view.php?id=15091), har för mig att han har Conformable sprutsko i sin Full tilt. Och han åker nästan inge park alls (även att han är rätt grym på det).

Själv har jag varken erfarenhet av full tilt eller corformable men har kört strolz sprutsko och intuition (som följer med full tilt). Sprutsko är skönt men nästan extremt tajt och kostar en hel del. Jag är super nöjd med min intuition så mitt tips är att börja med innerskon som följer med och sen om nått år eller två spruta en conformable i den. Då sprider du ut kostnaderna åxå. Och när du ska spruta conformable så rekommenderar jag Henke på Alpingaraget i Sthlm som är übergrym på att spruta dom.

EDIT: Hmmm nu blev jag fundersam när jag såg Carled's svar... är j Dalbello som har Intuition som standardsko. Full tilt åxå eller?

Senast ändrad:
Köpa pjäxor
Ok, glömde nämna att jag bor i malmö...
Här finns lange/conformable men inte full tilt, men då kanske de är värt att åka till Gbg eller stockholm och prova full tilt och dalbbello innan jag bestämmer mig, vill ju till att de passar min fot också...

Tack för hjälpen, fortsätt gärna med mer tips/råd.
vill inte klanta till mig som jag brukar göra genom att bara köpa första bästa grejj jag hittar, har dock inte gjort så med pjäxor än så länge:-)

Köpa pjäxor
Kan tillägga att jag själv kör med Lange WC 130 med Intuition i och är väldigt nöjd. Dock kan dom vara snäppet för hårda ibland, tog lite tid innan jag vande mig men nu älskar jag dom. Men trenden går väl mot lite mjukare pjäxor och Lange har alltid varit kända för hårda grejer. Har precis som du bara hört bra grejer om Full tilt.

EDIT: kom på en sak till, i Lange är det (iaf för mig) ett MÅSTE att köra Inuition innersko eftersom Langepjäxorna gör fruktansvärt jävla ont att ta av och på pga skalet går rakt in i foten och är hårt som satan framme vid tungan just när man tar av och på dom. Förstår verkligen inte hur folk kommer i och ur sina :S men Intuition-innerskon är utformad på ett annat sätt som gör att man inte känner dom kanterna.

Senast ändrad:
Köpa pjäxor
JockeSki sa:
EDIT: kom på en sak till, i Lange är det (iaf för mig) ett MÅSTE att köra Inuition innersko eftersom Langepjäxorna gör fruktansvärt jävla ont att ta av och på pga skalet går rakt in i foten och är hårt som satan framme vid tungan just när man tar av och på dom. Förstår verkligen inte hur folk kommer i och ur sina :S men Intuition-innerskon är utformad på ett annat sätt som gör att man inte känner dom kanterna.
Lange WC 120 med Comformable innebär ingen smärta för mig när jag tar på dem, kanske 130 specifikt eller så varierar det från person till person.

Köpa pjäxor
JockeSki sa:
Kan tillägga att jag själv kör med Lange WC 130 med Intuition i och är väldigt nöjd. Dock kan dom vara snäppet för hårda ibland, tog lite tid innan jag vande mig men nu älskar jag dom. Men trenden går väl mot lite mjukare pjäxor och Lange har alltid varit kända för hårda grejer. Har precis som du bara hört bra grejer om Full tilt.

Hjälper det alltså att byta innersko för att bli av med det problemet? JAg köpte ett par lange fluid 100 förra säsongen och jag brukar mer eller mindre gråta varje gång de ska av iaf... (lite överdrift men fasen inte långt borta) Få på dem går bra om än trångt. När de ska av däremot nyper de som fasen över vristen. Brukar kunna funka om man får hjälp av någon som drar isär panelerna samtidigt men inte alltid man har hjälp...

Köpa pjäxor
Pillard sa:
Hjälper det alltså att byta innersko för att bli av med det problemet? JAg köpte ett par lange fluid 100 förra säsongen och jag brukar mer eller mindre gråta varje gång de ska av iaf... (lite överdrift men fasen inte långt borta) Få på dem går bra om än trångt. När de ska av däremot nyper de som fasen över vristen. Brukar kunna funka om man får hjälp av någon som drar isär panelerna samtidigt men inte alltid man har hjälp...
Japp det hjälper. Det är precis samma problem som jag hade. Intuiotion-innerskon har ingen tunga utan överlappar istället vilket skyddar mot kanterna som gör ont. Med den så känner man inte kanterna alls. Jag kan ta av mig pjäxorna utan hjälp i -15 grader utan problem.

Det har tyligen kommit nån ny Intuition "Luxury" innersko med tunga men det är INTE den du ska ha utan den som heter WRAP. Jag har Power Wrap och är riktigt nöjd med den.

Jag råder alla som inte vill lägga pengarna på en sprutsko att köpa Intuition. Dom är mycket prisvärda. Och det kommer garanterat kännas skönare att ta av och på dina Lange-pjäxor.

Kika här: http://www.intuitionliners.com/products2.htm

Bild:
large250RESIZED%5CIntuitionpowerwrap.JPG

Senast ändrad:
Köpa pjäxor
JockeSki sa:
Pillard sa:
Japp det hjälper. Det är precis samma problem som jag hade. Intuiotion-innerskon har ingen tunga utan överlappar istället vilket skyddar mot kanterna som gör ont. Med den så känner man inte kanterna alls. Jag kan ta av mig pjäxorna utan hjälp i -15 grader utan problem.

Det har tyligen kommit nån ny Intuition "Luxury" innersko med tunga men det är INTE den du ska ha utan den som heter WRAP. Jag har Power Wrap och är riktigt nöjd med den.

Jag råder alla som inte vill lägga pengarna på en sprutsko att köpa Intuition. Dom är mycket prisvärda. Och det kommer garanterat kännas skönare att ta av och på dina Lange-pjäxor.

Kika här: http://www.intuitionliners.com/products2.htm

Bild: http://www.svst.com/images/large250RESIZED\Intuitionpowerwrap.JPG
Låter ju som en bra idé. Finns det nån i Sverige som säljer dem? Vill ju gärna få tillgång till ugn och lite så för att verkligen se till att de sitter ordentligt...

Köpa pjäxor
acura sa:
Ok, glömde nämna att jag bor i malmö...
Här finns lange/conformable men inte full tilt, men då kanske de är värt att åka till Gbg eller stockholm och prova full tilt och dalbbello innan jag bestämmer mig, vill ju till att de passar min fot också...

Tack för hjälpen, fortsätt gärna med mer tips/råd.
vill inte klanta till mig som jag brukar göra genom att bara köpa första bästa grejj jag hittar, har dock inte gjort så med pjäxor än så länge:-)
Stadium Ski i Ängelholm har FullTilt BumbleBee...
De gör även Conform'able innerskor och sulor.

För övrigt råder jag dig att kika på Dalbello Krypton Pro ID! Finns nog i göteborg, annars på A-garaget Sthlm.

Köpa pjäxor
Vissa modeller av Full Tilt och Dalbello kommer orginal med Intuition-innersko så dom som säljer dom pjäxorna borde sälja Intuition. Ring och fråga typ Alpingaraget, Alpint eller någon shop i Åre.

Och butiken gör dom åt dig. Det är viktigt att göra dom rätt (men till skillnad från en sprutsko som bara kan göras en gång kan Intuition värmas upp och göras om några gånger). Att baka i egen ugn är inget att rekommendera :P

Köpa pjäxor
Ok, kanske ska ta en vända till ängelholm då, är ju ingen skillnad passform på bumbel bee och konflict.
Snö och sjö kunde ta hem full tilt om jag vill så då vill man ju bara veta rätt storlek och om den passar min fot innan man köper.

Tackar för hjälpen allihop.

Och som frågats tidigare, de borde väl vara tillräckliga prestanda i både full tilt och dalbello om de passar min fot för att köra vanlig piståkning och inte bara hoppa runt i parken.

Kör ju trots allt nästa bara pist som de sre ut just nu, även om planerna är att de skall bli mer utanför än innanför.

Köpa pjäxor
JockeSki sa:
Vissa modeller av Full Tilt och Dalbello kommer orginal med Intuition-innersko så dom som säljer dom pjäxorna borde sälja Intuition. Ring och fråga typ Alpingaraget, Alpint eller någon shop i Åre.

Och butiken gör dom åt dig. Det är viktigt att göra dom rätt (men till skillnad från en sprutsko som bara kan göras en gång kan Intuition värmas upp och göras om några gånger). Att baka i egen ugn är inget att rekommendera :P
Får kanske kika på det när jag är i Åre v.5 Bor i Linköping till vardags. Kollade återförsäljare på hemsidan du tipsade om och fanns ju ingen i Sverige. Kan iof vara agenturer bara som de listade på hemsidan...

Köpa pjäxor
Full Tilt kommer med Intuition innerskor i alla sina pjuk, med varierande prestanda, läs mer om de olika här http://www.fulltiltboots.com/liners.asp
Dalbello kan fås med Intuition innerskor i modellerna Krypton Pro, Proton 12 (de är dock inga 3-delspjuk), Krypton Cross samt Krypton Il Moro. Läs mer om deras olika innerskor här http://www.dalbello.it/ID_Thermo.aspx
Varför man ens har möjligheten att välja vanliga innerskor på Dalbello har jag väldigt svårt att förstå då Intuition ger en fit som är så nära formsprutade innerskor det bara går, men enligt MITT tycke mycket bekvämare, mer allround samt varmare.

Att man skulle tappa prestanda eller kraftöverföring i Full Tilt eller Dalbellos 3-delspjuk kan jag inte se någon grund i. Visst, det kanske inte är mycket som slår ett par Conform'able innerskor i en fin racepjäxa vad det gäller kraftöverföring, men sen är de lika allround som ett par Super G skidor också om du frågar mig. Den största fördelen med Full Tilt och ovan nämnda Dalbello pjuk enligt mig är att man kan byta tungor och förändra pjäxans flex på ett kick, medans du på ett vanliga överlappspjäxor måste skära och på så sätt förändra pjäxans prestanda för alltid.

Senast ändrad:
Köpa pjäxor
Pillard sa:
Får kanske kika på det när jag är i Åre v.5 Bor i Linköping till vardags. Kollade återförsäljare på hemsidan du tipsade om och fanns ju ingen i Sverige. Kan iof vara agenturer bara som de listade på hemsidan...
Åre v.5 :) Fuck yeah! Jag åxå. Student Ski Week? Jag är laddad till tusen! :) Får du syn på mig på fjällgårdens afterski kan du få titta på pjäxorna och ta en shot ihop :P

Blackriverpaint sa:
JockeSki sa:
Att baka i egen ugn är inget att rekommendera :P
Varför inte? Har du erfarenhet av det?
Seriös? Vet bara hur det blev sist jag skulle baka bullar. Och "bulle i ugnen" har jag ingen erfarenhet av :P

Lima-ko sa:
...då Intuition ger en fit som är så nära formsprutade innerskor det bara går, men enligt MITT tycke mycket bekvämare, mer allround samt varmare.
Helvete kossan, va är det jag hör?! Hehe... du som förespråkade sprutsko när jag köpte Intuition mycket billigare ;) Jodå, jag kan snacket, sprutsko äger i tajthet och prestanda men när det kommer till pris, komfort, enkelhet och värme så är Intuition oslagbar.

Har glömt att säga åxå att Intuition är SJUKT lätt. Väger typ nada. Nu kanske det låter som jag säljer Intuition men det gör jag inte, tycker bara dom är riktigt bra för det priset.

Senast ändrad:
Köpa pjäxor
JockeSki sa:
Helvete kossan, va är det jag hör?! Hehe... du som förespråkade sprutsko när jag köpte Intuition mycket billigare ;)
Det var innan jag förfrös mina fötter för femtioelfte gången (trots värmare), slet loss min häl ur det skruvstädsliknande hälgreppet (som Conform'able ger) vid en baklängeslandning vilket ledde till en obeskrivlig smärta samt höll på att bryta fotleden varenda gång jag skulle ta på mig pjäxorna kalla på parkeringen.

Senast ändrad:
Köpa pjäxor
JockeSki sa:
Blackriverpaint sa:
JockeSki sa:
Seriös? Vet bara hur det blev sist jag skulle baka bullar. Och "bulle i ugnen" har jag ingen erfarenhet av :P
Kung i baren men utslängd fràn köket.....

Jag provbakade mina intuition (till ett par Il moro) i söndags. Tyckte det funkade ganska bra faktiskt. De var definitivt skönare än när de var obakta. Lite detaljarbete kvar bara. Om det gàr màste man ju prova :-)

Köpa pjäxor
JockeSki sa:
Pillard sa:
Åre v.5 :) Fuck yeah! Jag åxå. Student Ski Week? Jag är laddad till tusen! :) Får du syn på mig på fjällgårdens afterski kan du få titta på pjäxorna och ta en shot ihop :P

Blackriverpaint sa:
JockeSki sa:

Lima-ko sa:
...då Intuition ger en fit som är så nära formsprutade innerskor det bara går, men enligt MITT tycke mycket bekvämare, mer allround samt varmare.
Helvete kossan, va är det jag hör?! Hehe... du som förespråkade sprutsko när jag köpte Intuition mycket billigare ;) Jodå, jag kan snacket, sprutsko äger i tajthet och prestanda men när det kommer till pris, komfort, enkelhet och värme så är Intuition oslagbar.

Har glömt att säga åxå att Intuition är SJUKT lätt. Väger typ nada. Nu kanske det låter som jag säljer Intuition men det gör jag inte, tycker bara dom är riktigt bra för det priset.
Of course, 3e året i rad på student ski week v.5. Får bara hopas att högzon är öppet så kommer det bli åka av på riktigt... JAg får ställa mig på afterskin och skrika efter jocke med kortet i högsta hugg...:)

Köpa pjäxor
Bumpar upp denna igen då jag var och provade Full tilt för ett par dagar sedan.
Hur är de med skillnaden mellan storlekar?
Kunde tyvärr inte prova 28,5 storleken utan bara 27,5.
27,5 var något liten till mina 277mm långa fötter, dock så klämde den inte någonstans utan var bara kort och lite liten runt om.
någon som jobbar med pjäxförsäljning kanske har koll på hur mycket längre 28,5 är än 27,5? Kändes som att de är lite små i storlekarna jämfört med andra märken?

Köpa pjäxor
acura sa:
Bumpar upp denna igen då jag var och provade Full tilt för ett par dagar sedan.
Hur är de med skillnaden mellan storlekar?
Kunde tyvärr inte prova 28,5 storleken utan bara 27,5.
27,5 var något liten till mina 277mm långa fötter, dock så klämde den inte någonstans utan var bara kort och lite liten runt om.
någon som jobbar med pjäxförsäljning kanske har koll på hur mycket längre 28,5 är än 27,5? Kändes som att de är lite små i storlekarna jämfört med andra märken?
Storleken borde ju inte vara ett problem. Ska sitta äckligt tight i början annars är de för stora. Har ingen koll på vad det är för läst på Full Tilt men jag antar att de matchar dina fötter bra om du nu provar just dom (och att du har vettiga strumpor). Känns det helt fel så kanske du ska titta på nåt annat med mer lämplig läst.

Köpa pjäxor
Lästen skall vara 98 tror jag, men de är ju i storlek 26,5 som alla andra gissar jag.
Borde alltså vara ganska lika Langes raceläst. Men den kändes inte lika tajt som Lange.
jag har ju inte särskilt breda fötter och ganska låg vrist.

Alternativen just nu är:
Lange Comp med conformable sprutsko (Lite väl tajt skal men de borde gå att tryck ut.)
Lange Banschee med orginal innersko
Full Tilt Conflict med intution (osäkert hur den sitter i storlek 28,5. Krångligt att hitta för att prova innan beställning.)
Atomic RT CS 110 eller H110
Tecnica Dragon
Några tankar kring detta?

Köpa pjäxor
Jag kan bara meddela så här ett år efter att tråden skapades att jag kör Comformable innersko tillsammans med ett par Lange Banshee 110 och det fungerar alla tiders.
1a veckan hade jag däremot ett helsike i skon. Skon klämde utav bara tusan ovanpå foten och under hålfoten. Fick lämna in pjäxan hos Sportspec i Gbg, där de löste problemen. Nu är jag hur nöjd som helst och kommer, när min sko går sönder, göra om liknande kombination. Dvs Lange yttersko och Comformable sprutad innersko.

Må bäst!

G

Tillbaka
Topp