Köpa snowboard

Athlas

Ny medlem
Köpa snowboard
Tja!
Jag testade precis att åka snowboard i Alperna och jag blev helt fast. Nu funderar jag på att köpa en nybörjarbräda eftersom det måste vara billigare nu än under högsäsong. Vad skall jag tänka på när jag skall välja en? Jag är 170 cm/70 kilo. Skall man lägga mer pengar på en dyrare direkt eller är det smartare, med min begränsade erfarenhet, att satsa på en billig? Vilken typ av bindning är bäst för nybörjare? Vad skall jag tänka på när jag köper skor? Ge gärna förslag på hyfsat bra och billiga grejer. Många frågor på en gång är det, och jag skulle bli jävligt tacksam om någon tog sig tid att svara på dem.
/Migge

Köpa snowboard
vet inte riktigt men om du är så fräsch som det låter och kanske inte vill lägga massor av pengar på utrustningen med en gång så tycker jag att du ska kolla om du kan hitta nått begagnat. jag hade aldrig nån billig nybörjar bräda och har inte känt att jag saknade det heller. bättre att lägga samma pengar på en bra bräda begagnad

Köpa snowboard
Svaret beror ju på hur mycket du vill satsa på bräda i framtiden. OM du själv tror att det är en övergående fluga ska du självklart köpa en så billig bräda som möjligt.

Om du tror att det är något för dig bör du i första hand tänka på vad du ska använda brädan till. I pisten kommer bräda aldrig att slå skidor då du bara har ett skär att ligga på och även pga att bräda är väldigt känsligt för uppkörda backar och pucklar. Du kan helt enkelt inte kompensera på samma sätt som med skidor. Kvar återstår funparken och offpist (där bräda är klart skönare). Ska du jibba kan du välja en mjukare och kortare bräda vilket även är bättre för dig som nybörjare då du lättare får ner kanten i backen vid låga farter. Väljer du en big mountain-bräda kommer den att ta dig på tur om du inte är en stark och skicklig åkare. Om du har tänkt att åka i svenska förhållanden rekommenderar jag att du väljer en mjuk/mellanmjuk modell då offpisten är klart begränsad här.

Precis som med skidor är pjäxorna A och O. Lägg pengarna på så hårda boots som bara möjligt-även om dessa är obekvämare i början. Om du vurpar med mjuka boots i hög fart finns det en risk att du vrickar fötterna då brädan glider undan. Då det inte finns någon utlösning på bindningarna kommer någonting att ge vika och det är inte remmarna direkt. Jag har ett antal gånger vrickat fötterna i ett par Northwave Freedom alternativt dragit upp skruvarna i bindningarna vid vurpor (jag väger ijuförsig 95kg och åker ordentligt fort).
En annan fördel med hårdare boots är att remmarna inte klämmer lika mycket på foten (något som kan vara lika smärtsamt som nya skidpjäxor)

Bindningarna bör också vara av den dyrare sorten. Se till att det finns en "gaspedal" dvs en utskjutning under tå och häl som ger mer hävarm. Detta återfinns på dyrare modeller. Själv kör jag på ett par Drake F60 Ltd som är asbra.

Slutsats: du klarar dig med en billigare bräda (tom Warp ;) ) men bindningar och boots ska vara dyra. Fördelen där är också att du kan använda samma bindningar och boots även om du byter upp dig till en dyrare bräda så småningom. Å andra sidan går snowboard så sabla fort att lära sig så du kan lika gärna köpa en dyr direkt vid det här laget alternativt hyra tills du blir tillräckligt bra så spar du pengar. Sen är det klart roligare att åka på en dyr bräda än att köra på Stadiums eget snorungemärke...

Köpa snowboard
håller med ovan med dock att en hyfsad bräda e att föredra då den biter mer i backen o e lättare att köra med. har en nitro suprateam 04 på 163cm som ligger o skräpar om de e av intresse..

Tillbaka
Topp