Köpa snowboardutrustning

philipostman

Ny medlem
Köpa snowboardutrustning
Tjena!

Har tänkt att köpa snowboardutrustning till vintern och funderar lite på vad jag ska köpa. Har tidigara åkt skidor och hyrt bräda någon gång ibland. Tycker det verkar mycket roligare att åka bräda så därför vill jag köpa mig en egen ordentlig bräda till vintern.

Kommer för det mesta bara cruisa runt i pisten och om jag känner mig själv rätt så blir det antagligen även att leka lite i parken när jag lärt mig åka ordentligt :D Kanske blir någon offpist vända då och då..

Är 177 cm lång, väger ca 85 kg och har stl 42 i skor.

Det jag har kollat på efter att jag läst runt lite är dessa:
http://www.ridestore.se/bataleon-airobic-154-snowboardpaket-1
http://top12.se/snowboard/24545-bataleon-evil-twin-157-burton-custom-.html
http://top12.se/snowboard/24765-bataleon-evil-twin-154.html

Är det något ni skulle rekomendera? Har ingen koll på vilka märken man ska kika efter. Har ni några andra tips får ni jätte gärna länka.

Boots har jag ingen koll alls på, tips där mottages också.

Hoppas jag kan få lite hjälp så man kan få ha lite roligt vinter :)

/Philip

Köpa snowboardutrustning
Det är fina brädor du har kollat på. Bataleon är ett bra märke som står ut i snowboardbranschen med deras 3tb/tbt som är att kanterna sitter högre upp så man kommer lättare ut ur sketchy landningar i parken t.ex.

Finns mer att läsa om det här: http://bataleon.com/3bt

jag tycker 3tb brädor är riktigt goa att köra med men det är en smaksak.

På de tre alternativen du har kollat på så är bindningarna förstora i den sista länken. Men bindningarna i de andra två fungerar bra.

I den första länken är den en bataleon airobic som är en mjuk snowboard till mestadels rails men fungerar även till hopp.

Bataleon evil twin är en hårdar snowboard som passar till freestyle. mer att hoppa med alltså.

Inga av dessa brädor är inte direkt för nybörjare. Men skulle inte direkt se några svårigheter med att börja med en sådan bräda. Jag tyckte det var enklare i början att köra en bräda med hårdare flex då de flesta brädor man kan hyra också brukar har en hård flex.

Till boots rekommenderar jag allt som är av något vettigt märke som nitro, burton, thirtytwo m.m.
Skaffa bara ett par boots som sitter gött på foten.

Köpa snowboardutrustning
Stort tack för svar Bertan!!

Då kanske evil twin brädan hade varit något för mig. Blir ju som jag skrev mest att glida runt i pisten och när jag lärt mig åka leka runt lite på rails och hopp. Eller har du något bra tips på annan bräda? :)

Köpa snowboardutrustning
En bataleon whatever är annars en grym allround bräda som passar var du än ska åka någonstans.

Känner mig osäker på vilken storlek som skulle passa dig men en 154 ish fungerar för nästintill alla

Köpa snowboardutrustning
Har fastnat för evil twin brädan nu efter att ha kikat runt på lite recensioner, känns som att den skulle passa mig rätt bra. Eller är jag helt ute och cyklar? :D

Hur är det med bindningar? Skulle dom som ingår i paketet jag länkade fungera bra?

Tack för svar bertan!!

Köpa snowboardutrustning
Lutar åt den! Då har jag ju förhoppningsvis en bräda som duger att åka på ett par säsonger :)

Hur är det med bindningarna som ingår i paketet? Är dom okey?
Och boots, gör jag lättast i att åka till någon butik som säljer och prova ut ett par?

Tack för svar linder :)

Köpa snowboardutrustning
Bindningarna som är med är klockrena! Har 3 par för tillfället och haft ytterligare ett till par som jag sålde ihop med en bräda pga för många brädor :D

Om det är som på bilden så är det den mjukare dämpningen vilket är att föredra, samt dom strapsen är helt okay! Föredrar dock den andra toestrapen men det är så små skillnader! :D

Köpa snowboardutrustning
Bataleon Evil Twin har dock blivit mjukare än vad den har varit tidigare, de mjukade upp kärnan till säsongen 12/13 (andra länken den svarta Evil Twin). Däremot ska du nog hålla dig borta från den vita modellen (sista länken), det är en 10/11 model och lite väl dyr för en såpass gammal bräda, dessutom är den styvare än den svarta.
Kika annars på flextesterna här:
2014 152cm:
2015 157cm:
(Får tas med en nypa salt eftersom den ena är en 152cm, den andra en 157cm och det är samma person som testar så det är inte konstigt att han tycker att den ena är mycket mjukare xD)

Senast ändrad:
Köpa snowboardutrustning
Nu när snön börjar komma här uppe i norrland så börjar det kännas dax att att införskaffa en bräda snart!
Fortfarande lite osäker på vad jag ska köpa för något dock...
Funderar på en bataleon airobic med ett par switchback all black bindningar. Vad tror ni om de? Den ska ju vara mjuk vilket ska vara lättare för nybörjare vad jag fattat det som och känns som att en mjukare bräda kan passa mig som vill chilla ner för pisten, lira lite i parken och kanske köra någon offpist vända då och då. Eller går det absolut inte att åka något annat än park med en sådan bräda? Kom gärna med något annat förslag om ni har? :D

Köpa snowboardutrustning
kör hårt!

Tror inte den blir för mjuk men vill du kolla på hårdare så är nästa steg whatever och sen eviltwin :)
mjukare = funkink och sen mjukast disaster :)

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp