550d är inte vädertätad, du kan alltså inte lägga ifrån dig den i snön och vara 100% säker på att den funkar igen. Jag har dock gjort det och den överlevde :P
Men. Nu tänker jag svänga lite på diskussionen.
Det du borde köpa är TVÅ kameror.
En filmkamera som filmar HD
+
En rejäl systemkamera.
(eller gå upp till 7d/5dmkII)
Varför?
Om du köper båda begagnade så kommer du att ha möjlighet att köpa en riktigt bra systemkamera som är vädertätad, aluminiumbody, samt tar många bilder per sekund. Jag tänkte t.ex. på Canon 40d, 50d. Ingen av dessa filmar alls, men de tar bra bilder och framförallt så är de semiproffsiga på sättet att de känns rejäla och fyrar av rejält många bilder per sekund med mycket snabb autofokus. En 50d ligger fruktansvärt mycket bättre i handen än en 550d, gå bara till närmaste fotobutik / elgiganten / mediamarkt och testa. Samma gäller med nikons modeller, vissa sitter helt enkelt bättre i näven för just dig, och de är de som du kommer känna dig mest bekväm med.
Ett paket med en 50d+ett bra objektiv t.ex. tamron 17-50 f2.8 kostar ca 8-10k begagnat. En lös 50d ska du inte betala mer än kanske 5,5-6k för. En lös 40d kostar ca 3,5-4,5k begagnad.
Bra normalobjektiv som skulle passa dig;
Canon 50mm f1.8 II - ett mycket bra objektiv som skulle vara kamerans standardobjektiv. går att hitta för 7-800kr begagnad med uvskydd/motljusskydd
Tamron 17-50 f2,8 - finns med eller utan IS , utan så kostar den begagnad mellan 2-3000kr. Skulle isåfall ersätta objektivet ovan och vara kamerans standard / lättare vidvinkelzoom
Tamron 24-75 f2,8 - även den finns med eller utan IS, en begagnad utan kostar ca 3000kr. Skulle vara en normalzoom / kortare tele. Ger ingen speciell vidvinkeleffekt pga endast 24mm. Mer tele och rejälare objektiv än det ovan.
Canon 17-40 4L - en vädertätad kvalitetszoom som ger bättre bilder än de två ovan men är mindre ljusstark och har sämre zoomomfång. Dock tät och kommer hålla för evigt. Begagnad; 4k~ (se till att få med motljusskydd+filter)
Jag tycker iallafall att du ska gå på ett rejält objektiv med fast bländare 2,8 eller ett fast objektiv med bländare 2,0 eller lägre + ett telezoom när du känner att du verkligen behöver det.
(zoomobjektiv som zoomar väldigt bra antar jag refererar till att du vill ha hög brännvidd dvs många mm)
Exempel på billiga telezoomar som är helt ok;
Canon 70-300 USM ; USM ger snabbare autofokus. Detta objektiv är allt annat än ljusstarkt, kommer inte gå att använda inomhus annat än i nödfall.
Sigma 70-300 icke is, - ett nybörjarobjektiv. Prisvärt, dvs det kostar ingenting begagnat, men är inte speciellt bra. Kul att ha som förstaobjektiv, du behöver inte vara rädd om det och du kan ju alltid sälja vidare det när du uppgraderar dig.
Telezoomar som du ska fundera på att köpa någon gång i framtiden;
Canon 70-300 IS USM; Mycket rejälare än icke- IS varianten. Större, tyngre och bättre. Kostar mycket mer, en begagnad går på ca. 3,5-4k. En bra telezoom men tyvärr inte ljusstark. Man kan inte få allt

Jag sålde min pga ljuset var för dåligt för inomhusfoto / skuggiga bilder.
Canon 70-200 4L USM; Mycket bra optik, vädertätad, bra andrahandsvärde pga L-optik, fantastisk färgåtergivning. Går att hitta beggad för 4-5k, se till att du får motljusskydd och ett filter på köpet isåfall, dessa är ganska dyra att köpa nya.
Sigma 70-200 2,8; Inte lika bra som canons ovan, men ljusstarkare och fortfarande väldigt robust och tung. Begagnad hittar du den för c.a 4,5-5k
Tokina ATX 80-200 f2,8; Min joker. Jag har en och jag älskar den. Den är ganska mjuk på 2,8 om det är dåligt ljus, men i bra ljus eller om du bländar upp till f4/f5,6 så är den superskarp. Den väger tyvärr mycket. mer än 1kg är det iallafall. Billigast begagnad om du får tag på ett ex, de görs inte längre. Köpte min begagnad för 2,5k men det var nog ett fynd. Billigast just nu på blocket; 4k.
Gud vad långt detta blev. Jag kan ingenting om Nikon förutom att jag är helt lost i menysystemet men jag har tagit kanske 50,000 bilder eller mer med Canon och här ovan finns lite information om gluggar jag kört med.
Jag har inte tagit med alla gluggar, speciellt dyrare har jag lämnat utanför diskussionen då du hade en begränsad budget.
Jag anser alltså att du ska satsa på en riktigt bra kamerauppsättning med ett tätat hus som 40/50/60d samt en filmkamera. Objektiv ska vara ljusstarkt. End of story.
Tack för mig, pma om du vill ha exempelbilder eller nåt

Hans