Köpa systemkamera!

Niiiicke

Medlem
Köpa systemkamera!
Ja, då var det dags för systemkamera! Inser att min kompaktkamera inte räcker riktigt! :-) Men har absolut ingen koll på systemkameror, med andra ord är totalt kass på allt vad systemkameror och objektiv innebär! :-) Men vill ha en systemare som tar sjukt bra bilder, filmar i HD och tål lite vatten och stötar. Vill även ha ett zoomobjektiv som zoomar väldigt bra. Någon som kan vägleda mig? :-)

Köpa systemkamera!
...låt mig gissa: och så vill du inte betala mer än ca 3.000 kr? :rolleyes:

Nikon 7000 verkar svårslagen på många sätt utifrån din spec. Optik kostar pengar, men vill du ha stort omfång rekommenderar jag 18-200VR och så kompletterar du med en 10/12-20/24 vidvinkelzoom.

Köpa systemkamera!
kolla på cannon 550D, många som använder den när de filmar och fotar, blir väldigt snyggt och jag köpte min för 8000:-. enkel att använda när man förstår sig på den. Väldigt nöjd! Googla lite på den om du är nyfiken på mera info!

Köpa systemkamera!
millgard sa:
...låt mig gissa: och så vill du inte betala mer än ca 3.000 kr? :rolleyes:

Nikon 7000 verkar svårslagen på många sätt utifrån din spec. Optik kostar pengar, men vill du ha stort omfång rekommenderar jag 18-200VR och så kompletterar du med en 10/12-20/24 vidvinkelzoom.
vaddå 3000:- kan ge ca 10 000:- ;)

Köpa systemkamera!
Eftersom att du vill ha ett bra zoom ska du antingen leta efter ett kit med två olika objektiv (ex. ett 18-55mm obj. och så ett 55-200mm) annars så finns det ju mer allround som har till ex. 18-135mm zoom, dock får du ju lite mindre som högsta zoom men du slipper byta objektiv !

Har sett filmerna folk har gjort med en 550D och dom blir sjuukt bra kvalité på, och jag är själv sugen på en sån, dock vet jag inte hur vädertätad en 550D är. Sen finns ju 7D men då får du gå upp ganska mycke i prisklass men då får du lite bättre kamera med ett stabilare kamerahus med lite metallegeringar och så..

Här kan du läsa om Canon's 550D: http://www.firstfoto.se/tester/canon-eos-550d

Senast ändrad:
Köpa systemkamera!
jeppenator sa:
kolla på cannon 550D, många som använder den när de filmar och fotar, blir väldigt snyggt och jag köpte min för 8000:-. enkel att använda när man förstår sig på den. Väldigt nöjd! Googla lite på den om du är nyfiken på mera info!
Kan också intyga att 550D är en sjukt prisvärd kamera! köpte min på elgiganten med trygghetsförsäkring och explorer pack för 10k, dock bara med 18-55mm objektiv för dom hade inte inne 18-135 och det objektivet kan jag rekommendera :)

Köpa systemkamera!
1. Vill du ha ordentligt vädertätad kamera får du nog sikta in dig på 7D och uppåt + L-objektiv (eller motsvarande hos någon annan tillverkare) och då snackar vi stora summor pengar, men även plasthusen, typ 550D och liknande tål litegrann. Kanske inte att begravas i snö, men lite stänk och så är inga problem.
Tänk på att låta kameran ligga kvar i väskan någon timma när du kommer in från kylan bara, annars blir den full av kondens = inte bra.

2. Alla systemkameror idag går att ta väldigt bra bilder med, även de allra billigaste. sedan kan det givetvis underlätta med snabbare serietagning, bättre AF och så vidare men även de billigaste är bra.
Om jag skulle köpa min första kamera idag skulle jag satsa på antingen Canon 550D eller Nikon D90. Båda kan filma och fås för omkring 10 000:- med helt okej objektiv. Vill du lägga lite mer finns de helt nya Canon 60D och Nikon D7000 som har snabbare serietagning och bättre autofokus.
Har du kompisar som också har systemkameror kan det vara värt att köpa samma system som dom så kan ni låna objektiv av varandra.

Jag har dålig koll på Nikon, men både Canons klassiska kitobjektiv 18-55 (versionen med IS) och telezoomen 55-250 är riktigt bra sett till vad de kostar. Långzoomarna (18-135 och 18-200) är inte riktigt lika skarpa men så blir det. Ju större zoomomfång desto svårare att bygga bra gluggar.
Orkar du ha två objektiv och byta i backen eller vill du ha ett som funkar till allt?

Givetvis finns det fler kameratillverkare än Canon & Nikon, men de är störst i Sverige, det är lättast att hitta andrahandsgrejer till dem och jag har för dålig koll på övriga för att uttala mig.

Vill du ha en billig vidvinkel rekommenderar jag Samyang 8mm fisheye. Det har ingen autofokus, och man får ställa in bländaren manuellt men det kostar hälften så mycket som de billigaste vidvinkelzoomarna och en tredjedel av något annat fisheye. När man väl lärt sig hur det funkar är det störtkul! Ca 3000:-

Köpa systemkamera!
Eftersom vädertätning är ett krav så faller de billigare kamerorna som D90 och 550D. Kitoptiken är heller inte så mycket att hänga i julgranen, bäst är givetvis fast optik när det gäller robusthet.

Jag har ju kört bara Nikon sedan 1991, men både Canon och Pentax gör fina kameror. Begagnatutbudet är ojämförligt störst på Nikon, sedan kommer Canon. Sedan kommer ingenting, ingenting, sedan Pentax och nu börjar det komma Sony/Minolta...

Köpa systemkamera!
Såg att någon gett dej några bra tips om canons kameror och efter som jag kör nikon tänkte jag ge några tips om vad nikon har att erbjuda. Det du vela ha i en kamera har du i D300s, den har bra vädertätning och filmar 1080p med batterigrepp fotar du 9bps och har bra iso känslighet, men den kostar runt 16000 med objektiv. Annars har du ju Nikon D90 som inte har fullt lika bra vädertätad, filmar i 720p och tar 4,5 bps, Iso känsligheten är nästan lika som på D300an. Den kostar vel ungerfär som halva D300an. Men annars släpps snart Nikon D7000 som är en uppdatering av D90n den vet jag inte mycket om man har läst lite om den och den värkar grym kommer landa på en 10000.

Sen objektiv är fruktansvärt dyrt om du ska ha kvallité. Inget kit objektiv är speciellt mycket att ha men jag antar att det är de du kommer få köra med i början. Då har du ju ett 18-200 som täcker det mesta. Sen om du vill ha mer vidvinkel kan du ju köpa ett sigma 10-20 som är billigt och bra. Fisheye kanske du kommer vara sugen på och det är ruskigt dyrt, så jag skulle rekomendera ett samyang 8/3.5 som jag har hört mycket bra om ligger runt 2000-3000 beroende på om du köper i sverige eller beställer från usa. men köper du en kamera som har ett 18-55 på så vill du nog ha ett tele objektiv. ljusstarka sånna är också svin dyra tex nikons 70-200/2.8 ligger runt en 20000 medans sigmas motsvarighetet ligger runt 10000. Men annars har nikon ett 55-200VR för en 2500 som funkar i början. Eller om du vill ha mer zoom 70-300VR för en 5000-6000. Tror det finns ett 70-300 utan VR också som kostar runt 4000 (VR är bildstabilisator) Sen kan du ju kolla in sigmas motsvarigheter dom är billigare.

Köpa systemkamera!
Kan ju annars tipsa om Sonys nya A33/55 dom har full autofokus i filmningsläget vilket inte canon-kamerorna har.
Inte så dyra heller, utan ca 6-8000. sen skulle jag även tips om att köpa ett fast objektiv med hög ljusstyrka, till exempel 35 f/1.8 eller 50 f/1.8. då får du även kort skärpedjup som kan vara riktigt snyggt :)

/A

Köpa systemkamera!
550d är inte vädertätad, du kan alltså inte lägga ifrån dig den i snön och vara 100% säker på att den funkar igen. Jag har dock gjort det och den överlevde :P

Men. Nu tänker jag svänga lite på diskussionen.

Det du borde köpa är TVÅ kameror.

En filmkamera som filmar HD
+
En rejäl systemkamera.

(eller gå upp till 7d/5dmkII)

Varför?

Om du köper båda begagnade så kommer du att ha möjlighet att köpa en riktigt bra systemkamera som är vädertätad, aluminiumbody, samt tar många bilder per sekund. Jag tänkte t.ex. på Canon 40d, 50d. Ingen av dessa filmar alls, men de tar bra bilder och framförallt så är de semiproffsiga på sättet att de känns rejäla och fyrar av rejält många bilder per sekund med mycket snabb autofokus. En 50d ligger fruktansvärt mycket bättre i handen än en 550d, gå bara till närmaste fotobutik / elgiganten / mediamarkt och testa. Samma gäller med nikons modeller, vissa sitter helt enkelt bättre i näven för just dig, och de är de som du kommer känna dig mest bekväm med.

Ett paket med en 50d+ett bra objektiv t.ex. tamron 17-50 f2.8 kostar ca 8-10k begagnat. En lös 50d ska du inte betala mer än kanske 5,5-6k för. En lös 40d kostar ca 3,5-4,5k begagnad.

Bra normalobjektiv som skulle passa dig;

Canon 50mm f1.8 II - ett mycket bra objektiv som skulle vara kamerans standardobjektiv. går att hitta för 7-800kr begagnad med uvskydd/motljusskydd

Tamron 17-50 f2,8 - finns med eller utan IS , utan så kostar den begagnad mellan 2-3000kr. Skulle isåfall ersätta objektivet ovan och vara kamerans standard / lättare vidvinkelzoom

Tamron 24-75 f2,8 - även den finns med eller utan IS, en begagnad utan kostar ca 3000kr. Skulle vara en normalzoom / kortare tele. Ger ingen speciell vidvinkeleffekt pga endast 24mm. Mer tele och rejälare objektiv än det ovan.

Canon 17-40 4L - en vädertätad kvalitetszoom som ger bättre bilder än de två ovan men är mindre ljusstark och har sämre zoomomfång. Dock tät och kommer hålla för evigt. Begagnad; 4k~ (se till att få med motljusskydd+filter)

Jag tycker iallafall att du ska gå på ett rejält objektiv med fast bländare 2,8 eller ett fast objektiv med bländare 2,0 eller lägre + ett telezoom när du känner att du verkligen behöver det.
(zoomobjektiv som zoomar väldigt bra antar jag refererar till att du vill ha hög brännvidd dvs många mm)

Exempel på billiga telezoomar som är helt ok;

Canon 70-300 USM ; USM ger snabbare autofokus. Detta objektiv är allt annat än ljusstarkt, kommer inte gå att använda inomhus annat än i nödfall.

Sigma 70-300 icke is, - ett nybörjarobjektiv. Prisvärt, dvs det kostar ingenting begagnat, men är inte speciellt bra. Kul att ha som förstaobjektiv, du behöver inte vara rädd om det och du kan ju alltid sälja vidare det när du uppgraderar dig.

Telezoomar som du ska fundera på att köpa någon gång i framtiden;

Canon 70-300 IS USM; Mycket rejälare än icke- IS varianten. Större, tyngre och bättre. Kostar mycket mer, en begagnad går på ca. 3,5-4k. En bra telezoom men tyvärr inte ljusstark. Man kan inte få allt :) Jag sålde min pga ljuset var för dåligt för inomhusfoto / skuggiga bilder.

Canon 70-200 4L USM; Mycket bra optik, vädertätad, bra andrahandsvärde pga L-optik, fantastisk färgåtergivning. Går att hitta beggad för 4-5k, se till att du får motljusskydd och ett filter på köpet isåfall, dessa är ganska dyra att köpa nya.

Sigma 70-200 2,8; Inte lika bra som canons ovan, men ljusstarkare och fortfarande väldigt robust och tung. Begagnad hittar du den för c.a 4,5-5k

Tokina ATX 80-200 f2,8; Min joker. Jag har en och jag älskar den. Den är ganska mjuk på 2,8 om det är dåligt ljus, men i bra ljus eller om du bländar upp till f4/f5,6 så är den superskarp. Den väger tyvärr mycket. mer än 1kg är det iallafall. Billigast begagnad om du får tag på ett ex, de görs inte längre. Köpte min begagnad för 2,5k men det var nog ett fynd. Billigast just nu på blocket; 4k.

Gud vad långt detta blev. Jag kan ingenting om Nikon förutom att jag är helt lost i menysystemet men jag har tagit kanske 50,000 bilder eller mer med Canon och här ovan finns lite information om gluggar jag kört med.

Jag har inte tagit med alla gluggar, speciellt dyrare har jag lämnat utanför diskussionen då du hade en begränsad budget.

Jag anser alltså att du ska satsa på en riktigt bra kamerauppsättning med ett tätat hus som 40/50/60d samt en filmkamera. Objektiv ska vara ljusstarkt. End of story.

Tack för mig, pma om du vill ha exempelbilder eller nåt :)
Hans

Köpa systemkamera!
En sak angående vädertätning: När det gäller systemkameror finns inga standarder angående tätning och tätningen skiljer sig också mellan olika modeller. Att kameran är vädertätad är alltså ingen garanti för att den så att säga håller tätt, vilket ffa gäller billigare modeller (men även 5D MkII) som har något enklare tätning än 1D-serien (om vi snackar Canon).

1D-serien har förvisso rätt bra tätning och ska man plåta fotboll i ösregn i 90 minuter så kan det behövas. Dock som sagt ingen garanti för att ens en 1D pallar hur mycket som helst.

Man ska alltså ta vädertätningen med en viss nypa salt och ändå behandla kameran varsamt. Nu tål kameror faktiskt rätt mycket fukt (även ej vädertätade). Jag hade själv första generationens 5D under drygt två år bl a under en längre Sarektur med regn i 14 dagar utan större problem än lite imma under en display. Men som sagt, vädertätning är bra men man ska vara medveten om begränsningarna.

Har man ett vädertätat hus så är det bra med vädertätade objektiv också och där får man se i specarna hur det ligger till. Det är främst Canons L-serie som är tätade (men inte alla L-gluggar heller så man får kolla även för L-optik vad som gäller).

Ett objektiv som inte nämnts är Canon EF 24-105 f/4L IS. Fördelen med det är att det är skarpt, har bra motljusegenskaper och kontrast, har IS, är tätat och är ffa ganska kompakt. Nackdelen är att det vignetterar något på största bländare vilket är påtagligt om man fotar en klarblå himmer t ex. Sammantaget dock ett väldigt bra objektiv. Zoomomfånget är, tycker jag, "lagomt" för det mesta. På ett "crop-hus" blir ju dock bildvinkeln i vidvinkelläget lidande men i gengäld får man ju något bättre tele.

När det gäller ljusstyrka så är det lite en sanning med modifikation att ljusstarka objektiv alltid är bäst. Det beror på vad man ska plåta med dom skulle jag vilja säga. Jag har själv en ganska ljusstark set up med 35/1,4L; 24-70/2,8L, 135/2,0L och 70-200/2,8L MEN ljusstarka zoomar innebär också att de blir klumpigare. Jämför man t ex 24-70/2,8L med 24-105/4L så är 24-70 betydligt klumpigare och detsamma gäller 70-200/4L och 70-200/2,8L.

Ljusstyrka behöver man främst om man plåtar i dåligt ljus (jag fotar mycket konserter därav att jag har ett behov av ljusstarka gluggar) men plåtar man skidåkning, landskap och det mesta egentligen så bländar man som regel också ner några steg, dels för att skärpedjupet blir väldigt kort på f/2,8 och mindre, samt för att objektiv som regel presterar bäst i bländare runt f/5,6-f/8 (skarpare, mindre distorsion, mindre vinjettering etc).

Filmfunktionerna i dagens systemkameror är riktigt bra; jag vet att några av kunskapskanalens trailers samt delar av en film om Zlatan (minns inte vad filmen heter) är filmade med 5D MkII (har en polare som jobbar på svt som gjort just några trailers till kunskapskanalen). En riktigt stor fördel med att filma med en systemkamera mot vanliga konsumentfilmkameror är förutom möjligheten att byta objektiv, att man kan filma med kort skärpedjup (tack vare de stora sensorerna som sitter i systemkameror). Gissningsvis kommer det hända en hel del vad gäller utvecklingen av filmfunktioner i systemkameror och redan nu har ju t ex 7D något bättre funktioner än 5D MkII.

Senast ändrad:
Köpa systemkamera!
Utan att ha läst för mycket av dem andra kommentarerna (mest skummat igenom), så vet jag att nikons d300s som när nämnde här uppe, ska vara en väldigt bra semi proffs kamera och har goda fördelar för extremfotografering, prislappen går upp lite då mot närmare 13 000 men i det stora hela köpet kan det vara värt att lägga till någon tusing extra. Men eftersom det är din första systemkamera så tror jag du blir ganska nöjd med det lilla så att säga. Angående objektiv har jag själv varit inne på lite olika och har nästan bestämt mig för ett 70-200 2.8 (märke ej bestämt) och tror att det är ett alldeles utmärkt objektiv.
Själv skulle jag nog satsar på ett lite billigare kamerahus (möjligen en d3100 som kan filma i HD) och satsar mer på optiken, ett vidvinkel och ett zoom.
hoppas det hjälpte lite iallafall.

Köpa systemkamera!
D7000 i så fall - billigare och modernare än D300s, men ändå bättre eller lika bra på de flesta punkter... (ja, jag har en D300s).

Köpa systemkamera!
mr_smiskad sa:
Såg att någon gett dej några bra tips om canons kameror och efter som jag kör nikon tänkte jag ge några tips om vad nikon har att erbjuda. Det du vela ha i en kamera har du i D300s, den har bra vädertätning och filmar 1080p med batterigrepp fotar du 9bps och har bra iso känslighet, men den kostar runt 16000 med objektiv. Annars har du ju Nikon D90 som inte har fullt lika bra vädertätad, filmar i 720p och tar 4,5 bps, Iso känsligheten är nästan lika som på D300an. Den kostar vel ungerfär som halva D300an. Men annars släpps snart Nikon D7000 som är en uppdatering av D90n den vet jag inte mycket om man har läst lite om den och den värkar grym kommer landa på en 10000.

Sen objektiv är fruktansvärt dyrt om du ska ha kvallité. Inget kit objektiv är speciellt mycket att ha men jag antar att det är de du kommer få köra med i början. Då har du ju ett 18-200 som täcker det mesta. Sen om du vill ha mer vidvinkel kan du ju köpa ett sigma 10-20 som är billigt och bra. Fisheye kanske du kommer vara sugen på och det är ruskigt dyrt, så jag skulle rekomendera ett samyang 8/3.5 som jag har hört mycket bra om ligger runt 2000-3000 beroende på om du köper i sverige eller beställer från usa. men köper du en kamera som har ett 18-55 på så vill du nog ha ett tele objektiv. ljusstarka sånna är också svin dyra tex nikons 70-200/2.8 ligger runt en 20000 medans sigmas motsvarighetet ligger runt 10000. Men annars har nikon ett 55-200VR för en 2500 som funkar i början. Eller om du vill ha mer zoom 70-300VR för en 5000-6000. Tror det finns ett 70-300 utan VR också som kostar runt 4000 (VR är bildstabilisator) Sen kan du ju kolla in sigmas motsvarigheter dom är billigare.
D300s filmar som högst i 720p, samma som D90, nya D7000 är en ganska bra uppgradering vad gäller video. Den filmar i 1080p, har AF i video och är gernerellt bättre...

OnT: Jag skulle nog satsat på D7000, kmr förmodligen själv att uppgradera från D80 till en sådan. Kände på den i butik igår, han bara testa lite snabbt innan batteriet dog. Kan säga att den kändes mycket rappare än D90, både vad gäller AF och bps (6 bps vs 4,5). Det enda jag tvekar på är storleken, har ganska stora händer själv och D300s ligger perfekt i handen, D7000 är snäppet skönare att hålla än D90 tack vare magnesium vs plast och tjockare gummi. Men d300s är i en klass för sig själv vad gäller känslan i kamerahuset..

Senast ändrad:
Köpa systemkamera!
Sådär, nu har man börjat planera ett kamerainköp till sommaren! Men har någon fundering kvar! Om man kommer ha kameran länge, kommer inte sälja kameran på flera år och det blir min första systemkamera. Har bara en kompaktkamera nu. Jag kommer somsagt ha den att fota windsurfing och snowboard därav funderingen över vädertätningen. Men det kommer även bli fotande av personer, natur m.m. eftersom jag kommer satsa på fotandet lite mera seriöst nu. Har bara kollat på canon och funderar på hur stor skillnad det är t.ex mellan 550 och 7d/EOS 5D Mark II? Är det så stor skillnad på optiken, kamerahusets tålighet, bilder per sekund m.m? Inbillar mig att jag även vill filma med kameran i hd. Går och funderar på om man skulle vara snål och köpa en 550/600 som första kamera och ha en aquapacpåse som skyddar vid dåligt väder?

Går och funderar på hur det går att ha en systemkamera i ryggan när man åker snowboard också, speciellt vid vurpor? Och tillslut om man vill ha maximal zoomobjektiv vilket behövs vid fotande av windsurfing, något som kan rekommendera något bra objektiv som zoomar och återkskapar bra bilder trots zoomningen? Och nikon, någon som har dödskoll på märket som kan yttra sig ang. alternativ till de canonmodeller jag har nämnt. Och vilket av canon och nikon är mest lättsålt?

Dryga frågor jag vet, men jag är en dryg kille! :-)

Senast ändrad:
Köpa systemkamera!
Niiiicke sa:
Går och funderar på hur det går att ha en systemkamera i ryggan när man åker snowboard också, speciellt vid vurpor?
jag ska också köpa en systemkamera troligtvis en 550D, jag undrar som niiiicke, hur dom håller om man vurpar och landar på ryggsäcken eller så? blir det bara skräp kvar?

Senast ändrad:
Köpa systemkamera!
Det beror väl på helt vad du har för ryggsäck. En specifik kamerarygga med vaddering kommer ju öka chanserna att kameran överlever om du kraschar på den. Dock brukar ju jag tänka till en gång extra när jag åker med min kamera och inte satsa riktigt 110% hela tiden utan att man har lite mer marginaler.

Sen kan jag rekommendera f-stop kameraväskor. Kostar en ordentlig slant, men fan så sköna. Speciellt om du även vill ha med dig lite extra utrustning (hudar, termos, kläder, stegjärn rep osv)

Köpa systemkamera!
Har kört lite med Dakine sequence som ryggsäck som har ett sån där modul för kamera prylar, skyddar bra men det är grymt klumpigt om man vill ska åka och ha kul själv.

Letar därför nu efter en ny ryggsäck där man har en plats med extra skydd för endast kamera plus eventuellt ett extra objektiv.

Har även kör nu på slutet med kamera löst i väskan och den fungerar även efter några lättare krascher.

Canon xxxD serien har en fördel dem är små och lätta men du kommer nog vilja ha en xxD serie eller bättre ganska snabbt

Senast ändrad:
Köpa systemkamera!
Tack för svaren, ska man hålla sig till samma märke på både kamerahuset och objektivet tycker ni? Och teleobjektiv med fast brännvid går bort jämfört med vanlig teleobjektiv?

Le_Troglodyte sa:
En sak angående vädertätning: När det gäller systemkameror finns inga standarder angående tätning och tätningen skiljer sig också mellan olika modeller. Att kameran är vädertätad är alltså ingen garanti för att den så att säga håller tätt, vilket ffa gäller billigare modeller (men även 5D MkII) som har något enklare tätning än 1D-serien (om vi snackar Canon).

1D-serien har förvisso rätt bra tätning och ska man plåta fotboll i ösregn i 90 minuter så kan det behövas. Dock som sagt ingen garanti för att ens en 1D pallar hur mycket som helst.

Man ska alltså ta vädertätningen med en viss nypa salt och ändå behandla kameran varsamt. Nu tål kameror faktiskt rätt mycket fukt (även ej vädertätade). Jag hade själv första generationens 5D under drygt två år bl a under en längre Sarektur med regn i 14 dagar utan större problem än lite imma under en display. Men som sagt, vädertätning är bra men man ska vara medveten om begränsningarna.

Har man ett vädertätat hus så är det bra med vädertätade objektiv också och där får man se i specarna hur det ligger till. Det är främst Canons L-serie som är tätade (men inte alla L-gluggar heller så man får kolla även för L-optik vad som gäller).

Ett objektiv som inte nämnts är Canon EF 24-105 f/4L IS. Fördelen med det är att det är skarpt, har bra motljusegenskaper och kontrast, har IS, är tätat och är ffa ganska kompakt. Nackdelen är att det vignetterar något på största bländare vilket är påtagligt om man fotar en klarblå himmer t ex. Sammantaget dock ett väldigt bra objektiv. Zoomomfånget är, tycker jag, "lagomt" för det mesta. På ett "crop-hus" blir ju dock bildvinkeln i vidvinkelläget lidande men i gengäld får man ju något bättre tele.

När det gäller ljusstyrka så är det lite en sanning med modifikation att ljusstarka objektiv alltid är bäst. Det beror på vad man ska plåta med dom skulle jag vilja säga. Jag har själv en ganska ljusstark set up med 35/1,4L; 24-70/2,8L, 135/2,0L och 70-200/2,8L MEN ljusstarka zoomar innebär också att de blir klumpigare. Jämför man t ex 24-70/2,8L med 24-105/4L så är 24-70 betydligt klumpigare och detsamma gäller 70-200/4L och 70-200/2,8L.

Ljusstyrka behöver man främst om man plåtar i dåligt ljus (jag fotar mycket konserter därav att jag har ett behov av ljusstarka gluggar) men plåtar man skidåkning, landskap och det mesta egentligen så bländar man som regel också ner några steg, dels för att skärpedjupet blir väldigt kort på f/2,8 och mindre, samt för att objektiv som regel presterar bäst i bländare runt f/5,6-f/8 (skarpare, mindre distorsion, mindre vinjettering etc).

Filmfunktionerna i dagens systemkameror är riktigt bra; jag vet att några av kunskapskanalens trailers samt delar av en film om Zlatan (minns inte vad filmen heter) är filmade med 5D MkII (har en polare som jobbar på svt som gjort just några trailers till kunskapskanalen). En riktigt stor fördel med att filma med en systemkamera mot vanliga konsumentfilmkameror är förutom möjligheten att byta objektiv, att man kan filma med kort skärpedjup (tack vare de stora sensorerna som sitter i systemkameror). Gissningsvis kommer det hända en hel del vad gäller utvecklingen av filmfunktioner i systemkameror och redan nu har ju t ex 7D något bättre funktioner än 5D MkII.

Senast ändrad:
Köpa systemkamera!
Jag kör med en Burton Resolution ryggsäck, åker främst offpist och är inte alls orolig för att ramla med kameran i ryggan eller att slänga ner ryggsäcken 10 vertikala meter om man ska byta fotograf. När det kommer till piståkning så är man lite mer medveten om vad man har i ryggsäcken men har gjort några ordentliga vurpor utan att kameran tagit skada, åker väldigt lite park men har gjort några vurpor på ryggan utan problem, hur som helst så håller kameror för mycket mer än vad man tror och en bra ryggsäck på det så behöver man inte alls vara orolig. Resolution ryggan är ganska stor och klumpig men man vänjer sig vid den väldigt snabbt, förutom kamerautrstningen så rymmer den spade, sond, drickor, lunch och lite ombyte utan problem.

http://www.burton.com/mens-bags-luggage-packs-resolution-pack/236566,default,pd.html

Burton har några andra fotorygggsäckar också som det finns rescensioner av på nätet, Dakine har okså fotoryggsäckar tror däremot alla har klumpigheten gemensamt. Sen finns det hur många fotoryggsäckar som helst som inte direkt är tänkta för slalom/snowboard, men som kan fungera utmärkt beroende på vilka krav man har.

Köpa systemkamera!
Niiiicke sa:
Tack för svaren, ska man hålla sig till samma märke på både kamerahuset och objektivet tycker ni? Och teleobjektiv med fast brännvid går bort jämfört med vanlig teleobjektiv?
Om du ska fota åkning så kan det bli ganska svårt med fast brännvidd, iofs borde det funka ganska bra i park och en fördel med fast brännvidd är att man måste tänka lite mer innan man tar bilden, måste flytta på sig själv istället bara för att vrida lite på zoomringen vilket kan leda till mer genomtänkta och därmed bättre bilder.

Du kan inte mixa kamera och objektiv hur som helst, Nikon objektiv passar inte på canon och tvärtom, sigma har däremot objektiv i versioner för båda canon och nikon.

När det kommer till objektiv så skulle jag titta på begagnatmarknaden även utanför sverige. Ganska krångelfritt att skicka objektiv inom EU för det inte är någon risk för tull. Hittade mitt begagnade 70-200 F4 i tyskland för bra mycket lägre priser än i USA t.ex..

När det kommer till kamerahuset så är inte de tekniska egenskaperna allt utan det ska sitta bra i dina händer då du mest troligt kommer hålla i det en hel del, vissa föredrar mindre och lättare objektiv andra större. Även kamerahuset kan man fynda på begagnatmarknaden och tappar fortare i pris än objektiven, här ska man dock vara lite försiktigare då en problem kan gömma sig.

Köpa systemkamera!
mr_smiskad sa:

Snickesnack! Även D300s filmar i 720p!

Tillbaka
Topp