Köpa twintip. Hjälp mig.

Vild_Ranunkel

Ny medlem
Köpa twintip. Hjälp mig.
Jag bor i Göteborgsregionen och skall köpa twintip skidor tänkte jag. Är det nån som har tips på bra twintip skidor för en som är helt ny på att "jibba" och dylikt. Jag har funderat på Salomons 540 eller 720. Är de bra för en som vill lära sig att hoppa? Mest vill jag veta vart man kan få tag på dem i Göteborgsregionen till bäst pris samt vilka skidor som kan passa mig. Jag har kikat lite på madtrix också, men de kanske inte alls passar mig.

Alla tips om vilka skidor jag skall köpa mottages mycket tacksamt. Jag skall köpa byxor och jacka nu också. Ge gärna tips på sådant också. Även hjälm är aktuellt.

Tack på förhand alla vänliga själar.

Edit: Kan tilläggas att jag är en van och rätt så duktig (allting är relativt) skidåkare som klarar den mesta teräng utan problem. Lite grön på hoppbiten bara.

Köpa twintip. Hjälp mig.
Hmm jadu... bäst är ju alltid att prova när märkena har provdagar i backarna. Dock ska du nog inte ha madtrix om du ska lära dig åka. 540 lr 720 e nog bra och billiga. Vill du dock göra annat än att hoppa rekommenderar jag rossignol pow air, dom kostar dock en del.

Köpa twintip. Hjälp mig.
Jag lutade lite åt det hållet. Får se om jag hittar nåt bra pris på 540 eller 720. Tänkte kika på Adams sport och OneOff. Fler tips mottages gladeligen.

Köpa twintip. Hjälp mig.
OM du har ett par offpist lagg kan du ju komplettera upp med några lite billigare twins, annars så köp sidor som du växer in i det kanske svider i plånboken men det är billigare att köpa ett par rejäla som du kan åka med i 2säsonger istället för att köpa ett nytt par varje år.

Köpa twintip. Hjälp mig.
mitt tips är att inte köpa 720, o absolut inte 540. de är salomons nybörjarmodeller. för juniorer alltså. så väger du mer än 50kg så vill du nog ha nåt annat. som f.r.e.e. föreslog tycker jag att du ska köpa dig ett par K2 Enemy. Mkt bra skidor, både för jibbing, offpist o pist. de är bättre o köpa nåt som funkar bra o pallar lite än billigt skit som går sönder o inte uppfyller ens krav...

Köpa twintip. Hjälp mig.
Salomon 720, Volkl V-ski eller Scott P2. Det är nog dom bästa alternativen.
Scotskidan är billigast och kostar ca 2000 med tyroliabindning. Iaf juniormodellen.
Volkl-skidorna är väl dyrast, kanske 5000, eller ngt. Men dom är också bäst.
720-skidan är ett mittemellan, lite dyrare än scotten och lite sämre än volkl-skidan.

Lycka till!

Köpa twintip. Hjälp mig.
börja med ett par 720, madtrixen är nog lite väl avancerad fer en nybörjare, den tung som fan och sånt.. är du säker på att du ska börja jibba (på heltid) kan du klämma till med ett par teneighty eller liknande, du får en mkt stabilare skida då iaf!

Köpa twintip. Hjälp mig.
Jag har väl mest tänkt jibba, men jag vill kunna åka lite med kompisar som inte har lust att hänga i funparken hela dan. Så, lite både och, men mest jibbing.

Köpa twintip. Hjälp mig.
satsa på ett par v-ski legend :)
stabila, lättåkta, håller, kan åka me överallt och dom är snygga!
men sen var det ju dedär med priset...

www.v-ski.com

Köpa twintip. Hjälp mig.
V-ski Legend verkar ju helgrymma. Någon som vet nån återförsäljare i Göteborgsområdet med omnejd, och vad de kostar med eller utan bindningar?

Köpa twintip. Hjälp mig.
vet tyvärr ingen återförsäljare där nere, men om du ringer till alpint eller alpingaraget ( www.alpingaraget.se / www.alpint.com ) som ligger i sthlm kan du ju fråga om pris osv. får du för dig att köpa ett par kan du ju be lite snällt så kanske dom bjuder på kostnaden att skicka ner laggen? vem vet :D

Köpa twintip. Hjälp mig.
Min favvo för i år, Slomon 1080!
Kvick, härlig att hoppa med, stabil-även i höga farter, trevlig i offpisten och skön att carva runt på. har oxå ett bra isgrepp!
Rekommenderar den starkt!

Hjälm: ProTec är en kanon hjälm. Åker i princip varje dag hela vintrarna och den fungerar alltid! mkt prisvärd!

Good luck!

Köpa twintip. Hjälp mig.
Jag rekommenderar starkt Salomon teneighty (årets modell). Köpte själv för en vecka sen och är mycket nöjd. Köpte dem mest för att hoppa med och trodde inte att de skulle vara så bra i backen men de var riktigt sköna att carva med också. Valde mellan dem och Scott P2 som i senior modellen inte alls är så billig som "b3neath" tror. Kostar också fem och ett halvt ungefär.

Köpa twintip. Hjälp mig.
Iana: Salomon 1080-stabil i höga farter, jag vet att fart är relativt men nu får du väl ta och skärpa dig... isgrepp???

Åter till huvudfrågan: Kolla med Adams Sport, dom brukar veta vad dom pratar om!

Köpa twintip. Hjälp mig.
ska du köra lite offpist alls så ska du inte köpa 540 eller 720, teneightyn mkt bredare så den flyter bra i lössnö också

om du ska köpa salomon då...

e jaha... är du en van åkare så köp 1080!

Köpa twintip. Hjälp mig.
Jag har nog nästan bestämt mig för att jag skall köpa ett par "Rossignol Scratch FS". Reflektioner? Det verkar vara en skida som passar mig.

Köpa twintip. Hjälp mig.
1080..eller völkel v-pro-...
det e dom besta tycker jag .. grymma i hoppet gryma i pisten grymai offpisten..
jääääzzzzzzz

Tillbaka
Topp