Köper jag rätt skidor?

leksakspojken

Ny medlem
Köper jag rätt skidor?
Var idag och såg ut ett par Dynastar Legend 4800 som jag ska hämta senare i veckan.
Hade tidigare fått tips från en polare om dynastar legend 8000, men då 4800 är bra mkt billigare såg jag den som ett bra alternativ. Efter vad jag läst så är det en bra skida för hela berget men att den kräver att man får jobba lite.

Nu till min undran.
Jag klassas väl egentligen som mer åt nybörjarehållet snarare än medelgod åkare. Iaf om man ska se till hur många skiddagar jag har totalt. Däremot gillar jag att åka aggresivt och tar mig gärna ann lite utmaningar. Har även tänkte börja försöka mig på att dra mig utanför pisten.
Men passar denna skida mig? Även om jag är i det nedre lägret av medelgoda åkare.

Och hur lyder egentligen definitionen av nybörjare, medelgod och god åkare?

Köper jag rätt skidor?
Se på dig själv. Vad kan du, vad kan du inte? Vad är du kapabel att göra? Vad för terräng åker du? ... och så väljer du skida efter de frågorna du besvarat.

Om vi tar mig själv som exempel så kan jag åka i alla terränger, kan inte hoppa hopp som är större än 20m platå (ännu). Jag kommer att kunna hoppa stort och även gå in djupare i pistteknik och boardercross.

Efter de egenskaperna så plockade jag 2 brädor. En Bataleon airobic, när jag åker park och en Stepchild Simon Chamberlain för halfpipe och boardercross.

Jag vet inte hur det ser ut i skidvärlden men i snowboard så spelar bingningarna och boots en jävligt stor roll. Mjukare bindningar till park och styvare till pist.
Men det är en annan historia.

Köper jag rätt skidor?
Du kommer ha lättare att åka utanför pisten med ett par bredare skidor, men å andra sidan kommer du ha lättare på dessa i pisten.

Tillbaka
Topp