köpguide/tips till wakeboardköp?

awskr

Ny medlem
finns det någon köpguide? Om det inte finns hur lång ska den vara? Jag är 173 cm lång och väger 62 kg.. jag kan åka hyffsat men har verkligen ingen aning om vad man ska kolla efter på en wakeboard.. skriv gärna några köptips, sköna märken eller vad som helst som kan hjälpa mej!!!! tacktack

jag åker inte själv wakeboard men ja skulle väll kunna tippa att warp är ett billigt nybörjar kit!

de märken som jag skulle rekomendera är först och främst:
Hyperlite, som jag själv åker på
Ronix, ett nytt märke skapat av wakeboardeliten.
ett par internetaffärer är:
www.skimarine.se
www.froggy.se
www.720sport.se
www.nocomply.se
det finns vissa saker du borde kolla på när du köper wakeboard, här en viktig:
Rocker!
rockern är brädan "bananböj", och det finns två typer.
1 jämn(continuous) rocker som ger lite längre och mjukare hopp av vågen.
2tre-stegs-rocker som ger högre och mer exploderande hopp.
fråga om du vill veta mer
lycka till med köpet!

Jag är ungefär 170cm och jag åker på en 138bräda.. om vi säger att det finns tre svårighetsgrader, Nybörjare - Medel - Avancerad. Vart skulle du sätta dig själv.

Vilken stil ska du åka, dvs. ska du köra slalom, ska du köra freeride eller ska du köra lite av varje.

OBS. Detta är om du ska köra freeride (om man ska hoppa osv.)

När det gäller val av längd på brädan så kan du ha en bräda som är 129cm och en som är 141.. men om du kör avancerat. så vill du hitta en bräda med en mer konstant böj, lite över drivet kan man säga såhär ). En annan sak är att när du letar brädor så vill du oftast ha en med lite jutna (akta stavning) och andra fenfästen som sitter långt ut på brädan. Är du nybörjare så vill du ha en bräda som är mer platt på mitten och lite böj på sidorna.

Bindningarna beror också helt på hur bra du är och vad du ska köra för stil. Som Avancerad Vill du ha en bindning som är styv, mycket styv (iallafall i bak). Som nybörjare vill du ha en bindning som är mjuk, så när du ramlar tappar du brädan (den flyter btw).

Emil

tack för alla fina svar, jag åker snowboard och hoppar i stort sätt endast och det är det jag tycker är kul så jag antar att jag kommer fastna för det på wake också. Som jag förstår det ska jag ha en bräda som är runt 136cm(?) eller nåt. Jag tycker mer om att hoppa långa mjuka hopp tror jag iaf i början så jag ska satsa på en bräda med jämn rocker? Bindningar är viktigt precis som i snowboard och dom ska sitta rätt tight.

Bredd är det viktigt?
EDIT: brädans bredd då.

tusen tack

Senast ändrad:
vill du ha mjuk rocker men ändå kunna hoppa stort ska du ha Hyperlite murray. den har en jättestor continuous rocker(3") så att den poppar stort och mjukt.
vad det gäller boots så finns det lite olika varianter där med.
såg att du åkte snowboard, så om du vill ha ett par styva boots som känns ungefär som snowboardboots så kan du köpa hyperlite 3ds boot.
vill du ha lite mjukare men ändå sitta fast finns hyperlite murray boot. den har snörning på foten och vajer(på snowboardska: boateknik) på vristen.ronix har boots som man värmegjuter(som på skidpjäxor) efter sina fötter. mycket bra. de modeller som har det är one boot, cell boot och scout boot, finns även damboots som har det.
kolla in det på:
www.hyperlite.com
www.ronixwake.com (tror det heter så)

okej tack face-plant, verkar vara sjuuukt dyrt allting. det finns inget lite mer nybörjarmärke som fortfarande gör schysta grejer?

Tillbaka
Topp