Köpråd: 70% pist

Funkeen

Medlem
Hej! Har allmänt dålig koll på vad som gäller i skidköpväg. Jag är en medelgod skidåkare, men aldrig ägt ett par själv. Ska nu säsonga i alperna så vill ha ett par bra skidor. Detta vill jag åt:

70% pist - kommer att åka off-pist men vill inte förstöra åkglädjen i pisten.
Är 190cm lång, väger 90kg.

Har varit inne på dessa: https://www.glisshop.co.uk/ski_set/...2_konect_dual_wtr_b90_black_green-102879.html

Fungerar dessa i off-pisten också eller är de för smala?

Uppskattar gärna råd och tips!

Jag skulle inte tro de är speciellt roliga i puder. Du bör nog kolla på ett par all mountain skidor som är runt 90-100mm i midjan snarare. Det eller köpa två par, ett för pist o ett för offpist.

Jag håller helt med
@xQubeZ. Jag hade tidigare ett par Ross 88 Experience. Gick som tåget i pist men ganska kassa offpist. Köpte istället ett par Line Sick Day 110 som jag verkligen kan rekommendera. Tycker inte att du ska välja en skida som är smalare än 100 mm om du ändå tänker spendera så pass mycket som 30 % offpist. Dagens skidor kring 100-110 mm presterar alldeles utmärkt även i pist.

Line Sick Day 104 eller ev 94.
Instämmer med
@telemarkus att 100mm midja i pist inte är några bekymmer med dagen skidor.

Vill du prioritera pist så är Sick Day roligare än Atris.
Prioriterar du offpist så kör på Atris.

Jag hade både Atris och Anima förra säsongen men sålde Atrisen och köpte SD 104 istället som är lite roligare i pisten men fungerar riktigt bra offpist också.
Anima funkar lika bra som Atris i pist men får lite bättre bärighet i offpisten så även de är ett bra alternativ om det ändå blir en del piståkande (tyckte nog att de till och med funkade bättre i pist än Atris, men det är små skillnader vi pratar om)

Tillbaka
Topp