Köpråd Allmountain skida 2012/2013

G-iannis

Ny medlem
Så ja nu var det äntligen dags att börja leta efter nya skidor för kommande säsong.
Har tidigare åkt på ett par Rossignol Radical 8 GS Cascade. Har dem senaste åren tagit mig utanför pistat område och börjat gilla det mer och mer. Har känt att dessa skidorna inte känner sig hemma vid offpist.

Har hittat några intressanta alternativ såsom Kästle FX 84, Völk Kendo. Är öppen för flera alternativ.

Är en kille på 178cm, 81kg, 24 bast och 15 år skidvana :D

Nivån på vad som betecknas som allmountain flyttas varje säsong. Säsongen 12/13 är det nog vedertaget att man hamnar någonstans mellan 90 och 100 mm i midja eller till och med upp mot 110 mm. Om du med allmountain menar att du vill ha en skida som är bra i pist men samtidigt fungerar över hela berget och även klarar en bra dump med nysnö är det i denna kategori du hamnar.

Börja med att söka på "allmountainskida" här på Freeride. Läs gärna MnO & Cos skidtester. Läs senaste numret av Åka Skidor. Jag tror att du efter denna läsning kommer att inse att att varken FX84 eller Kendo är en "allmountain" i vinter! :-)

Mitt stående förslag är dock! Ta en titt på Extrem P100 som tycks vara allmountainskidan personifierad. Ful på bild men faktiskt ganska läcker i verkligheten ...

/MM

Senast ändrad:
Okej tack för infon :)

mina förra skidor har ju en midja på 72 vilket inte är så värst vasst i ofpisten så vad som över 85 mm hade varit najs :) men ska kolla runt lite på forumet samt kolla in P100 :)

Hej.
Detta är första gången jag skriver på forumet.
Får börja med att tacka för all info. jag har fått via forumet.

Jag är också ute efter en ny skida till årets säsong. Åker nu på Head Monster med S912 bindning men vill ha en lite kvickare skida som är lättare än mina Monster.
Har fastnat för K2 a.m.p Rictor. Vet någon vad det är för skillnad på 11/12 och 12/13 på dessa skidor. Skiljer ganska mycket i pris på en "årsmodell"...

Snödjup

Tillbaka
Topp