Köpråd Allmountain-skida Vintern 2013

sbjorken

Ny medlem
Hej!

Jag kommer spendera hela vintern i alperna med studier varvat med skidåkning så det har blivit dags att ge mig in i djungeln av olika skidmodeller för att slutligen hitta ett par som jag kan investera i. Jag har läst köpguiden på forumet, och även kikat lite på MnO & Co:s Skidtest 2012 men skulle behöva ytterliggare råd.

Jag uppfattar mig själv som en väldigt bra åkare och hanterar alla förhållanden (med undantag möjligtvis från väldigt djupt powder) och bra benstyrka. Vikt 85 kg utan utrustning, 187 cm och 24 vintrar gammal. Vad gäller åkstil är målet att alltid hålla mig till offpist när förutsättningarna finns, och då handlar det främst om "pistnära" offpist (det blir alltså inte talan om någon randonné i första taget). När offpistmöjligheten inte finns vill jag dock fortfarande ha relativt goda möjligheter i pisten, varför jag inriktat mig på en allroundskida. Fokus ligger dock på offpisten.

Jag har inte tidigare ägt några skidor utan hyrt var gång. Vad gäller budget hade jag gärna velat komma undan under 4 tkr om möjligt. Många av skidorna i MnO & Co:s Skidtest verkar ligga en bra bit däröver så skulle behöva lite tips utöver dem!

Tack på förhand!

/S

Hej!

Jag har två råd i väntan på mer skräddarsydda svar:

- Sök i forumet och du kommer hitta massa intressanta alternativ (utöver det du redan hittat i köpguiden & Skidtestet) - (ex. 100 - 115 mm, 190 cm+, styv/lekfull?, rocker mm.)
- Gå in på Köp&Sälj och hitta skidor som faller inom dina kriterier, men som kanske är 11/12 & 10/11 modeller och därmed faller inom din prisram.

Lycka till!

För att hålla budget, köp begagnat. Du får betydligt bättre skida för 4 tkr, lite slitage betyder för det mesta mycket lite för skidors åkegenskaper. Jag skulle också vilja slå ett slag för att välja Duke som bindning om du skall vara en hel säsong och vill åka liftnära offpist. Du blir betydligt friare när det gäller att hitta oåkt eller åtminstone lite åkt snö.

Senast ändrad:
Som vanligt, köp två par skidor. Man klarar sig aldrig på ett par. De kommer garanterat gå sönder dagen innan årets största snöfall.

Jag gjorde längdtestet i guiden här på forumet och fick fram att jag skulle ha en skida på mellan 185 och 190 cm. Spontant känns detta ganska långt. Senast jag hyrde hade jag ett par som var 168 cm (de var dock i kortaste laget :) ). Men ska man verkligen upp mot sin egen längd?

Begagnat börjar kännas som det enda vettiga alternativet när jag tittar närmre på det. Är det något förutom det självklara med själva modellen man bör uppmärksamma när man köper begagnat? Slitage, ålder etc? Vill inte åka på en nitlott. Och är det lika "säkert" att köpa begagnade skidor som bindningar eller är det kanske bättre att köpa beg. skidor men nya bindningar?

Ett par år gamla bindningar som ser OK ut är i stort sett riskfria att köpa begagnade.

Petter79 sa:
Knuta sa:
https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=101768

Kan inte detta uppfylla kravet?
Pruta 1000 så är det klart! ;)
Bör de defenitivt göra. Pruta görs dock på plats;)
Haha bra där. Inte ringat in modell riktigt än men ja det kanske blir aktuellt med ett prutkalas på E4:an då så småningom ;) men med tanke på att nypriset inte ens verkar vara 6 tkr känns det spontant lite i överkant med 5.

Hehe, oj.. :)
Ta absolut inte mitt inlägg som nån kritik till priset. Jag utgick endast från det som stod i första inlägget och då var ju detta lite över.
Tror dock allvarligt att SFB är en riktigt trevlig skida som bör passa.

säger bara sport condrad. förra årets modeller

King fujas med griffon, 389 eruosar

sidestash med griffon, 419 eurosar

mer åt puder hållet

Atomic blog med griffon. 419

K2 Obsethed med griffon, 469

Skidan jag hade gått på

Atomic Automatic med griffon, 519

(jag hade valt en annan bindning så som en tracker på autosarna men griffon är helt ok.)

Knuta sa:
Hehe, oj.. :)
Ta absolut inte mitt inlägg som nån kritik till priset. Jag utgick endast från det som stod i första inlägget och då var ju detta lite över.
Tror dock allvarligt att SFB är en riktigt trevlig skida som bör passa.
Haha ingen fara. SFB är en kul skida. Bra i pisten och i puder. Men då turandet blir mer så jagar man vikt.

Slår ett slag för bloggen som är en löjligt kompetent skida, den carvar enkelt i pist och är grymt lekfull! Det enda lillla minuset är väl att den inte flyter som en kork, detta problem upptäcker man bara när det är djuuupt dvs knä till höft djup.

Slår ett slag för den, jag testade den monterat -3 från team linen!

Jag fick ett par nya Nordica Soul Rider (ca. 97 i midjan) för 2 tkr. + ny bindning för 1,3 tkr.

En skida som enligt mig är grym, den funkar även bra i park om det är av intresse !

sbjorken sa:
Jag gjorde längdtestet i guiden här på forumet och fick fram att jag skulle ha en skida på mellan 185 och 190 cm. Spontant känns detta ganska långt. Senast jag hyrde hade jag ett par som var 168 cm (de var dock i kortaste laget :) ). Men ska man verkligen upp mot sin egen längd?
Detta är väldigt individuellt, vissa gillar långt, vissa gillar kort. Men för dig skulle jag nog rekommendera runt 190, om du trivs någorlunda med det. Upp mot sin egen längd och över är ganska vanligt, har själv inga skidor som är kortare än mig själv. Dock är kroppslängden långt ifrån den största faktorn när du ska välja längd på laggen. Om du har tillfälle att prova skidor, gör det, och gärna i flera längder. Jag brukar säga att om du tvekar mellan två olika längder, gå på den längre.

Alright tack för tips hittills! Har kollat upp några alternativ nu. Vad gäller längd kommer jag hålla mig mellan 185 och 190 cm, inte längre då det känns för långt.

Det jag förutom längd har tittat mest på är bredden i midjan. Detta då jag fått för mig att det är det som spelar störst roll ifall det ska gå att carva med skidan eller ej. Finns det andra faktorer som påverkar detta också?

De modeller jag kollat in är från K2 och Atomic (bör fler märken undersökas?) och är dessa:

Atomic Access 12/13 (http://www.sport-conrad.com/page/product-detail/__/shop/prod/24885)

Atomic Ritual 12/13 (http://www.sport-conrad.com/page/product-detail/__/shop/prod/24889)

Atomic Blog 12/13 (http://www.sport-conrad.com/page/product-detail/__/shop/prod/1452)

K2 HardSide 11/12 (http://www.sport-conrad.com/page/product-detail/__/shop/prod/19305/5/446/8/125/6/4/2/1/i/)

K2 KungFujas 11/12 (http://www.sport-conrad.com/page/product-detail/__/shop/prod/7139)

K2 SideStash 11/12 (http://www.sport-conrad.com/page/product-detail/__/shop/prod/19304)

.. och så eventuellt SFBn som nämnts ovan

Atomic-modellerna får jag ev. söka efter i modellerna 11/12 om jag bestämmer mig för dem (jag antar att bindningar inte ingår i priset på sport-conrad).

Jag är lite orolig att de bredare modellerna (SideStash och Blog) inte kommer fungera bra i pisten men å andra sidan skrev Torrfarfar här ovan att den "carvar enkelt i pist", lite förvirrande.

Vad bör man mer ta i beaktning? Styvhet är ju nånting jag läst om men har inte så stor koll på exakt hur det påverkar eller vilken styvhet de olika modellerna ovan har. Bör man även undersöka camber/rocker? Turn radius? Eller är det bara "kuriosa"? :)

Kollat lite youtube-recensioner med men de säger ju för bövelen samma sak om alla modellerna. "Advanced to expert", "Good flow in powder but also good control in piste", "Both responsive and stable" etc..

Vad tror ni?

edit: Mindes precis att jag hyrt ett par Rossignol storm 11/12 en gång (http://www.skis.com/Rossignol-Storm-Skis-2012/227493P,default,pd.html) och minns att jag upplevde större svårigheter att carva med dem än jag brukar. De är 95 cm i midjan och även om det absolut gick känns det som om man ska man upp mot 110 cm kommer det bli problem? Eller är det skillnad pga att de är mer parkskidor och har mindre rocker etc?

Senast ändrad:
25 år, 186 cm, 80 kg. Antal skiddagar; 3 st. Snowboard; Massor

Letade efter en skida att använda som allround, pist och puder. Eftersom jag inte kunde åka skidor innan jag beställde blev det ett par K2 Hardside 181 med griffon.

Efter 3 dagar i Lindvallen kan jag konstatera att åka skidor är skoj och att jag borde ha gått över för länge sedan. Eller i alla fall köra båda 2.

Jag provåkte en hejdundrans massa skidor i Lindvallen och jag kom fram till att mina k2 hardside är grymma! Kanske lite korta men de är smidiga... Jag skulle dock idag köpt ett par lite fetare skidor alt med mer rocker. Tyckte inte att det var så stora problem att köra pist med rocker 2 108or samt blog. Självklart utnyttjar jag inte mina hardside 100% än men det var inga problem att ligga på kant med dem trots bredden.

Skulle jag köpte nya idag skulle det troligen ha blivit Rocker 2, men eftersom de är lite dyrare så skulle jag velat mellan Sidestash och blog. Åkte inte Sidestash men tror den skidan skulle passat mig bättre än hardside.

Vet inte om jag gjorde dig klokare... Men var inte rädd för att gå på bredare skidor! Om jag som åkt 3 dagar kunde stå på med 108or så måste ni mer erfarna utan problem göra det också.

Senast ändrad:
Både Hardside och Sidestash fungerar utmärkt att carva med i pist och det krävs inte på något sätt någon expert för att hantera dom, dom är ganska snälla och förlåtande.
Hardsiden är klart bättre i pist iom sin smalare midja (98mm) mindre radie (23m i 181cm) och lite hårdare flex.
Hardside skulle jag rekommendera till någon som kör max 50% offpist.
Sidestashen är sen klart bättre i offpist pga sin bredare midja (108mm) och lite mjukare flex samt längre rocker, dessutom ligger den på en lite mer förlåtande (i skrotsnö) radie på 25m.
Sidestash känns lämplig för någon som siktar på att åka kanske 50-70% offpist, men vill ha en skida som också går att carva med och inte gör bort sig någonstans.

Som alp-skida hade jag valt Sidestash av dessa 2 modeller.

*Edit* Har gjort 1 säsong med 20-30 åkdagar inkl en alpvecka på Hardside och 2 säsonger med 20-30 åkdagar per säsong inkl. 2 veckor i Japan på Sidestash så jag kan lova att dom båda fungerar överallt.....dom är bara olika bra på olika saker. :)

Senast ändrad:
sbjorken sa:
Alright tack för tips hittills! Har kollat upp några alternativ nu. Vad gäller längd kommer jag hålla mig mellan 185 och 190 cm, inte längre då det känns för långt.

Det jag förutom längd har tittat mest på är bredden i midjan. Detta då jag fått för mig att det är det som spelar störst roll ifall det ska gå att carva med skidan eller ej. Finns det andra faktorer som påverkar detta också?

[...]

Vad bör man mer ta i beaktning? Styvhet är ju nånting jag läst om men har inte så stor koll på exakt hur det påverkar eller vilken styvhet de olika modellerna ovan har. Bör man även undersöka camber/rocker? Turn radius? Eller är det bara "kuriosa"? :)
Av de olika faktorer du nämnt tycker jag bredden är den som är MINST viktig för pistegenskaperna.

Bred skida = bättre flyt i mjukt underlag, långsammare från kant till kant. Påverkar inte carvingen mycket mer än i svängväxling (sen finns det ju mycket nördiga diskussioner här på forumet om moment hit och dit, trevlig läsning för den intresserade, men min personliga åsikt är att man inte ska vara rädd för bredden av den anledningen. Jag älskar att carva på mina 120+mm)

Styvhet: extremt viktig parameter när det kommer till piståkning. Mjuka skidor blir oroliga i höga farter och hårt underlag. Hur hård skida du behöver avgörs av hur stora krafter du utvecklar i en sväng (stor, aggresiv åkare = stora krafter). Ju hårdare skidan blir desto högre krav ställer den dock på dig och din teknik. Du måste orka böja skidan i svängen för att kunna carva behagligt. Viktigt att komma ihåg när man handflexar lagg är dock att det är styvheten under foten som är mest utslagsgivande i åkning på hårt underlag. Lite mjukare tip-tail kan man kosta på sig, då det är roligare i mjukt underlag (tycker jag).

Rocker: också viktig parameter. Ett klassiskt spann (camber) under foten ger ofta bra grepp i hårt underlag, och är nog att föredra för en allround-skida (personlig åsikt). I kombination med åtminstone tiprocker som ger flyt, sväljer ojämnheter och dessutom underlättar svänginitiering brukar man klara sig fint på hela berget. Finns ju en del fullrockade allmountains på marknaden, men jag föredrar camber under foten då jag tycker det är lättare att "dosera" kraften då.

Turnradius, eller kort sagt, radie: Stor radie innebär att skidan "föredrar" att carvas i stora svängar. Du kan göra alla svängar med alla skidor, men en större radie passar bättre om du gillar stora svängar på kant. En mindre radie ger en svängvilligare skida, som blir kvick och smidig i mindre svängar. Som ett exempel brukar väl butiksrejsers och det övre segmentet av hyrskidor ligga kring 17m radie, vilket passar bra om man vill göra typ storslalomsvängar. I lössnö blir radie rätt ointressant.

Hoppas du blev lite klokare av detta inlägget, det är lätt att förvilla sig i egenskaper hit och dit. Rättelser och input från andra mer utrustningsnördiga forumiter välkomnas.

Är ju inte så att det går bra att åka pist med Hardside (98mm midja) men inte alls med Sidestash (108mm midja). Snarare att Hardside har lite mer pistfokus och Sidestash lite mer offpistfokus. Bägge är ju friåkningsskidor som ska funka hyffsat över hela berget.

Sidestash har längre rocker och är bredare så jag tror att den går klart mycket bättre i offpisten än Hardside. Hardside är säkert bättre i en hård pist men man åker väl inte till Alperna för att åka sådant hela dagarna? Upplever den lite lägre radien på Sidestash som trevlig om man ska ladda på lite i pisten. Kort radie är väl mest bra i lägre hastigheter, är få åkare som har benmuskler att ligga att köra på skär i hög hastighet med en skida som har under 15m radie.

Jag velade mellan Hardside och Sidestash men valde Sidestash. Med tanke på hur pass bra den verkar gå även i pisten (dock bara 1 åkdag hitills) så är jag inte missnöjd. Dock har jag inte prövat på riktigt hård underlag ännu, men jag är övertygad om att det går att ha kul i pisten även med en 108mm skida.

Runt 110mm midja känns som en ganska bra kompromiss, går ju att hyra rena pist eller offpistskidor om det är stenhårda isiga pister eller bottenlöst puder. Oftast är ju verkligheten någonstans där emellan.

Tillbaka
Topp