köpråd bräda/bidningar

Mika1234567

Ny medlem
köpråd bräda/bidningar
Tja, Ska införskaffa mig en bräda och bidningar.
Specc:
Vikt ca 70
Längd 184
Och sen behöver jag bidningar som passar med skostorlek 11,5 (har kollat på denna)
Vill ha en bräda för park/rails helst begagnat.

Tacksam för hjälp!

köpråd bräda/bidningar
Vad va det för annons? Den finns inte kvar :D

Jag är helsåld på Bataleon / Lobster brädor samt switchback bindningar men har aldrig upplevt några bindningar som dåliga

edit: Skostorlek 70kg/184cm/11.5 hade jag börjat leta efter en wide bräda runt 156-158, flex 2-4 (beroende på storlek på parkfeatures), med camber / tbt / rockercamber variant

Senast ändrad:
köpråd bräda/bidningar
MrOtter sa:
Då det bara står 153 utan w framför är det den vanliga modellen. Känns som den är aningen kort med?
Aha okej....får väll leta vidare.....tips/hjälp uppskattas då jag inte har så stor koll på snowvoard grejer än
Edit: Kollade på denhär...står att det medföljer boots i storlek 44 så borde ju gå med 45?

Senast ändrad:
köpråd bräda/bidningar
Inte för att låta elak , men ja det går om man inte kan åka. Kan man åka så är det värre då blir det väldigt lätt både toe och heel drag :P

köpråd bräda/bidningar
Jag skulle aldrig gå under 26 cm i midjan med 11,5 i boots. Finns ingen som helst fördel med att åka på en bräda som är för smal när man inte behöver det.

köpråd bräda/bidningar
Typ alla brädor som heter wide är så breda

Kan va svårt att hitta begagnat men så är det ju med allt när man väl vet vad man är ute efter :)

köpråd bräda/bidningar
Har själv 11.5 men kör på 252mm brädor, funkar utmärkt! :)
Man ska inte stirra sig blind på midjan, toe-drag beror mycket på hur pass brett du står också och i vilka vinklar. Står du tillräcklig brett och om du dessutom har vinklar runt 15 grader så är det nog lugnt...
Stance och vinklar påverkar toe drag avsevärd men det glöms oftast bort i diskussioner om wide eller icke-wide.
Rätt enkelt egentligen, t.ex tar en Wide-bräda med 260mm midja och en stance på 55cm så kanske bredden under själva foten är 270cm. Ta då en normal bräda med 250mm midja och en stance på 63cm istället så kan brädan under foten vara 275mm bred - dvs bredare än Wide-brädan.
(Sen hjälper ju boots med Shrinkage Tech också som gör fotavtrycket betydligt mindre...Burton och Ride är bra på det)

köpråd bräda/bidningar

@Ingoo

Du har helt rätt såklart. Det finns mycket mer som påverkar än midjebredden. Vad jag dock sällan förstår är varför många verkar tycka att man ska åka på så smal bräda som möjligt. Åkte lite på min gamla Lib-Tech Emma Peel förra veckan och insåg hur skönt det är med en ordentligt bred bräda. Den är 26,8 i midjan och den är dessutom klart kortare än de brädor jag åker på i vanliga fall så bredden vid fötterna är klart större än på till exempel min "normala" bräda, Smokin KT-22 166W som är 26,4 i midjan men även 7 cm längre vilket betyder smalare där bindningarna är.

köpråd bräda/bidningar
Har införskaffat mig bidningar och boots nu, behöver bara en bräda och valet står melllan salomon och rossignol eftersom det inte verkar finnas begagnade som uppfyller mina krav...
Vilken av dem som sagt...?

Senast ändrad:
köpråd bräda/bidningar
Jag har 11,5 och kör en 25,5 bred bräda. Har aldrig haft problem med toe/heeldrag och jag carvar ganska djupt(om det är rätt ord). Däremot när jag provade en wide-bräda 26,6 så kändes det som en lagårdsdörr. Iaf kant till kant i eurocarvsen. Det blir ju lite moment 22 för min del då en wide-bräda gör det bökigare att köra skärande svängar samtidigt som hela tanken med wide-brädor är just att man ska kunna köra särande svängar...

Puder kan jag inte uttala mig om eftersom jag inte körde W-brädan i nåt powpow. Jag tycker jag flyter på bra på min planka men kanske tycker den är skit om jag får prova en W i det djupa.

köpråd bräda/bidningar
Kaskar sa:
Jag har 11,5 och kör en 25,5 bred bräda. Har aldrig haft problem med toe/heeldrag och jag carvar ganska djupt(om det är rätt ord). Däremot när jag provade en wide-bräda 26,6 så kändes det som en lagårdsdörr. Iaf kant till kant i eurocarvsen. Det blir ju lite moment 22 för min del då en wide-bräda gör det bökigare att köra skärande svängar samtidigt som hela tanken med wide-brädor är just att man ska kunna köra särande svängar...

Puder kan jag inte uttala mig om eftersom jag inte körde W-brädan i nåt powpow. Jag tycker jag flyter på bra på min planka men kanske tycker den är skit om jag får prova en W i det djupa.
Men köper nog en wide ändå för att vara på den säkra sidan, är ju inte så stor skillnad då dc brädan är 26.1

Tillbaka
Topp