Köpråd - Gå från allroundbräda till en mjukare

wazzzap

Ny medlem
Ska köpa en ny snowboard, och är lite inne på att köpa en BATALEON FUN.KINK och undrar hur det är att köra på en sådan mjukbräda? (3.5 stiffness) Har tidigare kört med allroundbrädor men tycker det ser skönt ut med en mjuk och jag hänger ganska mycket i parker osv, och bara "jibba runt " i vanliga backar.
Hur funkar det att åka i vanliga pister med en sådan?
Länka gärna bättre förslag om det finns som passar mina behov bättre.
Jag är ca 185 lång , väger kanske 75-80 och har skostorlek 45.

Jag lägger min röst på en Burton Custom Flying V, i lämplig längd och wide.
Hade själv en sån i början av säsongen och var väldigt nöjd med den, det enda jag inte tycker den grejar lika bra som min nuvarande bräda är att skära svängar på hårt underlag när det går lite snabbare.

Jag upplevde Flying V som lättåkt och förlåtande, mjuk men ändå spänstig med ett helt okej skär.

Burton Custom Flying V går väll mer under kategorin allround

Kör själv på en libtech t.rice tror den också räknas som allround

Men jag skulle gissa att en mjuk bräda skulle ha lite sämre egenskaper om du ska hårpressa pist men övrigt funkar den lika bra eller bättre. Ska du "jibba omkring" så kommer du garanterat ha roligare med en mjuk bräda.

Tycker Flying V funkade fint i lägre farter och "jibba" runt med.
Lite svårt att se den gigantiska skillnaden på alla olika brädtyper som finns numera, men jag är ju jävligt oldschool iofs.

Det beror ocksa pa vad du räknar in i begreppet park: boxar o rails med mjuk bräda javisst... men kickers om du har en för mjuk bräda är inte nödvändigtvis optimalt... sämre run-in stabilitet, sämre popp, sämre landningsstabilitet...

Jag är lite skadad efter att åkt med UCPA guider som kör mjuka brädor och förespråkar dem

Poppet i en kick? sitter inte det i bena?

Run-in stabilite: Tveksamt att straight linea funkar på alla brädor ;)

Sämre landningsstabilitet: Tycker en mjuk bräda inte sprätter i väg lika lätt om man landar lite fel mot en hård

Andreas80 sa:
Poppet i en kick? sitter inte det i bena?
Sämre landningsstabilitet: Tycker en mjuk bräda inte sprätter i väg lika lätt om man landar lite fel mot en hård
Rätt av dig, fel av mig: jag misshandlade orden lite där, och tänkte inte efter...
fel 1: klart poppen är i bena :=) jag tänkte slarvigt fel pop=ollie.
fel 2: olla kickern, nej inte normalt näh (förutom kanske om man försöker fa framatvikt o köra straight pa nagon sorts backflip-specialdesignad kicker), jag tänkte för mkt pipe, där väl inte heller ollien direkt har nagot att hämta, men jag tycker att det känns mer som en ollie än en "vanlig" popp när man trycker ifran och samtidigt inleder rotationen... men samtidigt har jag ju fel igen även där vilket hänger samman med mitt teknikproblem att jag hellre trycker ifran/jobbar med benen än att lata överkroppen göra jobbet...

Landningen: ja, beror väl pa den exakta relationen riderns vikt mot brädans styvhet:
för styv sprätter iväg
perfekt flex landar perfekt :)
för soft o brädan kan inte fanga upp ridern oavsett om det är framat eller bakatvikt... framatvikt med följande framatvolt är alltid en intressant aktur och lika förvanade hur snabbt gar varje gang tycker jag :)

Andreas80 sa:
Run-in stabilite: Tveksamt att straight linea funkar på alla brädor ;)
njaaa, alltså, straightlinea kanske e lugnt, men om du vil speed checka, eller komma in lugnt och skönt kan det vara gött med en lite stabilare bräda för att inte freaka ut så fort man e över läppen på kickern, enligt mig iaf. min dallrigaste av brädor e en mardröm att hoppa med just pga att jag inte känner att jag har kontroll på brädan, speciellt i transition.

Andreas80 sa:
skulle nog vilja säga att en mjuk bräda tenderar att över flexa och det blir lätt "wash out" om man har bara lite för mycket bakvikt när du landar, eller om du landar på lite för plan landning händer det lätt också,

:D

riccweee sa:
speciellt i transition.
kaching! exakt därför som mjuka brädor är "oanvändbara" i pipe... tappar fart i transitionen och/eller känns som att man skall fa tvärstopp och göra en faceplant i vert:en för minsta lilla shape-ojämnhet, trots att man evetuellt försöker kompensera avsiktligen med överdriven vikt pa bakbenet som om man trodde att man var Master J Jackson i puderlandning..

hallå

Har kört på fun kinken i en säsong nu ungefär och som du beskriver det verkar det som en ett bra val.
Är väll runt 177 och kanske 70 kilo och kör på 153 an. Tycker funkinken fungerar förvånansvärd bra att carva och glida i pisten med. Det enda problemet är väll att kvaliteten inte har vart den bästa, Har haft 2 bataleon (fick andra på garantin) och båda har kärnan vi bindningarna mosats. Men jag har dock beställt nummer 3, de ska ha bytt ut trät underbindningen så det ska nog hålla nu.

sen tycker jag du ska försöka lista ut om du vill ha en rocker eller inte, verkar va lite love it eller hate it. Själv tycker jag alla former av rocker som jag har provat är skit i allt annat ön puder. I pisten förstör det cravingen helt, en mjuk blir fladdrig och en hårt känns som den är förböjd och programmerad för en sväng. I parken så sabbar det poppen, sämre och reagerar senare, och landningsstabiliteten blir kass. Sen finns det säker fler som tycker jag är pantad och älskar rocker, försök komma på vilket läger du tillhör.

Jag gillar då bataleons tbt mycket mer då får man en del av fördelarna från en rocker utan de stora nackdelarna, det enda som jag ser det är att dom kan va lite svårare att hålla rakt i en landning om man skulle över/underrotera lite och att transporter som lutar lite åt sidan blir en bitch. Man har den tendens att glida åt sidan eftersom kanterna är lyfta och man får vinkla den lite mer för att få grepp.

AxelB sa:
I parken så sabbar det poppen, sämre och reagerar senare, och landningsstabiliteten blir kass. Sen finns det säker fler som tycker jag är pantad och älskar rocker, försök komma på vilket läger du tillhör.
Antligen, en till!! slipper jag kanna mig som ett ensamt anti-rocker freak.

AxelB sa:
Jag gillar då bataleons tbt mycket mer då får man en del av fördelarna från en rocker utan de stora nackdelarna, det enda som jag ser det är att dom kan va lite svårare att hålla rakt i en landning om man skulle över/underrotera lite och att transporter som lutar lite åt sidan blir en bitch. Man har den tendens att glida åt sidan eftersom kanterna är lyfta och man får vinkla den lite mer för att få grepp.
Borjan pa transporten fran parken till liften i hintertux var en bitch pa Bataleon (om man inte lag pa kant), dodsangest varje gang... ofrivilliga rotationer förprogrammerat.

AxelB sa:
Jag gillar då bataleons tbt mycket mer då får man en del av fördelarna från en rocker utan de stora nackdelarna.
Finns inga nackdelar med rocker om man köper en bräda med Magne-Traction. Gnu, Lib-Tech, Smokin, Jones.

Doughboy sa:
Finns inga nackdelar med rocker om man köper en bräda med Magne-Traction. Gnu, Lib-Tech, Smokin, Jones.
Så som jag förstår AxelB, och känner igen från egen åkning, så förutom sämre pop och sämre (landnings)stabilitet (längsriktningen) har övriga upplevda nackdelar (relaterade till rotation/landning) inte med bristande kantgrep från stålkanten i sig utan från bristande kantgrepp pga av brädans konstruktionen. Dvs att försöka fixa kanten hjälper inte enligt mina upplevelser.

Men jag håller med AxelB var och en måste hitta sin smak det är ju definitivt smaksak och åkstilsberoende. Och sen naturligtvis det faktum att det inte bara är en "banan" längre utan så många varianter så jag utesluter inte att det finns bättre varianter - exempelvis bataleon med bättre pop men med samma svagheter (som också marknadsförs som styrkor, och så också är i vissa fall) gällande kantgrepp/rotation

deltab0arder sa:
Doughboy sa:
Så som jag förstår AxelB, och känner igen från egen åkning, så förutom sämre pop och sämre (landnings)stabilitet (längsriktningen) har övriga upplevda nackdelar (relaterade till rotation/landning) inte med bristande kantgrep från stålkanten i sig utan från bristande kantgrepp pga av brädans konstruktionen. Dvs att försöka fixa kanten hjälper inte enligt mina upplevelser.

Men jag håller med AxelB var och en måste hitta sin smak det är ju definitivt smaksak och åkstilsberoende. Och sen naturligtvis det faktum att det inte bara är en "banan" längre utan så många varianter så jag utesluter inte att det finns bättre varianter - exempelvis bataleon med bättre pop men med samma svagheter (som också marknadsförs som styrkor, och så också är i vissa fall) gällande kantgrepp/rotation
Jag bara skojade lite. Klart att det finns en massa egenskaper hos brädor med rocker som inte kan kompenseras med MTX. Jag var mest sugen på att göra ett generellt och tvärsäkert uttalande:D

Capitas rockerbrädor är stabila iaf pga Flat kick.

Men prövade en Lib-tech TRS för en vecka sedan och den verkar ju galet nice!

Thomsson sa:
Capitas rockerbrädor är stabila iaf pga Flat kick.

Men prövade en Lib-tech TRS för en vecka sedan och den verkar ju galet nice!
kan säga samma om K2, dom kör också platta brädor, med rocker längst ut mot svans or näsa

Burton Whammy bar ska vara sjukt dålig tydligen, kolla efter en annan.

Tillbaka
Topp