Köpråd, hjälp en tjomme i nöd

Kiggzor

Medlem
God morgon, kamrater
Köpråd, eller i första hand åsikter om längd på skidor är det jag efterfrågar
Är 16 år gammal, 177cm lång, väger 87kg(mestadels muskler, jag gymmar) åkt skidor sedan jag var 10, ungefär 3 veckor om året. Mestadels i pistade backar, men jag åker lite allt möjligt. Gillar att åka fort
Så ja, först och främst längd (vågade inte riktigt lita på testet, det är trots allt 10 år gammalt) men även ett par skidor om ni känner er kreativa.
tack på förhand :)

J_Gabrielsson sa:
vad roligt att du gymmar, det gör dig gott:)
Det var för att poängtera att jag är en okej skidåkare och ingen tjockis som rullar nerför backen, vilket man lätt kan anta av längd/vikt annars. att veta det är av värde för folk som vill tipsa som skidor
Men jag ser att du knappast hör till den gruppen, så du kan sluta försöka få mig att framstå som skrytsam i denna tråden och kanske spamma något annat forum, förslagsvis aftonbladets kommentarsfält, youtube eller varför inte familjeliv.se?

min tumregel i forum: Tillför ditt meddelande ingenting, ge då fan i att posta det

Kiggzor sa:
min tumregel i forum: Tillför ditt meddelande ingenting, ge då fan i att posta det
Då undrar jag varför du postade denna tråd?
Du undrar något efter att ha gjort "testet" men kommer inte med någon info varför "testet" inte funkar mer än att det är 10 år gammalt. Du nämner inte ens vilken typ av skidor du tänkt åka på och var ("pistade backar" är inte specifikt nog), så vad är det egentligen du vill ha hjälp med?
"Guiden" funkar, så bra som en guide nu kan göra det, men jag har sagt det förut och jag gör det igen, vet man inte vilken längd man ska köpa är man inte heller redo att köpa skidor.

JL76 sa:
Kiggzor sa:
Då undrar jag varför du postade denna tråd?
Du undrar något efter att ha gjort "testet" men kommer inte med någon info varför "testet" inte funkar mer än att det är 10 år gammalt. Du nämner inte ens vilken typ av skidor du tänkt åka på och var ("pistade backar" är inte specifikt nog), så vad är det egentligen du vill ha hjälp med?
"Guiden" funkar, så bra som en guide nu kan göra det, men jag har sagt det förut och jag gör det igen, vet man inte vilken längd man ska köpa är man inte heller redo att köpa skidor.
Visst, jag kan fylla på om du nu så önskar, ett fåtal områden var tunna på information
Jag åker metadels i vemdalsskalet, vanliga skidbackar, ingen fun park utan bara vanlig utförsåkning. Carvingskidor. Jag om du nu säger det så stämmer guiden säkert fortfarande men ärligt talat, är det så jävla svårt att förstå att jag hellre skriver en tråd än litar på en över 10 år gammal guide?
Jag anser mig veta hur långa skidor ska vara, jag har ett par jag tycker duger, men en kompis till mig menar att g inte dessa är för korta. tråden har därmed dubbel funktion: att slutgiltigt lösa vår debatt om skidornas längd och om jag skulle visa mig ha fel tipsa om nytt inköp. Att slänga ur dig förutfattade meningar om att jag inte skulle vara kapabel nog att äga ett par skidor är barnsligt och otrevligt.
För övrigt måste man kanske inte veta allt om skidor för att vara en duktig skidåkare, har alla Call of Duty-spelare förmågan att hacka pentagon?

Dagisnivå från folk som tror sig vara bättre!
Här valde jag forumet freeride för att jag antog att det hängde kunnigt folk som snabbt kunde ge svar, men tro fan om jag inte håller mig till flashback i fortsättningen, trots alla rykten om den kalla stämningen så vet flashbackarna om att det är det som TS önskar diskutera som ska diskuteras och håller sig annars borta!

Förlåt, nu tar jag kanske i lite väl, men det är irreterande att alla inlägg hittils gjort i avsikt att dumförklara trådstarten, jag skulle vara oerhört tacksam om någon faktiskt skulle kunna ge ett enkelt, rakt svar på frågan

Väger du 87 kg på 177 cm och det mesta är muskler bör du typ satsa på en karriär inom bodybuilding, no joke.

Gudrunnator sa:
Väger du 87 kg på 177 cm och det mesta är muskler bör du typ satsa på en karriär inom bodybuilding, no joke.
man bygger ca 1,5 kg muskler som max / år
du är 177 lång alltså borde du väga ca 75 kg/ish
så du måste ha börjat tränat väldigt tidigt :)
true story

ont: köp ett par 173 långa storslalom så blir det bra har tävlat sen ja var typ 5 ( ifall du ville veta?)
om du bara ska friåka så duger nästan allt head är bra skidor.

J_Gabrielsson, du beter dig som ett svin, sluta skriva i trådar om du inte har något vettigt att tillföra.

Som svar på frågan.
Skidlängd är väldigt individuellt och kommer även ändras med åren. När jag var yngre ville jag ha kortare skidor men numera känns allt under 190 som kort (friåkningskidor). Har själv varit mycket i Vemdalen och det är oftast ganska isigt, iallafall på baksidan av berget och lutningen är ganska modest. Det jag hade valt i ditt läge vore en relativt styv storslalomskidsradie 20m (+- 3 m) med en vanlig smal midja om du inte ska köra våråkningen och en midja runt 90 mm (+-10 mm) om du även kommer köra under vårslasket.

Med tanke på din vikt hade en skida i den högre prisklassen (5000 kr +) varit att rekommendera men med tanke på, vad som verkar vara, din inte så stora erfarenhet kanske du klarar dig med en lite billigare skida. Här utgår jag ifrån att de dyrare segmentet skidor generellt brukar vara styvare, både flex och vridstyvmässigt vilket är att föredra om man har mycket muskelstyrka.

Ett förslag skulle kunna vara https://www.freeride.se/prylar/skidor/2011/volkl/kendo.html. 90 ish midja, vridstyv, bra kantgrepp men ändå relativt lekfull och kommer bära hyffsat i vårslask och bör kunna plöja igenom sport/påsklovspucklar på ett schysst sätt.

Hoppas detta hjälpte dig lite.

Kiggzor sa:
Visst, jag kan fylla på om du nu så önskar, ett fåtal områden var tunna på information
Jag åker metadels i vemdalsskalet, vanliga skidbackar, ingen fun park utan bara vanlig utförsåkning. Carvingskidor. Jag om du nu säger det så stämmer guiden säkert fortfarande men ärligt talat, är det så jävla svårt att förstå att jag hellre skriver en tråd än litar på en över 10 år gammal guide?
Jag anser mig veta hur långa skidor ska vara, jag har ett par jag tycker duger, men en kompis till mig menar att g inte dessa är för korta. tråden har därmed dubbel funktion: att slutgiltigt lösa vår debatt om skidornas längd och om jag skulle visa mig ha fel tipsa om nytt inköp. Att slänga ur dig förutfattade meningar om att jag inte skulle vara kapabel nog att äga ett par skidor är barnsligt och otrevligt.
För övrigt måste man kanske inte veta allt om skidor för att vara en duktig skidåkare, har alla Call of Duty-spelare förmågan att hacka pentagon?
Du är helt ny medlem och du klantade dig på flera sätt därför får du ett mindre trevligt bemötande iaf från mig, det finns massor av medlemmar här med kunskaper som de också gärna delar med sig av, MEN de gör inte detta på ditt eller nån annas kommando speciellt inte när frågor inte är specifika nog och en nybliven medlem INTE sökt först och hittat de trådar som sannolikt redan besvarat frågan.
Nej, man behöver verkligen inte kunna allt om skidor för att köpa dem, men vilken längd man väljer beror på skidmodell, vikt, var de kommer användas och främst smak hos åkaren.
Vet man inte vilken längd man själv trivs på har man alltså inte provat runt så mycket och för iaf de flesta är ett skidköp en hyfsad utgift och därmed bör det vara ett genomtänkt beslut man ska trivas med under en tid.

Svaret på frågan du ställt finns alltså hos dig och inte här, du måste veta vilken längd du gillar, vi kan inte svara på det, vi kan svara på vad vi tror och vilken längd som kommer kännas på ett visst sätt jfr med en annan.

Senast ändrad:
Jag tackar för de seriösa svar jag har fått, i synnerhet från havreboll!
och så lite off topic: Min kroppsbyggnad är ointressant i andra sammanhang än skidåkning, så jag förstår inte var de inläggen kom ifrån men jo, jag väger så pass mycket, har alltid varit tung men det låter faktiskt som mer än det är.
Kroppsbyggnad är definitivt inte min grej, förstår inte poängen med att fokusera på att få så stora muskler som möjligt, sedan smeta in kroppen med någon olja, klä sig i ett par minimala kallingar och sedan ställa sig framför en jury som ska besluta vem som ser mest makaber ut ;)
Och jag behövde inte en predikan om vem som är redo att köpa skidor osv... jag var ute efter en enkel, generell uppgift om skidlängd, that's it.
JL76 sa:
Du är helt ny medlem och du klantade dig på flera sätt därför får du ett mindre trevligt bemötande iaf från mig
en nybliven medlem INTE sökt först och hittat de trådar som sannolikt redan besvarat frågan.
att jag är forumrookie borde väl snarare ses som en förmildrande omständighet? Att jag inte riktigt har koll på att information som ska skrivas i en trådstart? :)
I vilket fall, stort tack till er som till slut svarade på allvar i alla fall

Kiggzor sa:
Och jag behövde inte en predikan om vem som är redo att köpa skidor osv... jag var ute efter en enkel, generell uppgift om skidlängd, that's it.
Precis och det är skidlängdsguiden. Så varför ställde du en fråga isåfall?
Kiggzor sa:
JL76 sa:
Du är helt ny medlem och du klantade dig på flera sätt därför får du ett mindre trevligt bemötande iaf från mig
en nybliven medlem INTE sökt först och hittat de trådar som sannolikt redan besvarat frågan.
att jag är forumrookie borde väl snarare ses som en förmildrande omständighet? Att jag inte riktigt har koll på att information som ska skrivas i en trådstart? :)
I vilket fall, stort tack till er som till slut svarade på allvar i alla fall
Ja kanske ifall inte reglerna som du godkände när du blev medlem sade:
2. Forumets regler
2.1 Innan du skriver
Sök igenom forumet så att ingen redan har ställt och fått svar på frågan du tänker ställa.

Kontrollera att du är i rätt forum innan du postar ditt inlägg.

Läs klistrade trådar i forum du tänkte skriva i.

Jag håller helt med de som skrivit att man ska söka först, Det skall man göra i nästan alla lägen. Dock måste jag säga att just skidval är något som är grymt individuellt. Därför är det nästan alltid någon omständighet som gör att de tidigare trådarna inte passar in på just den skida man själv är ute efter. I detta fall vill killen ha något som fungerar i svenska fjällen, inte behöver gå i park eller offpist och ska passa en kille som har ganska mycket muskelstyrka men begränsad erfarenhet.

Att bara be killen att söka är inte till någon hjälp om en relevant tråd inte står att finna. det jag personligen brukar göra om jag tycker att en sökning hade varit till hjälp är följande.

1. söker upp den tråden som jag tycker att trådskaparen skulle ha läst i första hand.
2. länkar den tråden i samband med en uppmaning att söka nästa gång.

Finns inte den tråden trådskaparen egentligen skulle ha läst så är hans tråd alltså motiverad då den tillför NY information till forumet.

genom att följa ovanstående punktlista får man både en trevligare atmosfär på forumet samtidigt som man lär och visar nya medlemmar att det faktiskt finns en helt otrolig mängd erfarenheter och information att finna i gamla trådar i detta forum.

Alltså, se skillnaden på "HJÄLP HUR GÖR JAG 360" (vilket är väldigt generellt och är lika för alla) och "vilka skidor bör jag välja baserat på denna fakta om mig själv".

Och om ni ska börja dra upp regler:

1. Allmänna regler

1.1 Sundhet och "netiketten"
På Freeride försöker vi så långt det är möjligt följa den så kallade "netiketten" i de fall våra regler inte kan tillämpas direkt. För att sajten ska fungera måste du som medlem följa de lagar samt den etik som gäller när man som privatperson använder Internet. Tänk särskilt på att:

Vara trevlig och respektera andras åsikter.

Absolut inte skapa eller sprida uttalanden som är stötande eller kränkande.

Använda sunt förnuft. Om du är osäker om det är ok att skriva något, skriv det inte!

1.3 Ansvar och innehåll
Du är själv ansvarig för innehållet du skriver på Freeride. Texten får inte innehålla:

Personangrepp

2.3 När du svarar på en tråd

Håll dig till trådens ämne.

2.4 Diskussioner och personangrepp
Även om livliga och konstruktiva debatter är positiva så tolereras inte personangrepp. Tänk efter noga om det verkligen är värt att posta ett elakt och upprört inlägg. Om du har problem med en annan medlems kommentar eller inlägg så SVARA INTE med ytterligare text som kan förvärra situationen. Anmäl inlägget genom att trycka på [!]-ikonen så kan Freeride undersöka tråden och ta till lämpliga åtgärder.

Trådskaparen har fått, så vitt jag förstår efter hans kommentar kring mitt inlägg, fått svar på sin fråga och är nöjd med detsamma. Alltså kan nog denna tråd anses som avklarad...

Senast ändrad:
STOPP-STANNA-SLUTA!!!
Ta kontakt med en riktig butik som regelbundet testar skidor.
Dom etablerade butikerna testar alla sina modeller som dom har i sitt sortiment.

Tex Alpinagaraget.

Lycka till.................:-)

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp