Köpråd ny snowboard

kungh

Ny medlem
Köpråd ny snowboard
Tjena, det börjar bli dags för en ny bräda och jag behöver lite hjälp.

Har kollat runt massa på forumet och i olika butiker men blir inte mycket klokare.
Jag är 185cm lång och pendlar mellan 75-80kg. Mina boots är av storlek 45.

Jag har åkt ungefär en vecka varje år de senaste 10 åren och jag har för tillfället en Salomon Fastback 167 som jag tycker fungerar kanon i pist och puder. Bindningarna jag använder är ett par Union Force 12/13.

Men jag har den senaste tiden börjat köra på en 15 år gammal warp-bräda som är 155cm och börjat lära mig hoppa, snurra och köra på boxar och vill införskaffa mig en modernare bräda som är något kortare än fastbacken och lite mer lekfull.

Jag vill fortfarande att brädan ska fungera i pist och offpist eftersom jag inte alltid kommer kunna ta med mig båda brädorna på längre resor.

Jag vill att brädan ska vara Twintip och Wide.
Jag har inte världens budget och planerar att lägga 3000-4000kr för brädan.
Borde jag kika på begagnat?

Skulle gärna vilja ha lite förslag på snowboards som passar mig och min åkstil.
Tack på förhand!

Köpråd ny snowboard
Får kika på den!

Har kollat mycket på Bataleons Whatever eftersom den verkar ganska mångsidig. Är det någon som har erfarenhet från den?

Köpråd ny snowboard
Om du är sugen på en Bateleon så är deras Evil Twin riktigt bra. Har själv en sån men inte wide, så den fungerar inte jättebra i off pisten men funkar riktigt bra i pist och parken. Och om du kör på wide så tror jag att den klarar off pisten bra.

Köpråd ny snowboard
hanspek sa:
Har kollat på Bataleon Evil Twin också. Skulle en 156W vara för kort för mina 185 cm och knappa 80kg?
För kort skulle den inte vara. Själv är jag 195cm och väger runt 90 pannor, kör en Lib Tech C2 btx 161.5.
I första läget skall du inte gå på hur lång brädan är utan mer hur den fungerar för dig. Du skall alltså försöka ha en bräda som är stabil till det syfte du har tänkt använda den till.

Har en gammal bräda som är 165cm, men den utnyttjar jag inte lika bra som jag gör med min 161.5. Det handlar om vikt, längd, åkstil osv. Brädans styvhet spelar in vad för bräda du kan tänkas behöva och då till vilket ändamål.

Vad jag förstår så åker du inte jättemycket och har precis börjat i parken med lite lättare snurrar och så? Då tycker nog jag att du bör välja en något mjukare bräda, detta göra det enklare att göra t.ex. nosepresses och liknande på boxarna.

Hittade en gammal tråd här;

https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=25327

Där står det rätt bra om vad man ska välja för typ av bräda. Håller inte med argumenten han har om längden, men det är från person till person.

Här är en annan bra sida.

http://www.vinterguide.se/snowboard/

Köpråd ny snowboard
Tack för hjälpen!

Jag har kikat på guiden där men det gör det inte lättare att välja..

Jag trivs rätt bra med längden på 155:an som jag åkt på det senaste. Jag är riktigt intresserad av Bataleons TBT-teknik och ligger och väger mellan att köpa Bataleon Whatever 158W eller Evil twin 156W.

Whatevern är ju lite mjukare och har freestyle TBT medan Evil twinen är lite styvare och har twin TBT.
Är det någon större skillnad?

Vilken borde jag välja?

Köpråd ny snowboard
whatever har enligt webben extruded belag... skulle jag inte ta om jag vore du...

jag hade en evil twin när den fortfarande hade extruded... min subjektiva mening om det belaget är inte passande att skriva p internet...

Köpråd ny snowboard
Insåg precis inkonsistensen i att jag dissade ett extruded belag (Bateleon ET modellår 2009), men samtidigt rekommenderade en annan bräda med extruded (Rome modellår 2013) :)

Antingen gör Rome bättre belag :P eller så har belagen i allmänhet blivit bättre. Eller min subjektiva uppfattning är märklig.

Köpråd ny snowboard
Jasså det var det värsta, har inte ens tänkt på att det var olika tekniker på belaget. Men nu när jag läste runt lite såg jag att folk hade haft problem med just extruded.

Tror ni att Evil Twin är värd att satsa på? Eller är den för styv för att ha kul i parken?
Beställer i så fall den från den blå tomaten.

Tillbaka
Topp