Köpråd pistskidor för en som vill åka aktivt

JM90

Medlem
Hejsan!

Har idag ett par Völkl RTM75 173cm från 2013.

Började åka i sen ålder, 22 år. Är idag 34.
Åker enligt mig själv bra carving, något bättre än medelåkaren i pisten.

Vill nu växla upp till ett par med kortare radie som svarar bättre. Gärna några som innebär aktiv åkning.

Längd: 183cm
Vikt: 89kg.
Tränar mycket på gym så skulle säga att 89kg är med låg fettprocent med mycket massa på benen. Har inga problem att åka carving från topp till dal under längre tid, t.ex vid längre nedfarter i Åre eller Trysil.

Jag har kikat på Völkl Racetiger SL som verkar vara en kompetent skida.

Är det vad jag söker eller riskerar jag ta vatten över huvudet med en sådan? Väl medveten att den troligen gör sig bäst vid morgonåkning och inte allt för uppkörd pist.

Tanken är även att ersätta mina 11 år gamla Lange SX100 mot ett par med tightare passform med lite hårdare flex. Typ 120 flex.

Om inte det är ett bra alternativ så tar jag gärna emot förslag.

SL-skidor är definitivt underhållande och sätter tekniken på prov. Vilken du bör titta på beror i mångt och mycket på hur mycket (eller lite) dämpning du vill ha i skidan.

Det är ett ganska rejält kliv i skida från rtm75, om tekniken finns där kommer du ha skoj (styrka i någon storre utsträckning krävs i ärlighetens namn sällan för butiksvarianter). Finns inte tekniken där men styrkan så kommer du få veta det relativt omgående. I värsta fall blir det en god anledning att ta en skidlektion eller fem.

Vad det gäller pjäxor är styvare bättre i min bok, åtminstone när det gäller SL. Det går så pass snabbt i sväng att jag gärna kapar varje liten fördröjning mellan mig och skidan jag kan. Det förutsätter givetvis att det inte blir för styvt och motarbetar dig som åkare. Utan att se dig åka, se fötter osv är det svårt att ge precisare råd än så.

Har själv ett par SL-Pro ( med raceplatta), som jag köpte för 5-6-år sedan.
De fick några förmiddagar första året, sen åkte de mest takbox och har senaste åren använts som slangvinda i garaget.
Säkert extremt rolig för den som orkar hålla igång dem men ingen "enda" skida direkt. Jag hade varken teknik eller ork
Men det är en en högst poten SL skida som ändå rullar på hyffsat i lite längre sväng, trots sin längd på 165 (om man inte trycker på).

När vi ändå är inne på racetiger, vad är det man märker störst skillnad på när man åker med dem dvs SL vs SC?

Har som pistskida åkt på Atomic redster X9 de senaste åren och ny bytt till Fischer RC4 CT. Båda fantastiska skidor som sitter som ett smäck i backen. Placerar sig snäppet under FIS- skidor och en pinne över butik-racers med en radie runt 15m beroende på längd, 65mm midja. De ha även båda WC belag. Dat går att variera radien med beroende på hur du lägger trycket på skidan. Har du muskelmassa och teknik kommer du njuta hela vägen ner med dessa. Riktigt vassa och svarar direkt, X9 minimalt mer förlåtande (finns i två olika plattor dock). Dessa ackompanjeras med Atomic Hawks ultra 130.

Ett par SL är extremt jobbiga att åka. Du får tänka på att under ca 1min ska man göra ca 50-60 svängar på runt 150fh.

Sedan som gammal raceare så kan man ju säga att dem är förbaskat roliga också! Du kommer aldrig få sånt go i svängar som SL kan ge

När vi ändå är inne på racetiger, vad är det man märker störst skillnad på när man åker med dem dvs SL vs SC?
Då kan jag svara mig själv :)

Började med 2hrs SC och avslutade med 2hrs SL.

SC är lite mer agila och lite mjukare med grymt isgrepp.
SL har ett otroligt isgrepp och lägger man skidan på skär ligger den kvar. Jag litar helt på SC men SL är snäppet vassare, som en kniv när den ligger på skär.

Jag skall köpa ett par och nog inne på SL på grund av att jag kan lita på dem 100%. Som att köra på räls när det svänger.
Å andra sidan är SC lite "roligare".
Hmmm, svårt val :)

Ett par SL är extremt jobbiga att åka. Du får tänka på att under ca 1min ska man göra ca 50-60 svängar på runt 150fh.

Sedan som gammal raceare så kan man ju säga att dem är förbaskat roliga också! Du kommer aldrig få sånt go i svängar som SL kan ge
Borde inte 170 vara bättre som har lite större radie än de vanligare 165cm?

SL-skidor är definitivt underhållande och sätter tekniken på prov. Vilken du bör titta på beror i mångt och mycket på hur mycket (eller lite) dämpning du vill ha i skidan.

Det är ett ganska rejält kliv i skida från rtm75, om tekniken finns där kommer du ha skoj (styrka i någon storre utsträckning krävs i ärlighetens namn sällan för butiksvarianter). Finns inte tekniken där men styrkan så kommer du få veta det relativt omgående. I värsta fall blir det en god anledning att ta en skidlektion eller fem.

Vad det gäller pjäxor är styvare bättre i min bok, åtminstone när det gäller SL. Det går så pass snabbt i sväng att jag gärna kapar varje liten fördröjning mellan mig och skidan jag kan. Det förutsätter givetvis att det inte blir för styvt och motarbetar dig som åkare. Utan att se dig åka, se fötter osv är det svårt att ge precisare råd än så.

Mindre dämpning antar jag innebär mer kontakt mot underlaget?

Är inte alls främmande att ta en eller fem lektioner om det krävs. Denna hobbyn växer hos mig och vill gärna ta nästa steg som ger mig mer utmaning.

Styrkan är jag ej orolig över då, tycker mig ha god teknik när jag åker, självklart är det enklare att skära fint i underlaget med hårt spända pjäxor på en manchestermorgon istället för uppkörd backe vid eftermiddagen. Känner dock att jag är redo för något mer avancerat och något som tilltalar den åkstilen jag mest uppskattar, korta svängar.

Har själv ett par SL-Pro ( med raceplatta), som jag köpte för 5-6-år sedan.
De fick några förmiddagar första året, sen åkte de mest takbox och har senaste åren använts som slangvinda i garaget.
Säkert extremt rolig för den som orkar hålla igång dem men ingen "enda" skida direkt. Jag hade varken teknik eller ork
Men det är en en högst poten SL skida som ändå rullar på hyffsat i lite längre sväng, trots sin längd på 165 (om man inte trycker på).

Vill väl helst ha en skida som inte gör bort sig efter lunch heller när det börjar bli uppåkt. Inte helt främmande att kunna variera med en andra skida för uppåkt underlag.

Med nuvarande Völkl RTM75 så tycker ja de fungerar helt okej men tycker de är lite ostabilt vid högre fart och önskar en radie kortare än 17m.

Har som pistskida åkt på Atomic redster X9 de senaste åren och ny bytt till Fischer RC4 CT. Båda fantastiska skidor som sitter som ett smäck i backen. Placerar sig snäppet under FIS- skidor och en pinne över butik-racers med en radie runt 15m beroende på längd, 65mm midja. De ha även båda WC belag. Dat går att variera radien med beroende på hur du lägger trycket på skidan. Har du muskelmassa och teknik kommer du njuta hela vägen ner med dessa. Riktigt vassa och svarar direkt, X9 minimalt mer förlåtande (finns i två olika plattor dock). Dessa ackompanjeras med Atomic Hawks ultra 130.
Ska kolla in dessa! Tack för tips👍🏻

Då kan jag svara mig själv :)

Började med 2hrs SC och avslutade med 2hrs SL.

SC är lite mer agila och lite mjukare med grymt isgrepp.
SL har ett otroligt isgrepp och lägger man skidan på skär ligger den kvar. Jag litar helt på SC men SL är snäppet vassare, som en kniv när den ligger på skär.

Jag skall köpa ett par och nog inne på SL på grund av att jag kan lita på dem 100%. Som att köra på räls när det svänger.
Å andra sidan är SC lite "roligare".
Hmmm, svårt val :)
Tack för svar!😊

Isgrepp är något jag saknar idag.
Upplever du stor skillnad i radien?!

Att köra som på räls är ju känslan jag letar efter!

Jag har åkt på racetiger SL 165cm i ca två veckor nu och det är de roligaste jag åkt på för kortsväng. Jag kan trycka på för fullt utan att det känns som jag ska trampa igenom (90kg), och det går som på räls när tekniken sitter och tyngden ligger rätt. När den inte gör det så blir man straffad direkt på gott o ont! Mjölksyra garanterad när man får till ett bra åk...

å andra sidan känns de väldigt livliga även vid mer avslappnad sladdåkning till skillnad från många andra modeller med liknande svängradie som jag upplever som hårda plankor om man inte aktiverar dem tillräckligt. Så det är skitkul att latja omkring även på eftermiddagspisten mellan snöhögarna!

Vill du åka som på räls.
Stöckli Laser WRT Pro är helt klart det bästa jag åkt på i en pist.
Att de Kostar en slant är enda nackdelen med dom.
Rena SL skidor funkar inte som enda par skidor. Roligt en liten stund. Men man bör väl ha ett par i sin skidsamling.

Borde inte 170 vara bättre som har lite större radie än de vanligare 165cm?
Radie är inte hela historien. Styvheten påverkar lika mycket. Så utan att man prövar skidorna så vet man inte riktigt.

Men är det race skidor så kommer det vara marginell skillnad då båda är designad för ta sig fram i en bana.

Stöckli WRT PRO hade säkert varit kanon men över min budget.

Fortsatte dagen med att köra lite SL och SC igen då det var optimala förhållanden. Började med SL men blev inte riktigt kompis med dem så hoppade över till SC och de passar mig klart bättre än SC.
Mkt lättare att komma in i bra sväng.

Hade bestämt mig för att köpa ett par SC men tänkte att jag kan väl testa RC också medans jag ändå håller på.
En ny värld öppnade sig, var precis vad jag letat efter. Bra isgrepp precis som SL o SC, lätt att få till sväng, kändes mer stabila än både SL o SC, lätt att göra både korta och långa svängar.
Är nu ägare till ett par RC :)

Fortsatte dagen med att köra lite SL och SC igen då det var optimala förhållanden. Började med SL men blev inte riktigt kompis med dem så hoppade över till SC och de passar mig klart bättre än SC.

Hade bestämt mig för att köpa ett par SC men tänkte att jag kan väl testa RC också medans jag ändå håller på.
En ny värld öppnade sig, var precis vad jag letat efter. Bra isgrepp precis som SL o SC, lätt att få till sväng, kändes mer stabila än både SL o SC, lätt att göra både korta och långa svängar.
Intressant! Grymt med all feedback, tack!

Jag har funnit SRX och SC Limited (oklart vad skillnaden är men de är betydligt billigare än vanliga SC?

SRX ska enligt beskrivning vara mellan SC och RC så det känns vettigt.

Kul, ja det är väl en mer användbar skida än SL/SC som har väl liten radie för att vara trevliga i det långa loppet. Blir som du skriver mer ”stabila” med den större radien. Men oavsett tillräckligt liten för att en normal dödlig skall kunna fullt tillräckligt mycket om man vill det och samtidigt ger möjligheten till större svängar som blir stabilare med den större radien.
Kan inflika att det var 172cm WRT Pro, 14,8m radie, jag testade.

Intressant! Grymt med all feedback, tack!

Jag har funnit SRX och SC Limited (oklart vad skillnaden är men de är betydligt billigare än vanliga SC?

SRX ska enligt beskrivning vara mellan SC och RC så det känns vettigt.

Det där är ganska ”enkla” skidor i Racetiger serien, troligen gjorda för de stora sportkedjorna du länkar till. Mer gjorda för att efterlikna sina bättre syskon. Inte ens metall i dom.
Så dom bör du hoppa över.

Mindre dämpning antar jag innebär mer kontakt mot underlaget?

Är inte alls främmande att ta en eller fem lektioner om det krävs. Denna hobbyn växer hos mig och vill gärna ta nästa steg som ger mig mer utmaning.

Styrkan är jag ej orolig över då, tycker mig ha god teknik när jag åker, självklart är det enklare att skära fint i underlaget med hårt spända pjäxor på en manchestermorgon istället för uppkörd backe vid eftermiddagen. Känner dock att jag är redo för något mer avancerat och något som tilltalar den åkstilen jag mest uppskattar, korta svängar.
Dämpning är precis vad det låter som :) Istället för stötdämpare används material som filtrerar ut olika frekvenser - för normal åkning finns inget bättre eller sämre, bara olika känsla. En odämpad skida brukar vara enklare att få retur ur medans en dämpad kan upplevas som lugnare. Väldigt förenklat men du förstår grejen.

Härlig inställning, den borde fler ha! Oerfarna som erfarna.

Det låter i mina öron som att en SL-skida, eller åtminstone något åt det hållet, kan bli uppskattat. Går man hela vägen är det för många både en ögonöppnare för ens teknik och väldigt roligt, om än jobbigt.

Det där är ganska ”enkla” skidor i Racetiger serien, troligen gjorda för de stora sportkedjorna du länkar till. Mer gjorda för att efterlikna sina bättre syskon. Inte ens metall i dom.
Så dom bör du hoppa över.
Är väl dessutom dam/junior med tanke på längderna

Kommer ej ha möjlighet att testa skidor innan köp dessvärre.

Har läst i oändlighet sista dagarna. Varit inne lite på motsvarigheten från Head och Salomon men faller tillbaka på Racetiger ändå.

Velar lite just nu om man ska välja SC eller SL samt 165 eller 170?

”Sova gott” känslan säger gå på SL direkt, annars är jag rädd för att känna ”tänk om”. Vet med mig i andra intressen att kompromissa aldrig är bra i långa loppet.

Priset på dessa verkar vara lika så det handlar mest om vad som passar mig.

Tanken är att ha dom länge och på sikt även komplettera med en skida som inte är lika snabbsvängd. Mina nuvarande RTM75 är jag trött på.

Kommer ej ha möjlighet att testa skidor innan köp dessvärre.

Har läst i oändlighet sista dagarna. Varit inne lite på motsvarigheten från Head och Salomon men faller tillbaka på Racetiger ändå.

Velar lite just nu om man ska välja SC eller SL samt 165 eller 170?

”Sova gott” känslan säger gå på SL direkt, annars är jag rädd för att känna ”tänk om”. Vet med mig i andra intressen att kompromissa aldrig är bra i långa loppet.

Priset på dessa verkar vara lika så det handlar mest om vad som passar mig.

Tanken är att ha dom länge och på sikt även komplettera med en skida som inte är lika snabbsvängd. Mina nuvarande RTM75 är jag trött på.
Tja, vill du köpa grisen i säcken så går du för räjstajger SL. Men har du aldrig provkört sådana och din referens är RTM75 är det inte alls säkert det blir bra.
Kan garantera att det är väldigt stor skillnad på att åka carving från topp till dal på RTM75 kontra räjstajger SL.

Tja, vill du köpa grisen i säcken så går du för räjstajger SL. Men har du aldrig provkört sådana och din referens är RTM75 är det inte alls säkert det blir bra.
Kan garantera att det är väldigt stor skillnad på att åka carving från topp till dal på RTM75 kontra räjstajger SL.

Hör vad du säger👍🏻

Önskar skidor som:
- Har kort svängradie
- Svarar direkt
- Får mig att utvecklas

Hör vad du säger👍🏻

Önskar skidor som:
- Har kort svängradie
- Svarar direkt
- Får mig att utvecklas
Svängradie är inte allt, beror mycket på teknik och hur du kan tighta till svängen.
Skulle gissa på att du åker RTM75 på ett helt annat vis än ett SL skidor måste köras.
räjstajger RC, som Hassel99 i tidigare inlägg beskriver hur han av en slump föll för, tror jag är ett betydligt bättre och mångsidigare val. 15m radie är fullt tillräckligt liten radie och ger en betydligt stabilare Skoda vid lite större svängar i högre fart.
SL skidor måste köras aktivt på skär hela tiden, blir jobbigt i det långa loppet och helt hopplösa när det blir lite högigt.
Har ett par Head WC Rebels iSLr med 13m radie som jag använder ibland. Kul och positivt för att träna teknik nån timma när det är nypistat, men aldrig jag skulle ha dom som enda par skidor.
Finns enormt många skidor som svarar på dina önskemål. Verkar mer som du snöat in på varumärket utan att ha provåkt.
Du kan köpa vilka SL skidor som helst och få det resultatet. Men känslan i skidorna, vad du gillar, måste du känna sig fram själv till vad du gillar.
Ett annat exempel på samma typ av skida

Svängradie är inte allt, beror mycket på teknik och hur du kan tighta till svängen.
Skulle gissa på att du åker RTM75 på ett helt annat vis än ett SL skidor måste köras.
räjstajger RC, som Hassel99 i tidigare inlägg beskriver hur han av en slump föll för, tror jag är ett betydligt bättre och mångsidigare val. 15m radie är fullt tillräckligt liten radie och ger en betydligt stabilare Skoda vid lite större svängar i högre fart.
SL skidor måste köras aktivt på skär hela tiden, blir jobbigt i det långa loppet och helt hopplösa när det blir lite högigt.
Har ett par Head WC Rebels iSLr med 13m radie som jag använder ibland. Kul och positivt för att träna teknik nån timma när det är nypistat, men aldrig jag skulle ha dom som enda par skidor.
Finns enormt många skidor som svarar på dina önskemål. Verkar mer som du snöat in på varumärket utan att ha provåkt.
Du kan köpa vilka SL skidor som helst och få det resultatet. Men känslan i skidorna, vad du gillar, måste du känna sig fram själv till vad du gillar.
Ett annat exempel på samma typ av skida

Kan köra mina RTM75 med korta svängar o tight i röda backar. I svarta och speciellt smala svarta blir det svårt att få något vettigt grepp när jag försöker tighta till. Vilket ist innebär storslalom och för hög hastighet för att känna mig bekväm .. och dessutom kunna undvika någon familj med småbarn mitt i pisten 😅

Länkade SC och SRX bör jag ej gå på då?

Vid val av SC eller RC, bör jag välja 165 eller 170?

Kan köra mina RTM75 med korta svängar o tight i röda backar. I svarta och speciellt smala svarta blir det svårt att få något vettigt grepp när jag försöker tighta till. Vilket ist innebär storslalom och för hög hastighet för att känna mig bekväm .. och dessutom kunna undvika någon familj med småbarn mitt i pisten 😅

Länkade SC och SRX bör jag ej gå på då?

Vid val av SC eller RC, bör jag välja 165 eller 170?
Skillnaden är hur du får skidorna att svänga och vart du lägger trycket.
Men det lär du märka när du börjar åka med skidorna. Både hur du pressar in svängen med plöstryck och får en kick ut ur och in i nästa sväng av tailen. Det är något som inte de gamla allmountainskidor kan fixa.
Skitkul men slitsamt, förvisso är jag 60+ 😉 så kanske därför jag hellre använder andra skidor som inte kräver fullt så mycket insats, men framförallt blir det för många svängar för min del.
Men åter till längd, du skall väl löpa linan ut och köra på SC165.
Hade jag valt så hade jag valt RC 172cm. Det ser jag som sweetspot för en pistskida för min egen del. Bjuder på större variationsmöjligheter och blir inte lika krävande på input hela tiden. Men då har jag åkt på många olika skidor och lärt mig vad jag gillar av ett par skidor. Blir 30-40 skiddagar per år, så man lär sig med tiden.

Racetiger RC 165cm. 13m radie.
Gammal gubbe med en hel hoper skiddagar i ryggen.
Dom är så goa i manchestern.
Jag behöver inte SL, men det är jag det.
177/73 är jag.

Kör SL om det är vad hjärtat säger, oavsett kommer det vara en upplevelse och du kommer ändå vilja köra dem en säsong. Känns det lite mycket efter en säsong så vet du det till nästa par och sälja dem går säkert rätt ok.

Som sagt dem kommer va krävande på ett sätt du inte är van men också roliga på ett sätt du inte är van!

Hej!

Jag har sedan ett par år ett par Head Worldcup Rebel i.SL
170cm
Radie 12,9m
Sicecut 125 - 69 - 109

Letade efter något som var kul att carva med i svenska fjäll.
Med 170cm tycker jag att jag kan bränna på även i fart.
I vindpinad isig svart pist där övriga kasar på sidan ner kan jag ligga på skärande sväng om det är ordning på servicen av skidorna.

Har gjort min skidåkning i sverige betydligt roligare dom allra flesta dagarna.
Dom är ju inte lika roliga i slush, löst eller puckligt även om det funkar även med sladdsväng.

Har åkt skidor sedan jag kunde gå med någon vecka i fjällen eller alperna + helgdagar på mindre anläggingar sen en säsong i St. Anton. Ingen skidskoleträning men tror mig ha hygglig åkning lite över medel. Som typ Hcp 7-8 i golf kanske.... :-)

Skillnad dock, 180cm och 70-73kg beroende på form/deff....

Bilagor

• ski_head-wc-rebels-i-sl-2017_n9749-6677-0_l.jpg
    ski_head-wc-rebels-i-sl-2017_n9749-6677-0_l.jpg
    57.3 KB · Besök: 104
Lite sen på bollen här. Jag har ett par atomic race sl 12. Som några skrev ovan så behöver man ett par slalomskidor. Själv e jag mycket osäker på om det är dessa jag behöver. De åker nog mer takbox än backe…De brukar rastas ett par g/år då alla stjärnor står på rad sgs. Annars blir man mest lessen å innåtvänd. Har aktivt funderat göra mig av med dem då de är ”lite för häftiga” men visst då alla stjärnor är på rad e de underbara. Så de får väl åka takbox ett tag till… men du hade ju gjort ditt val! De blir säkert bra annars finns ju alltid köp o sälj

Jag har ett par Völkl Racetiger SL (och ett par Völkl Secret 92) och de ÄR jätteroliga att åka på, men jag skulle aldrig orka åka en hel dag på dem. Definitivt skulle jag aldrig vilja ha dem som enda par skidor. Jag åker ibland på dem när jag åker i kortare backar (Kungsberget är ”hemmabacke”). Det är EXTREMT mycket jobbigare för benen att åka på Racetiger jämfört med ex Secret. Det spelar ingen roll om jag carvar kortsvängar med Secret - Racetiger är ändå mycket mycket mer ansträngande för benen. Men det är en väldigt rolig skida, och ingen annan jag testat har gett samma ”kick” i svängarna. Den är också väldigt uppfostrande - gör du inte rätt går det inte :-) Lutar du dig för mycket framåt - nope! Lutar du dig för mycket bakåt- nope!

Vet inte om detta hjälpte något, men kanske all input tillsammans kan ge en bild?

En liten uppdatering:

Haft några skiddagar med dessa samt nya Head WCR 120.

Absolut en skillnad mot mina gamla RTM. Kräver mer koncentration samtidigt som dom greppar tag mycket bättre. Den korta radien är uppskattad!

Vid ordentligt uppåkt är dom usla då jag sjunker igenom och fastnar, dock är dom å andra sidan helt fantastiska vid morgon / förmiddag.

Jag var nervös huruvida jag skulle klara av dessa skidor men kan konstatera att det är över förväntan 👍🏻

Tack för alla tips!

Tillbaka
Topp