Köpråd pistskidor för en som vill åka aktivt
Hejsan!
Har idag ett par Völkl RTM75 173cm från 2013.
Började åka i sen ålder, 22 år. Är idag 34.
Åker enligt mig själv bra carving, något bättre än medelåkaren i pisten.
Vill nu växla upp till ett par med kortare radie som svarar bättre. Gärna några som innebär aktiv åkning.
Längd: 183cm
Vikt: 89kg.
Tränar mycket på gym så skulle säga att 89kg är med låg fettprocent med mycket massa på benen. Har inga problem att åka carving från topp till dal under längre tid, t.ex vid längre nedfarter i Åre eller Trysil.
Jag har kikat på Völkl Racetiger SL som verkar vara en kompetent skida.
Är det vad jag söker eller riskerar jag ta vatten över huvudet med en sådan? Väl medveten att den troligen gör sig bäst vid morgonåkning och inte allt för uppkörd pist.
Tanken är även att ersätta mina 11 år gamla Lange SX100 mot ett par med tightare passform med lite hårdare flex. Typ 120 flex.
Om inte det är ett bra alternativ så tar jag gärna emot förslag.
Har idag ett par Völkl RTM75 173cm från 2013.
Började åka i sen ålder, 22 år. Är idag 34.
Åker enligt mig själv bra carving, något bättre än medelåkaren i pisten.
Vill nu växla upp till ett par med kortare radie som svarar bättre. Gärna några som innebär aktiv åkning.
Längd: 183cm
Vikt: 89kg.
Tränar mycket på gym så skulle säga att 89kg är med låg fettprocent med mycket massa på benen. Har inga problem att åka carving från topp till dal under längre tid, t.ex vid längre nedfarter i Åre eller Trysil.
Jag har kikat på Völkl Racetiger SL som verkar vara en kompetent skida.
Är det vad jag söker eller riskerar jag ta vatten över huvudet med en sådan? Väl medveten att den troligen gör sig bäst vid morgonåkning och inte allt för uppkörd pist.
Tanken är även att ersätta mina 11 år gamla Lange SX100 mot ett par med tightare passform med lite hårdare flex. Typ 120 flex.
Om inte det är ett bra alternativ så tar jag gärna emot förslag.