Köpråd skidor inför säsong!?

Moses95

Medlem
Hej, som min topic lyder behöver jag erat råd här. Jag kommer åka till Obertauern i Österrike på säsong, mitt liftkort kommer dock gå i totalt 25 skidorter runt om i området. Jag är framförallt intresserad av att köra offpist, om jag uppskattar tror jag det kommer bli 40% offpist, 20% tur till offpist och 40% pist.

- I dagsläget sitter jag på ett par Down Skis Countdown Carbon 114 samt ett par Salomon Guardian 16L. Bindningarna är inte monterade och är i ett inre dilemma, antingen köpa ett par Salomon QST 106 188cm med hudar och använda mer eller mindre hela säsongen (Mina Countdown 114 kommer hänga med till Österrike), alternativ till det är att hugga ett par Völkl RTM 84 181cm eller liknande och köra med dom under dagarna där det blir piståk och mina Countdown 114 under offpist/tur inriktade dagar.

- Vad skulle ni göra, jag är average åkare, minst 1v sedan barnsben, 187cm 84kg.
Vad är fördelar och nackdelar med vardera lösning med tanke på kvalitet på pist samt puder?
Frihet med att alltid ha samma skida som passar allt?
Utvecklig, kommer jag tröttna på en all mountainskida under en säsong?
Jag är inte allt för laddad med pengar så totalpris är givetvis med i tankarna!!

- Kom gärna med tankar, alternativa lösningar eller skidor mm.. ALLT UPPSKATTAS!!!

Länkar:
https://www.freeride.se/prylar/skidor/down-skis-countdown-carbon-114.html
https://www.freeride.se/prylar/skidor/salomon-qst-106.html
https://www.freeride.se/prylar/skidor/volkl-rtm-84-2018.html

Har tyvärr dålig koll på Countdown nu men en carbonskida är ju ganska inriktad på just tur och kan då istället bli lite för nervig och "tunn" för att bomba på i pisten och shit-fuck conditions. Personligen hade jag siktat på en skida på typ 108mm till allt och sen bytt ut bindningen mot en Shift istället. Att tura så mycket osm 20% av tiden på en guardian tycker iaf jag låter segt. Den ökade vikten på skidan får du igen av att bindningen är lättare. Sen är ju allt förstås en smakfråga och jag är känslig för allt för mjuka och "poppiga" skidor.

Har du råd att köpa både nya skidor och bindningar, och kanske till och med pjäxor om du inte har tech-inserts, så hade jag rekommenderat QST 106 med ett par shift-bindningar. Shift verkar riktigt lovande, och skidorna är riktigt dugliga i alla förhållanden!

Men det kanske blir lite väl dyrt med ett helt set skidor, bindningar och pjäxor. Du vill ju kunna spendera lite pengar där också! Så då hade jag rekommenderat att du endast köper dig ett par Salomon QST 106. Jag känner många som har den setupen med den skidan och rambindning. Hade till och med en kompis som var med och turade heldagar i Norge med det, så det ska nog bli fint det!

Kul att du ska säsonga! En kan se ditt problem på två sätt.

Det ena sättet: När det gäller skidval efter vad du tror du kommer att åka, skulle jag generellt rekommendera dig att vänta med att köpa nya (pist/allmountain)lagg tills du är nere, typ Völkl RTM. Prata med skiduthyrare och provåk där. Ofta kan du få bra dealer med långtidshyra eller köp av fjolårsskidor. Själv hade jag föredragit ett par puderskidor och ett par som fungerar i pisten (läs låt Countdownen komma till sin rätt på tur, men inte jävlas med dig under pistdagarna). Gå på en allmountain för pistdagarna, typ RTM. I Obertauern snöar det som regel MYCKET, även med med alpmått mätt. Skidan som både fungerar i pisten och på topptur finns tyvärr inte.

Och så det andra: Se till att få med ett par skidor, ett par grymt välsittande pjäxor, ett par rejäla kängor (eftersom det SNÖAR i alperna), avaryggan och hjälmen och åk! Och packa för guds skull ner ett väl tilltaget förråd hederlig, svensk nässpray. Du kommer nämligen att bli rejält förkyld (ett säkert säsongartecken) och österrikisk nässpray består av vatten, diverse örter och salt. Varför den saluförs som nässpray går mig helt förbi, för avsvällande är den inte.

Tillbaka
Topp