Köpråd: Skidor till han som hyr

ponka

Ny medlem
Hej, jag vill köpa ett par skidor. Har pratat med lite olika handlare men blir inte klokare. Mest för att jag inte vet vad jag är ute efter… så jag sammanställde de hyrskidor jag haft senaste åren och tänkte att ni kan utläsa information, samköra det mot er databas av ovärderlig prylkunskap och ge mig något att lägga vantarna på.

Är 175cm och väger 70kg, stark i benen och "medel" åkare, åkt i några år. Åker pist i Alperna. Gillar att trycka på och jobba med skidan men vill inte ha en som är för styv/avancerad då det blir tröttsamt att kompensera bristande teknik med styrka.

Tråkiga skidor (enligt mig)
Rossignol experience 88 2015
R17 B=88.
Fick trycka hårt, lite tråkig då den går rakt på

Nordica Fire Arrow 80 TI Evo 2014
R14 B80
Lättåkt men menlös, går stabilt.

Roliga skidor (enligt mig)

Dynastar CR 72 2014
R13 B=72
Lättåkt pistskida, lite för lätt

VÖLKL RTM 77 2013
R15 B=77
Lättåkt och bra, stabil

SALOMON 24 X-KART 2013
R12 B=71
Något för kvick, fick trycka hårt annars rolig

Tacksam för förslag på skidor ni tror skulle passa mig!

Finns det någon anledning till att du inte går på RTM77? Du verkar ju inte ha något negativt att säga om den. Från mitt perspektiv är det en ganska smal skida om man vill ha något som fungerar hela dagen men i så fall finns det ju bredare RTM att tillgå.

Jo det är sant, RTM 77 är några år så hittar ingen som säljer den. Nu finns det RTM 75 och 78, vet du om de liknar 77an i styvhet? Det kanske inte ändras så mycket från år till år?

ponka sa:
Jo det är sant, RTM 77 är några år så hittar ingen som säljer den. Nu finns det RTM 75 och 78, vet du om de liknar 77an i styvhet? Det kanske inte ändras så mycket från år till år?
Helt ärligt så har jag ingen som helst aning

ponka sa:
Finns att hitta beg i vad som verkar vara hyfsat skick, kika bl.a. här på Ebay i England, samma handlare har den i flera längder.

Du rör dig i ett produktsegment som är vansinnigt svårt att överblicka och du har dessutom en ganska klar bild av vad du vill ha. Det finns så många olika modeller så det är i princip en omöjlighet att få en komplett marknadskoll. Det är också ett breddsegment där ganska få duktiga åkare väljer allroundskidor. Det är med andra ord en riktig utmaning att hitta rätt på alla andra sätt än att testa sig fram. Det brukar nämnas, men i ditt fall känns en skidtestarhelg som det enda rimliga alternativet. Ta en sväng till Lindvallen, Trysil eller liknande under senhöstens testhelger och åk på så mycket du hinner. Då kommer du att få ett antal alternativ och sen kan du leta upp dessa på lämpligt ställe.

Bra förslag men tror inte en testresa blir av för mig, hade varit gött att ha med sig skidor till alperna nästa gång, vill inte hyra mer.

Oavsett kan man prylsurfa. Trevligt om det är nedsatt pris också. Har kollat på skidor i bredd mellan 70-80mm och radie runt 13-17m, får för mig att det passar mig. Har hittat dessa:

Völkl RTM 7.6
https://www.skistar.com/sv/Shop/Alpint/skidor/Pistskidor/rtm-76-1617-blackblue-205337/

Atomic vantage x 77
https://www.skistar.com/sv/Shop/Alp...skidor/vantage-x-77-c-1617-greenblack-212912/

Atomic Vantage x 75
http://www.decathlon.se/skida-vantage-x-75c-herr-id_8372183.html

Fischer progressor Gti
https://www.xxl.se/fischer-alpine-s...1894_1_style?gclid=CKPwv-WD0M8CFUgMcwod-AkIeQ

Svårt att hitta ytterligare info/test på dessa. Någon här som har erfarenhet av skidorna?

"På tre dagar åker du in dig på vilken skit som helst".
/Björn Kaborn

Gammal sanning som synnerligen gäller i den här kategorin. Ingen av de du nämner är direkt dålig. Men gå på RTM:en skulle jag säga. Känns som safest bet eftersom du gillat grundkänslan i den tidigare.

Word!

Hittade Völkl RTM 78 (2017) så det blev ett par:D Kom till insikt att det kommer bli sjukt jobbig väntan att få använda dom. Att längta är väl ändå något positivt.

/P

Tillbaka
Topp