Köpte armada al dente, har jag gjort bort mig?

Hej! Var in på stadium idag och kom över ett par Armada Al dente 188 .

När jag har läst om skidorna på nätet så börjar jag fundera på om jag har gjort bort mig.
Jag ska ta upp skidåkningen igen efter att jag nästan inte åkt nånting på 5-6 år. Min åkning kommer att bestå av lättare offpist och pist med mindre hopp och lattjo. Kommer absolut inte ligga och trycka långsvängar i pisten utan till en början blir det mer "svenssonåkning".

Funkar den här skidan för min typ av åkning?
Jag är 183cm lång och väger 95kg med utrustning på.
tack på förhand!
/M

Senast ändrad:
Tråkigt att höra!
Skulle uppskatta att få höra varför dom inte passar mig, är den helt utesluten eftersom den är för svåråkt för mig, är det en ren parkskida som absolut inte funkar i pisten? Är jag för stor och tung för skidan?
Varför är den så fel?
/M

Det kommer bli en omställningsperiod iom att du har köpt en riktigt mjuk, ganska lång och "välrockad" skida. Men du har inte gjort bort dig.

De är lite för smala för riktig offpist, men kommer fungera alldeles utmärkt i det mesta runt skidorterna i Sverige. Om du skulle känna att de inte fungerar för din typ av åkning så kommer du alltid kunna sälja dom eller byta till något kortare/bredare/hårdare etc.

Ska provåka dom iaf. Som sagt, går ju alltid att sälja vidare.
Har ni tips på hur bindningen bör monteras? Bör den mittmonteras eller?
Tacksam för svar och hjälp!

Menar du "med mindre hopp och lattjo" som i att du nästan inte kommer hoppa något eller menar du att du kommer åka runt och hoppa små hopp och allmänt lattja runt på skidan?

Menar du det förstnämnda, att du bara ska hålla dig på marken har du nog valt fel skida!

Menar du det sistnämnda, att du ska ha en lekfull åkning med små hopp och sånt skoj tycker jag att du har valt en klockren skida. Bara den inte upplevs alldeles för mjuk, men det är en smaksak, jag gillar mjuka skidor!

Utan att jag känner de som skrev innan personligen är min uppfattning efter några år här på freeride att de är lite mer åt charger hållet - rätt hård och aggresiv åkning, rätta mig om jag har fel! Om mina antagande stämmer så har de kanske en annorlunda inställning hur en skida ska vara än en annan. De vill nog ha en hård historia :)

Senast ändrad:
Stämmer tidigare
@olofm , nu för tiden är jag gammal och uppskattar lekfulla saker. (Även om jag kom på mig själv med att älska Line Influence 115 i år, hård och go...)

@mickejonsson, montera den på rekommenderade punkten (brukar vara utmärkt på skidan). Om det är mitten så montera den där, är det ett par cm bakom mitten så montera den där. Då kommer skidan bete sig som det är tänkt. Sen kan man alltid montera om en skida om den inte beter sig som man vill.

Hej ! Vill bara anknyta till samma fråga .har precis köpt ett par begagnade men i mkt bra skick Al Dente i skiduthyrningen för en dryg tusenlapp. Håller mig mest i pisten , börjar bli gammal,men ska upp i påsk till Björkliden , Gränsen o Narvik, och hoppas då kunna skråa ut då och då utanför pisten . Nog borde dessa funka bättre än mina Atomic Race SL , 165 m radie 11,5? Har förstått att det egentligen är en parkskida, men som +55 kommer jag aldrig börja grinda och hoppa så mycket. Däremot så ser jag fram emot lite lagom"pensionärs-offpist".

Tillbaka
Topp