korsbands skada

potatis

Ny medlem
korsbands skada
Hej ! Jag har skadat knät och har då bara ett korsband i högerknät, och jag undrar om någon erfaren vet om det blir svårare att åka snowboard med skadan? Jag har hört om sånna som aldrig får åka igen efter skadan... för snowboard är fan det härligaste som finns<3

korsbands skada
hej,

Du kommer nog aldrig bli 100 igen, sad but true.

men du kan bli bra igen, mina erfarenheter: ta det lungt med rehaben, träna inte för comeback om 5-6 mån. satsa nästa säsong..

när det börjar bli bra, kör djupa knäböj med låga vikter, öka sedan belastningen.

Lycka till!

/anders

korsbands skada
Som ovanstående talare sa.
Stressa inte, banga helst denna säsongen och satsa på nästa istället.
Förstår att det känns jävligt men, mer värt att chilla denna och bli bra i knät än att paja knät för resten av livet...

korsbands skada
Finns många som åker både bräda och skidor utan främre korsband men det är ju inte att rekommendera. Försök få en korsbandsrekonstruktion om du vill tillbaka till den nivån du va på innan. ca 8 av 10 blir väl så okej att de kan återgå till sin normala aktivitet. Jag själv drog nitlotten och efter sisådär 2 års rehab och 3 operationer är jag långt ifrån okej i knät.

korsbands skada
Jag opererades förra vintern , sen nu har korsbandet gått av igen , det ända posetiva är minisken som funkar 100% . gick på rehab i 4 månader så har förlorat sjukt mkt cykling också :( aja får väl hoppas på det bästa...

korsbands skada
spelade rugby på en seriös nivå när jag var nitton, pajjade korsband, ledband och minisk.
lyckades komma tillbaka till elitrugbyn, men var inte lika bra..

har nu gjort 16 säsonger på bräda, slet av korsbandet igen när jag åkte i whistler..
idag är jag 39 och åker för skojs skull och det funkar ok. spelar även ishockey, på hobby nivå i typ div.4 i österrike.
så livet är inte slut, bara lite försiktigare..

korsbands skada
Krossade yttre minisken och främre korsband (visserligen en partiell ruptur på korsbandet) för några år sedan, fick då höra att det var färdig åkt av första läkaren jag träffade, vilket sporrade mig otroligt att köra stenhårt på rehab, idag har jag i stort sett inga problem med knäna, åker relativt mkt och även wakeboard på sommaren. Har också en nära kompis som slet av allt i stort sett inklusive patella-senan (den som håller knäskålen på plats/samt rectus femoris+vastus/medialis/lateralis) han var då wakeboardåkare på elitnivå, åker som vanligt idag, också utan några större problem både wakeboard och snowboard.

Båda vi två opererades av samma läkare på St:Göran i Stockholm.

Ett stort problem i Sverige är att vi litar blint på läkare generellt, på något sätt har läkare blivit allsmäktiga. De kan i stort sett säga vad som helst och avsluta med -"lita på mig, jag är läkare". Detta är inte bra, dom är varken mer eller mindre människor än vi andra. Och det är otroligt viktigt att man på samma sätt som när man köper produkter eller tjänster jämför olika. Om jag skulle få en allvarlig skada idag hade jag definitivt tagit reda på vilken läkare som anses bäst på just denna skada och/eller jämfört flera olika och kanske framförallt gått på referenser.

Sedan är det värt att nämna den gamla klassikern, REHABTRÄNING ÄR VÄLDIGT VIKTIGT. det som ofta glöms bort är att du måste fortsätta köra rehabträning även när du anser att dit knä blivit bra. dvs lär dig att leva med att du från och med nu måste träna knäna lite extra noga, med mkt balans övningar och specifika övningar för att stärka de muskler som stabiliserar knät.

Lycka till och ge absolut inte upp!

korsbands skada
jag har slitit av främre korsbandet i båda mina knän (tjejer ska tydligen itne spela am. fotboll ;) )

iallafall så båda gångerna så har jag blivit fullt återställd efter ca. 9 månader och nu åker jag snowboard helt utan problem :) så det är inte omöjligt!!!

VAR NOGA MED REHAB!! och börja inte för tidigt.. annars är det nog inga problem :D

good luck!

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp