Kort, tjock och aggressiv - vilken typ av bräda?

upnorth

Medlem
Jag tänkte återuppta brädåkningen nästa år igen, idag åker jag sidor i skog och BC och vill väl ha en bräda för det också.

Är 169 cm, väger runt 75-78 kg och har 26 cm långa fötter (41-42). Läste den klistrade guiden, så jag vet väl ungefär vad som gäller för mig: bräda på 150-160 cm, ganska hård (eventuellt extra hård för att kompensera för vikten?).

Men jag har ingen koll på sortimentet så det var där jag tänkte fråga. Vi har haft Burton Custum på jobbet, men jag tänkte ev. köpa bräda+bindning begagnat för att se om det är något jag vill satsa på och bara köpa skorna nya.

Några tips på andra brädor?

Burton Malolo
Lib-Tech Mullet
Smokin Pinner
Never Summer Summit
Unity Pintail
Prior Khyber
Prior Spearhead
Stepchild OG Powder

Några brädor som alla har tapering, dvs de har bredare och längre nos än tail för att ge bra puderegenskaper. En sådan runt 155-159 skulle nog sitta som en smäck!!

Vad finns det för nackdelar med just tapering, någon typ av åkning som blir mycket svårare?

Det enda som blir svårare är att åka fakie, men du köper knappast en taperad bräda om du är intresserad av att åka baklänges.

Om man gillar friåkning i högre fart och kör mycket puder finns det inen nackdel med tapering.

Senast ändrad:
Alltså, jag är mest intresserad av BC-jibbing, så switchåkning är väl lite av ett krav även om jag föredrar att göra det med skidor =)

Men oavsett känns en taperad lite väl nichad för mig, jag vill ha en bräda att lära upp mig igen på som fungerar över hela berget (ja, utom i parken då).

upnorth sa:
Alltså, jag är mest intresserad av BC-jibbing, så switchåkning är väl lite av ett krav även om jag föredrar att göra det med skidor =)
Då ska du köpa en schysst twintipbräda med någon form av rockerteknologi.

Vilken Lib-Tech eller Gnu som helst med BTX
Smokin Super Park eller KT-22 med DIRT-Rocker
K2 Gyrator
Signal Omni
Unity Origin
Never Summer SL-R

Det finns många bra alternativ.

"kort, tjock och aggresiv" hahahah klockrent!

satsa på en twin wide bräda. 152-155 lång :) utifrån det är det bara att välja och vraka

Hehe, jorå, humor ska man ha =)

Men finns det någon ungefärlig siffra jag ska hålla mig vad gäller styvheten, vet att Burton har något index för det är från 4 till 8 eller nåt. Finns det någon standard för det som gör det lättare att jämföa brädor?

Du ska kompensera din vikt med att köpa en lite längre bräda. Lägger du dig runt 154-157 kommer de flesta brädor att fungera för din vikt.

Det är omöjligt att ge en rekommendation vad gäller styvhet eftersom alla märken värderar styvheten olika och har olika skalor för att tala om vilken styvhet brädorna har.

Ok, då har jag ju en hel del alternativ att plöja igenom då. Kan man lita på tillverkarnas beskrivning av vilken typ av åkning brädan passar till förresten?

upnorth sa:
Ok, då har jag ju en hel del alternativ att plöja igenom då. Kan man lita på tillverkarnas beskrivning av vilken typ av åkning brädan passar till förresten?
Om det gäller en twintip kan man ju använda den till vilken åkning som helst. Generellt skulle jag vilja säga att folk hakar upp sig alldeles för mycket på vad tillverkaren säger att en bräda ska användas till. Det är ju såklart bara du som åkare som bestämmer vad en bräda passar till inte tillverkare som bara vill sälja så många brädor som mäjligt och gärna vill få dig att köpa två brädor istället för en.

Uppdatering:

Ær i Trysil i helgen, fick låna bræda och skor idag och vi kørde pist/skog/BC.

Brædan var nywaxad och ca 165 cm (jag ær alltså 169). ÆLSKADE skærningsradien i backen, kunde carva och samtidigt hålla høg fart!

I skogen var den så klart inte lika smidig så just nu ær jag halvdød i låren, men jag lyckades sætta en clean 360 upp ur diket till en transportstræcka.

I BCn var det ungefær som i backen, bara lite mer att hålla reda på. Nu var det ungefær 2 snøflingor puder i genomsnitt, vindpackat och hårt så førmodligen hade jag kunnat ta riktigt fina svængar i mjukare føre.

Var 7-8 år sedan jag stod på en bærda sist så jag ær vældigt nøjd, men jag tænkte att det blir lættare att ge tips på bra brædor nu =)

Nu kænns det spontant som att en bræda kring 155-160 vore perfekt, men samtidigt vill jag ha något att utvecklas i?

Då var det dags att börja fynda då =)

Ett par polare har beställt twintip-skidor och tur-bindningar från tyskland så nu tänkte jag kolla in snowboardpaket.

En grej jag glömt att fråga om: skor och bindningar? Vi säljer ju Burtons grejer på jobbet men då är jag kanske låst till de brädorna också?

Tillbaka
Topp