Korta men styva skidor - bra kompromiss?

Satt och kollade på skiessentials video om Nordica Enforcer 94. Samtliga recensenter tyckte att bortsett från högfartscarving var en storlek mindre än vanligt perfekt för "1 ski quiver".

T.ex båda testarna som är ~190cm och 100kg föredrog 179cm över 186cm modellen.

Tyckte det lät vettigt för nordiska fjäll med ombytlig förhållanden. Brorsan är på jakt efter en skida som skall funka när han och jag bränner runt överallt på berget men även funka när han åker med sina småbarn och fru.

Någon som tänkt i samma banor?

Å andra sidan är högfartscarving ganska kul. Inte för att jag är någon expert men kul är det. Särskilt när det är litet lagom uppkört typ enduro, apropå ”bränna runt över hela berget”. Och det är då man behöver längden. Så det blir alltid en kompromiss, men visst låter detta som en genomtänkt kompromiss. Och visst känns en del skidor som längre än de är, i positiv mening alltså.

Tja, antar jag resonerade så för jag har 179cm modellen ;-)

Mycket trevlig skida som funkar till det mesta.

Slöåker man med barnen/ familjen tycker jag inte att 7 cm kommer kännas. Jag brukar säger såhär: Välj skida till det du åker när du bestämmer och när du har roligt (men inte till det du vill åker, fast aldrig åker ;) ). Sen kolla bara att det funkar hyfsat till allt annat. Brännar man mycket högfartsåk, då ska man nog ha en lång och stabil skida. Kommer den funka med familjen? Absolut. Men väljar man en för mjuk och kort skida för att man mest åker med familjen, tappar man glädjen av de få åk man får själv.
Finns väl gränser, men då mest när man ska ha breda puderplankor, då blir det lite väl opraktiskt kanske.
Själv åker jag på äldre Bonafide i 187 (väger själv 74 kg). Funkar bra med familjen. Sjukt roligt när man får de där åken själv. Bytte upp mig från 180 bonafide. Mest för att skidorna kändes för kort på nåt vis. Typ när man tittade på de och hanterade de. Inte i åkningen i sig, faktiskt.

Med detta sagt, är man inte känsligt för att skidorna ser korta ut, kommer enforcern funka fint i 179, om man inte väger massor.

Jag kör Enforcer 100 / 179cm är 181 och väger 82kg. Kan verkligen rekommendera den. Om jag endast hade svensk fjäll i åtanke så skulle jag kanske välja en av de samlare varianterna. Jag valde 179cm för att jag ville åt en kortare radie. :-) För mig funkar den bra över hela berget.

Tillbaka
Topp