Köttig turkombo (one quiver)

• Trådstartare Trådstartare Deleted member 80259
  • Start datum Start datum
D

Deleted member 80259

Guest
Jag tror jag ska slå till på ett par Salomon Shift, det känns som bindningen jag har väntat på. Inte vågat gå över till en ren techbindning då jag vart rädd att tappa stabilitet men detta känns som ett bra alternativ.

Mitt mål är att ha en skida, bindning och pjäxa som fungerar till allt.

Bindning: Salomon Shift
Skidor: Black Crows Navis Freebird 102 eller Black Diamond Helio 105
Pjäxor: Salomon MTN Explore eller MTN Lab

Vad tror ni? Alternativ? Jag vill hitta något som fungerar både liftburet och på tur.

Idag åker jag på STH16, Ghost 130 och Line SFB. En ganska styv kombo förutom skidorna som fladdrar en del. Jag är ganska nöjd med pjäxorna, så om det går att modda egna inserts i tåpartiet på dessa vore det en bra början. Någon som provat?

Alla tips är välkomna!

Senast redigerad av en moderator:
Har samma onequiver dröm som dig.

Tror det blir rätt svårt/omöjligt att modda Ghost130. Finns många bra relativt lätta pjäxor på marknaden i år men MTN lab borde gå att få till bra pris nu med några år på nacken. Fundera inte på explore om du kommer från 130 alpin pjäxa. Finns få saker som är mera irriterande än för mjuka pjäxor då man skall åka.

Line Sickday 104 och Atomic Benchetler 100 har fått bra omdömen som 50/50 skida. Själv gick jag på Fischer Ranger fr102 då jag ville ha en något styvare mera dämpad skida.

Senast ändrad:
termons sa:

Tror det blir rätt svårt/omöjligt att modda Ghost130. Finns många bra relativt lätta pjäxor på marknaden i år men MTN lab borde gå att få till bra pris nu med några år på nacken. Fundera inte på explore om du kommer från 130 alpin pjäxa. Finns få saker som är mera irriterande än för mjuka pjäxor då man skall åka.

Line Sickday 104 och Atomic Benchetler 100 har fått bra omdömen som 50/50 skida. Själv gick jag på Fischer Ranger fr102 då jag ville ha en något styvare mera dämpad skida.
Det är nog sant, Explore blir för mjuk. Tips på andra pjäxor med inserts i tårna? Läste nån guide över vilka pjäxor som passade med Shift, men blev inte riktigt klok på alla ISO-nummer hit och dit. Jag vill ju gärna komma ned lite i vikt om det blir mycket turande, men ändå ha den där stabiliteten som mina 130 pjäxor gav mig. Eller nästan iaf.

Anledningen till att jag började kolla på Navis och Helio som skidalternativ är egentligen också för viktens skull. Är lite rädd att jag ska uppleva dom som tråkiga, Line har jävligt kul skidor men viktskillnaden är stor. Sickday väger t.ex. över ett kilo mer än Helio.

Du bör köpa pjäxor som passar din fot och inte bestämma dig redan nu!

Jag har inför säsongen köpt mig ett par Tecnica Zero G Tour Pro, verkar bli riktigt bra.
Salomon MTN lab passar inte alls min fot, men förslag är att testa några i en butik med bra utbud.
Scarpa Maestrale RS 2.

Är själv riktigt sugen på en ny fet tursetup, men lär inte bli mer än pjäxorna i år.

Förslag på skidor är Völkl BMT.

felix sa:
termons sa:

Det är nog sant, Explore blir för mjuk. Tips på andra pjäxor med inserts i tårna? Läste nån guide över vilka pjäxor som passade med Shift, men blev inte riktigt klok på alla ISO-nummer hit och dit. Jag vill ju gärna komma ned lite i vikt om det blir mycket turande, men ändå ha den där stabiliteten som mina 130 pjäxor gav mig. Eller nästan iaf.

Anledningen till att jag började kolla på Navis och Helio som skidalternativ är egentligen också för viktens skull. Är lite rädd att jag ska uppleva dom som tråkiga, Line har jävligt kul skidor men viktskillnaden är stor. Sickday väger t.ex. över ett kilo mer än Helio.
Du måste göra en kompromiss då du siktar på onequiver. Navis freebird funderade jag själv på men kom till att jag vill ha en tyngre mer dämpad skida som är skönare i hård pist och uppkörd och hård offpist. Har åkt en hel del med 1500g Fischer Hannibal (har kvar dom för långa turer) och de är riktigt roliga på allt annat än hårt slagit underlag och det träffar man ju på rätt ofta. Lätta skidor med mycket kolfiber är sköna då du går uppåt men mindre roliga ner, specielt om du tycker om att köra litet hårdare.

Personligen lider jag hellre en aning mer då jag går uppåt än då jag åker. Nu talar vi onequiver.

Shift passar till nästan alla pjäxor med tech inserts förutom några enstaka.

”One of the most interesting things about the Shift is that, because its pins are not used in downhill mode, it is compatible with a traditional alpine boot that doesn’t have tech inserts (though you can’t tour in the Shift with such a boot).

The Shift is compatible with all “normed” boots — essentially any boot with full-sized toe and heel lugs. Boots with short lugs and Dynafit’s “sharknose” boots are not compatible, but any “WTR” (walk to ride), or Grip Walk boots are.” (Blister)

Självklart skall du ta en pjäxa som passar på foten. :-)

Senast ändrad:
Atomic hawx ultra xtd 130 är en pjäxa du kan kolla upp!

Extrem second opinion 108
Atomic backland 107
Salomon Qst 106

Extrem opinion 108 carbon!!

Men är du helt inställd på din 2 du skrev så hade jag kört på Helion :)

Tack för superbra tips! Nu har jag lite att läsa på om... Shift känns i alla fall givet, men kanske får jag tänka om när det gäller skidor om det verkligen ska vara en onequiver. QST är intressant, den har jag kollat på tidigare och vikten är helt OK! Ska försöka prova den :)

För mig blir det Second Opinion 108 + Shift + MTN Lab. Känns ärligt talat som första året där en one ski quiver värd namnet är möjlig. Blir jävligt kul!

Opinion för att jag hittade hem på dem redan i LDE:n, och sen aldrig provat något bättre, trots mycket tester. Shiften för att det är den ultimata kompromissen (så länge de inte pajar, får se hur kvaliteten är). MTN Lab för att de passar mina fötter sjukt bra. Klart sugen på Zero G Tour Pro också, men den sitter inte riktigt lika bra på min fot.

Och inte att glömma! Ett par BD-hudar i momix! Folk köper turgrejor för tiotusentals kronor, men glömmer helt bort hudarna. Sjukt viktig del av utrustningen.

Jag har hunnit köra på Shift-bindningarna på ett par DPS Wailer Tour1 i fyra dagar nu och de känns väldigt stabila, även med 9 i DIN. Åkning har bestått av hårda pister och rejält vindpackad pudersnö. Har bara tappat skidan en gång då en skida sög fast i skaren. En önskad utlösning med andra ord ?.

Det enda problemet jag kan se är att det finns mycket hålrum och vråer där snö letar sig in, packas och fyller igen. Något som gör det svårare att skifta till vandringsläge.
Får se om det visar sig vara något problem när skidturandet kommer igång.

Till pjäxa kör jag på Nordica Strider 120. En ganska bulkig och hyffsat tung pjäxa, men jag värderar prestandan i åkning över vandrandet.
Blir det mycket turande så tänker jag att jag skaffar en ren turpjäxa framöver.

Soul touring tror jag skulle passa bra, jag har ett par 106, finns även 96. Har baron och strolz men har funderat på att byta till shift så denna tråden ska jag följa

Corin sa:
För mig blir det Second Opinion 108 + Shift + MTN Lab. Känns ärligt talat som första året där en one ski quiver värd namnet är möjlig. Blir jävligt kul!

Opinion för att jag hittade hem på dem redan i LDE:n, och sen aldrig provat något bättre, trots mycket tester. Shiften för att det är den ultimata kompromissen (så länge de inte pajar, får se hur kvaliteten är). MTN Lab för att de passar mina fötter sjukt bra. Klart sugen på Zero G Tour Pro också, men den sitter inte riktigt lika bra på min fot.

Och inte att glömma! Ett par BD-hudar i momix! Folk köper turgrejor för tiotusentals kronor, men glömmer helt bort hudarna. Sjukt viktig del av utrustningen.
@Corin +1
När du provat Pomoca mix eller 100% mohair kommer du med väldigt liten sannolikhet åter se åt Black Diamonds hudar! Vill inte ha annat numera.
Blir Qst 106 med shift för mig men Zero G tour pro passar grymt! Däremot kommer jag nog använda Mtn lab mkt liftburet för att spara på Zero G och pga att Mtn lab är en köttigare pjäxa och jag har köttigare innerksor till dom. Problemet med mtn lab är ju att de är så stora i häl och runt fotknölarna att har man ett par innerskor som passar i dom kommer de med 99% sannolikhet inte passa i en annan pjäxa utan att värmas om.

Senast ändrad:
Nu har jag snöat in på Rossignol Soul7 HD, ligger även bra pris om man köper med Shift.

Problemet är då att välja mellan 180cm eller 188cm.

Mina SFB utan rocker är 182cm och jag är väldigt nöjd med längden.

Jag är visserligen längre än
@Jarle med mina 172cm 60g muskler men frågan är om 180 kommer kännas kort?

Ska man räkna med att kontaktyta försvinner pga rocker och gå på 188 eller kanske är 180 en bra längd som one quiver? Hm...

Jag hade kört 180, 8cm längre än dig är väll ganska lagom, vill ju inte ha för långa när du ska knata uppför :)

felix sa:
Nu har jag snöat in på Rossignol Soul7 HD, ligger även bra pris om man köper med Shift.

Ska man räkna med att kontaktyta försvinner pga rocker och gå på 188 eller kanske är 180 en bra längd som one quiver? Hm...
Med 60 g räcker nog 180 cm oavsett muskler eller skelett? ;) Även med 60 kg är nog 180 cm nog? Har ett par skidor som är 180 cm med 98 mm under foten och räcker ju lätt för mina 70 kg så länge det inte är mer än knädjupt (och hur ofta är det det?).

Senast ändrad:
Om man inte har möjlighet att provåka så tycker jag blister deepdive(29$/år) är en bra investering. Deep dive jämför produkter i samma kategori mot varandra och försöker beskriva skillnader. Bra och viktig information.

Tex finns deep dive för dom flesta skidor i denna tråd.

Har extrem skidor försökt få sina skidor till Blister för test? Skulle tänka mig bra skyltfönster. Vet inte hur de bestämmer vilka skidor de testar men tycker de försöker beskriva skillnaderna mellan skidorna på ett bra sätt.

https://blisterreview.com/shop/blister-deep-dive

Senast ändrad:
felix sa:

180 är en lång skida att tura med. 188 är jättar under fötterna om du e 172cm.

Corin sa:
MTN Lab för att de passar mina fötter sjukt bra.
Påminner mig om den muttrande fransmannen på Snell Sports i Chamonix som konstaterade att "MTN Lab är verkligen inte byggd för någons fötter, vi har inte sålt en enda som passat. Alla har behövt modifiera massor".

Känner igen mig i det men för mig räckte det med två rejäla lästtryckningar och Intuitions, nu sitter de som en dröm och är grymt sköna att åka i, iaf om du håller dig under 120 i midja.

Pillard sa:
Corin sa:
Påminner mig om den muttrande fransmannen på Snell Sports i Chamonix som konstaterade att "MTN Lab är verkligen inte byggd för någons fötter, vi har inte sålt en enda som passat. Alla har behövt modifiera massor".

Känner igen mig i det men för mig räckte det med två rejäla lästtryckningar och Intuitions, nu sitter de som en dröm och är grymt sköna att åka i, iaf om du håller dig under 120 i midja.
Jag har hört detta! Jag har faktiskt bara värmt innerskorna och kör såklart egen sula, funkar klockrent. Kanske bör det tilläggas att det är tredje paret innerskor, de blir kassa ganska så fort.

Corin sa:
Pillard sa:
Corin sa:

Jag har hört detta! Jag har faktiskt bara värmt innerskorna och kör såklart egen sula, funkar klockrent. Kanske bör det tilläggas att det är tredje paret innerskor, de blir kassa ganska så fort.
Säg till om du behöver ett par i stl 28. Jag har använt dem 2 dar tror jag. Sen provade jag Pinnacle-innerskor innan det slutade med Intuition. Originalet är ju hutlöst tomt och gör ju bara ont mot smalbenet.

Åker också på ett par Ghost max 130 och funderar på att behålla dessa minst den här säsongen om det (högst troligen) blir ett par shift. Plus pads känns som en görbar kompromiss då jag är nöjd med pjäxan i allmänhet och inte känner något jättebehov av bättre turegenskaper i skon (än).

Någon med input? Kan återkomma med utvärdering längre fram annars!

Pillard sa:
Är det svårt att kanta breda skidor med MTN Lab eller vad menar du?

hollibob sa:
Åker också på ett par Ghost max 130 och funderar på att behålla dessa minst den här säsongen om det (högst troligen) blir ett par shift. Plus pads känns som en görbar kompromiss då jag är nöjd med pjäxan i allmänhet och inte känner något jättebehov av bättre turegenskaper i skon (än).

Någon med input? Kan återkomma med utvärdering längre fram annars!
Wow! Inte sett detta tidigare... hade slagit till direkt om mina Ghost inte var av den äldre modellen där sulan är helgjuten. Kan alltså inte byta ut på mina.

felix sa:
Pillard sa:
Är det svårt att kanta breda skidor med MTN Lab eller vad menar du? .
Typ! Upplever en lite lite diffus känsla på mina bibbys. Men då pratar vi ju 118-120 nånstans. Och absolut inte så att det stör utan bara en antydan till märklig känsla. Ska ju dock sägas att jag inte är direkt kräsen när det gäller pjäxstadga

Så kan man ju se på det men jag upplever iaf en liten skillnad mot med mina pinnacle. Kan ju vara bindningsbytet från duke till beast annars också

Jag tänker att går man på Shift så kan man ta en köttigare skida än de lättaste, då borde ju en ren tec funka bättre.
Mitt one kit är Lupo 130c och sen en skida med Shift, det blev en QST99, hade jag fått välja helt fritt hade det blivit Enforcer 93 eller Bonafid men hade med Atomic Vantage 97ti med shift oxå.
QST99 är lekfull och inte supertung, passar bra som lite allt möjligt.
Hade Q98 innan och den funkade bra.
Lupon har fungerat över förväntan, har kört den med en annan innersko nu på försäsong för att få lite tightare när man åker gs och med fis skidor.
Och turade med den i våras på Wailer 102 och det funkade det med.

Senast ändrad:
felix sa:
Jag tror jag ska slå till på ett par Salomon Shift, det känns som bindningen jag har väntat på. Inte vågat gå över till en ren techbindning då jag vart rädd att tappa stabilitet men detta känns som ett bra alternativ.

Mitt mål är att ha en skida, bindning och pjäxa som fungerar till allt.

Bindning: Salomon Shift
Skidor: Black Crows Navis Freebird 102 eller Black Diamond Helio 105
Pjäxor: Salomon MTN Explore eller MTN Lab

Vad tror ni? Alternativ? Jag vill hitta något som fungerar både liftburet och på tur.

Idag åker jag på STH16, Ghost 130 och Line SFB. En ganska styv kombo förutom skidorna som fladdrar en del. Jag är ganska nöjd med pjäxorna, så om det går att modda egna inserts i tåpartiet på dessa vore det en bra början. Någon som provat?

Alla tips är välkomna!
Skulle välja något av dessa kombo

Bindning: Salomon Shift / vikt 850g pris 5200kr
skulle byta denna till
plum Yak (550g)
Atk Freeraider 14 (395g)
Tecton 12 (550g)

Skidor: Black Crows Navis Freebird 102 eller Black Diamond Helio 105/
Skulle kolla på
Black Crows Solis 39000g
Evi skis 67 FUNDAMENTAL 2900g
SGN HURRUNGANE 3500g (finns som carbon modell också vikt 2880g)

Pjäxor: Salomon MTN Explore eller MTN Lab fleix 120 width 98/104 vikt 3150 Pris 6800kr/
Roxa R3 flex130 width 99mm 3040g pris 5500kr
La Sportiva Synchro flex 125 width 102mm (27.5) 2960g Pris 7998kr
Dynafit Hoji Pro flex 120 width 102mm vikt 2900g pris 6500

här kommer lite andra förslag som ...........

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp